اکوادوری‌ها پس از ۱۱ روز اعتراضات، پیشنهاد لنین مورنو، رئیس‌جمهور این کشور را برای گفت‌وگوی مستقیم میان دولت و مردم پذیرفتند.

اولین نشست دولت و مردم معترض در اکوادوربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم اکوادور پیشنهاد لنین مورنو، رئیس جمهور این کشور را برای گفت‌وگوی مستقیم میان دولت و مردم پذیرفتند.

با وجود اینکه مورنو روز گذشته، شنبه، ممنوعیت رفت و آمد در کیتو، پایتخت اکوادور اعلام کرده بود اما معترضان به تظاهرات خود ادامه داده و به ساختمان‌های دولتی هجوم بردند که نیرو‌های امنیتی با بمب‌های دست ساز و گاز‌ اشک آور معترضان را متفرق کردند.

پیش از این نیز در ۳ اکتبر رئیس جمهور اکوادور حالت فوق‌العاده اعلام کرده بود که به موجب آن ۷۵ هزار نیروی امنیتی در کشور مستقر شدند.

سازمان ملل و کلیسای کاتولیک در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تماس‌هایی با دولت و کمپین ساکنان بومی اکوادور برقرار کرده‌ و دو طرف را به شرکت در اولین نشست مشترک دولت و مردم دعوت کرده‌اند. قرار است این نشست امروز، یکشنبه، راس ساعت ۱۵ به وقت محلی در کیتو برگزار شود.

به گزارش دفتر دفاع از مردم که ارگان رسمی دفاع از حقوق بشر در اکوادور است، در درگیری‌های ۱۱ روز گذشته ۵ نفر از مردم کشته و بیش از ۲ هزار نفر زخمی شده‌اند.

ساکنان بومی اکوادور ۲۵ درصد جمعیت کل این کشور یعنی ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. ۶۸ درصد از آنان فقرایی‌اند که در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت سوخت تاثیر مستقیمی بر درآمد آنان دارد.

رئیس جمهور اکوادور در چهارچوب برنامه‌های اقتصادی خود که مبتنی بر سیاست های صندوق بین‌المللی پول است یارانه سوخت را حذف کرد تا کسری بودجه خود را جبران کند و بتواند وامی به ارزش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند. این اقدام موجب افزایش بی رویه قیمت سوخت و ایجاد موجی از اعتراض‌ها و ناآرامی در اکوادور واقع در آمریکای جنوبی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار