امسال ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از منطقه زاگرس در قالب طرح جامع حمایت از جنگل‌های زاگرس از سوی منابع طبیعی نهال‌کاری می‌شود.

۱۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری در منطقه زاگرس انجام می‌شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: سرنوشت جنگل‌های شمال سرنوشت بدی نیست و نمی‌شود گفت مبادا زاگرس هم به سرنوشت آن دچار شود چرا که همه این مناطق محاسن و معایبی دارند.

خلیل آقایی با اشاره به اینکه در عرصه‌های طبیعی مشکلاتی هم وجود دارد، گفت: چند ماهی است که همکاران ما در سازمان جنگل‌ها و مراتع و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع کار مشترکی را در ارتباط با زاگرس انجام داده‌اند که منجر به تهیه طرحی شد که به صورت خاص در ۱۱ استان زاگرس نشین اجرایی می‌شود.

او افزود: این طرح از خرداد امسال از استان ایلام کلید خورده و لیست طرح‌ها و اقدامات اجرایی که باید در زاگرس انجام شود و اولویت‌های آن در قالب این طرح مشخص شده که مهمترین آن بحث ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوانداری جنگلکاری اعم از توسعه جنگل و غنی سازی آن و عملیات بهداشت و پرورش در منطقه زاگرس است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در قالب یک برنامه پنج ساله، ۱۱ استان زاگرس نشین تکالیف روشنی را بر عهده دارند که امسال اولین سال عملیات اجرایی آن است و در سطح کشور بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های این منطقه نهالکاری می‌شود.

او اعتبار اجرای این طرح را ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که برای تمامی استان‌های زاگرس نشین هزینه خواهد شد و گفت: بخشی از این عملیات انجام شده و در ۶ ماهه دوم سال هم عملیات بیولوژیکی و مکانیکی آماده اجرا است.

آقایی با بیان اینکه حدود یک سوم تعهدات ما در استان‌ها در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: دو سوم باقی مانده هم در ماه‌های آینده به مرحله اجرا و عملی شدن در خواهد آمد.

او به طرح بوم سازگان زاگرس هم اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح حفاظت جنگل‌کاری ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوان‌داری و حتی بحث ذخیره‌گاه‌ها و مهارت بذرگیری و تکالیف یگان حفاظت در قالب یک بسته حفاظتی تدوین و تکلیف هر استان به صورت مشخص به آن‌ها اعلام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری درباره طرح‌های آبخیزداری در کشور هم تاکید کرد: امسال ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به دستور رهبر معظم انقلاب به این بخش اختصاص داده شده که در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور کار آن در دست اجرا است.

آقایی افزود: این طرح‌ها در قالب یک هزار و ۳۳ حوضه و نزدیک به ۹۰ درصد از شهرستان‌های کشور را در بر می‌گیرد که حجمی بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کار اجرایی در سطح ۳۳ مرکز از جمله ۳۱ استان رسمی و ۲ اداره کل مستقر در جنوب کرمان و غرب مازندران در دست اجرا است.

او با اشاره به اینکه این طرح‌ها تاکنون نزدیک به ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: بخش اعظمی از این طرح‌ها در هفته دولت به بهره برداری رسید و مابقی نیز تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

آقایی از آغاز عملیات بیولوژیکی و مکانیکی از مهر ماه در کشور خبر داد و یادآور شد: هم اکنون کشور ما به کارگاه بزرگ فعالیت‌های مکانیکی سازی بیومکانیک و بیولوژی تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ز

نهال کاری در منطقه زاگرس صورت گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار