متخصص قلب و عروق فلوشیب آنژیو پلاستی گفت: سکته حاد قلبی به معنای انسداد کامل رگ کرونر است و ۵ دقیقه طلایی برای نجات بیمار وجود دارد.

امین مهدوی متخصص قلب و عروق فلوشیب آنژیو پلاستی و مسئول اجرایی طرح آنژیو پلاستی اولیه کرمان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: سکته قلبی بیماری است که باید خیلی به علائم آن توجه داشت و بیماری که با آن مواجه می‌شود را در کمتر از ۵ دقیقه برای انجام اقدامات لازم به مراکز درمانی رساند.

او افزود: سکته قلبی معمولا ناشی از پارگی پلاک آترو اسکلروتیک موجود در رگ است و توجه به علائم ان می‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند.

مهدوی بیان داشت: از علائم بارز سکته قلبی درد حاد و شدید با کیفیت فشارنده در ناحیه پشت و جناق سینه است. البته درد می‌تواند از ناف تا فک تحتانی را در بر گیرد.

او تصریح کرد: در حال حاضر برای درمان سکته حاد قلبی دو نوع درمان وجود دارد: دارو‌های حل کننده لخته و انتقال به بخش آنژیو گرافی و آنژیو پلاستی اولیه که روش دوم روش انتخابی درمان است و در شهر کرمان در بیمارستان شفا اجرا می‌شود.

امین مهدوی گفت: نکته مهم در این روند شناسایی به موقع درد توسط بیمار و تماس سریع با مرکز ۱۱۵ است. این زمان باید کمتر از ۵ دقیقه باشد، چرا که هر چه از زمان شروع سکته بگذرد تاثیر درمان کمتر می‌شود.

متخصص قلب و عروق افزود: زمان ایده آل برای شروع درمان کمتر از دو ساعت از شروع درد است.

او بیان داشت: برای پیشگیری از سکته حاد قلبی باید عوامل خطر سختی رگ که شامل فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، چاقی، بی تحرکی، مصرف دخانیات هستند کنترل شوند و بیشتر افرادی که با این موارد سروکار دارند بیشتر در معرض سکته قرار می‌گیرند.

مهدوی تصریح کرد: داشتن رژیم مناسب شامل: مقادیر زیاد میوه و سبزیجات و ماهی، استفاده کم از چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز و فست فود و رژیم کم نمک در افراد فشار خونی، استفاده از روغن زیتون در غذا و انجام فعالیت‌های هوازی منظم ۱۵۰ دقیقه در هفته، کنترل منظم قند و چربی سالیانه در افراد نرمال، ترک سیگار و پرهیز از مصرف الکل، کاهش وزن در افراد چاق با مراجعه به متخصص تغذیه از جمله توصیه‌های لازم به بیماران برای پیشگیری از سکته قلبی هستند.

انتهای پیام/ی

عارضه‌ای که نیازمند توجه بیشتر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار