کارشناس مسائل بین الملل گفت: شکست های انتخاباتی احزاب عدالت و توسعه در ترکیه، باعث تضعیف آنها شده است.


تجاوز نظامی ترکیه به سوریه ریشه داخلی دارد/ تاکنون تلاشی از کشور‌های عربی برای ایجاد امنیت در منطقه مشاهده نشده استحسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تجاوز نظامی ترکیه به بخش‌های شمالی خاک سوریه اظهار کرد: دولت ترکیه با هدف آنچه مدعی است زمینه ساز صلح و امنیت می‌شود عملیات موسوم به چشمه صلح را در شمال سوریه آغاز کرد،  در حالی که اینگونه عملیات نظامی بی تردید تبدیل به یک باتلاق نا امنی خواهد شد.

او ادامه داد: دولت ترکیه کشوری  مستقل و عضو دائم شورای امنیت را  مورد تجاوز نظامی قرار داده و به تمامیت ارضی این کشور بی توجه بوده است،  بنابراین از دید تمام کارشناسان روابط و حقوق بین الملل همچنین  بسیاری از کشور‌های جهان این اقدام مغایر با منشور سازمان ملل متحد  بوده و باید در این رابطه نهاد‌های بین المللی چاره جویی کنند.

عابدینی تصریح کرد: در حال حاضر بازیگران متعددی در وقوع حمله  نظامی ترکیه تاثیر دارند و باید از دیدگاه‌های مختلف موضوع عملیات نظامی ترکیه را مورد بررسی قرار داد. اول موضوعات داخلی  ترکیه که دو حزب عدالت و توسعه طی ماههای اخیر در انتخابات آنکارا، استانبول و آنتالیا شکست خورده اند و نكته دوم شماری از رهبران اصلی مانند گل رئیس جمهور سابق، داوود اوغلو وزیر امور خارجه سابق، باباجان معاون رئیس جمهور  از این حزب جدا شده و باعث تضعیف آن شده است.

او یادآور شد: به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترکیه نیاز داشت تا  حرکتی را برای بسیج افکار عمومی شکل دهد، چراکه در این کشور  به دلیل خطای محاسباتی که دولت  در آغاز بحران سوریه انجام شد و اجازه داد شماری از تروریست‌ها از مرزها به  سمت سوریه بروند و با پدیده دو میلیون آواره در ترکیه مواجه شد. بخش زیادی از این آوارگان تروریست‌ها و خانواده‌های آن‌ها هستند و  برای جامعه ترکیه موضوعی نا امن کننده به شمار می رود، که هم از جهت اقتصادی و هم به جهت بی ثبات کردن شرایط در این جامعه هزینه‌های زیادی را در بردارد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملکرد آنکارا در سوریه بیان کرد: آنکارا تلاش می‌کند تا نوار مرزی که حدود پنج تا ۱۰ کیلومتر در مرز در منطقه حسکه و الرقه است را فراهم کند تا شماری از آوارگان را در آنجا جای دهد، اما نباید فراموش کرد که دولت سوریه هم به عنوان بازیگر منطقه‌‌ای حمله به تمامیت ارضی خود را نمی‌پذیرد و دیگر اینکه اگر تروریست‌ها و آوارگان به شمال سوریه بروند ما شاهد پیدایش داعش جدید خواهیم بود.

او اضافه كرد: هزاران تن از ساکنان مناطق شمالی سوریه مجبور به ترک خانه خود می‌شوند و آواره خواهند شد،  اگر این آوارگان به سمت ترکیه نروند به سمت مرکز سوریه حرکت خواهند کرد که برای دولت این کشور مشکلاتی به وجود خواهد آمد و به منطقه‌ای تبدیل می‌شود که مخالفان دولت سوریه در آنجا تجمع کرده و آموزش می‌بینند و دوباره با دولت سوریه می‌جنگند. ممکن است آنکارا این استنباط را داشته باشد که اینها گروه‌های تروریستی وجدایی طلب ی. پ. گ هستند که این گروه تروریستی بخشی از پ. ک. ک تلقی می‌شوند،به همین دلیل با این حمله می خواهد آنها را مهار کند.

عابدینی در خصوص نشست اضطراری اتحادیه عرب در قاهره و با اشاره به احساس خطر کشور‌های عربی بعد از تجاوز نظامی به سوریه خاطر نشان کرد: اقدام ارتجاع عرب و بسیاری از کشور‌های عربی طی هفت سال گذشته در قبال سوریه یک نفاق کامل است .زمينه اخراج سوریه را به عنوان یک کشور عربی از اتحادیه عرب فراهم کرده‌اند همچنين، به تروریست‌هایی که بر ضد دولت مرکزی سوریه اقدام كرده بودند، کمک لجستیکی و مالی کردند.

كارشناس مسائل بين الملل تصريح كرد: در نهايت با اقدام اخیر آنكارا مخالفت می‌کنند و این امر نشان‌دهنده آن است که دچار یک نفاق سیاسی و بین‌المللی شده‌اند و نمی‌توان نقش مؤثری برای کشور‌های عربی قائل شد.

او توضيح داد: کشور‌های عربی به ویژه ارتجاع عرب شامل سعودی و امارات ، جز تزریق ناامنی در عراق و سوریه تاکنون نقش مثبتی ارائه نکردند و تاکنون هیچگونه شواهدی دال بر کمک اين کشور‌ها به ایجاد ثبات و امنیت در منطقه مشاهده نشده است.

عابدینی ادامه داد: در حوزه آمریکا هم که یک بازیگر سیاسی است که چند پایگاه در شمال سوریه دارد که ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی اظهار نظری اعلام کرده است به دلیل هزینه‌های سنگینی که حضور نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا دارد دیگر تمایلی به ماندن در این منطقه ندارد و این خود چراغ سبزی بوده که آنکارا برای اینکه به خاک این کشور حمله کند.

كارشناس  مسائل منطقه با اشاره به اقدام ايالات متحده مبني بر  حمايت نكردن از كردهای اين منطقه عنوان كرد: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند آمریکا با این اقدام عملا پشت متحدین خود در منطقه که بخشی از آن‌ها کرد‌ها هستند خالی کرده و عملا آنها را در مخمصه قرار داده است 

او تشريح كرد: برخی دیگر می‌گویند این اقدام در چارچوب هماهنگی آنکارا _ واشنگتن انجام شده است، باید دید تا چه مدتی ترکیه می‌تواند به این تجاوز نظامی خود ادامه دهد البته نباید فراموش کرد که پیش از این نیز در چارچوب عملیاتی  در شمال عراق، موسوم به حمله شاخه زیتون كه در سال ۲۰۱۸ به منطقه عفرین انجام داد، اما سرانجام مجبور به عقب نشینی شد و به نظر می‌رسد چنین سرنوشتی  نیز برای تجاوز نظامی اخیر  ترکیه محتمل است.

عابدینی درباره سکوت سازمان‌های بین‌الملل در مواجه با اقدام اخیر آنکارا و بی توجهی شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع خاطر نشان کرد: شورای امنیت سازمان ملل برای اين موضوع تشکیل جلسه داد و خواهان توقف این تجاوز نظامی شد، اما برای این شورا امکانی برای تضمین تصمیماتش وجود ندارد،همچنين  این شورا به درخواست فرانسه و انگلیس بر روی موضوع کار کردو همه متفق بودند که این تجاوز نظامی باید متوقف شود.

او افزود: به نظر می‌رسد تهران و مسكو که ضامن صلح در سوریه هستند، می‌توانند در این زمینه نقش جدی ایفا کنند و از طریق گفت‌وگو مشکلات امنیت این کشور را حل کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار