اولین هم اندیشی نمایندگان ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی سیما با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

اولین هم اندیشی نمایندگان ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی سیمابه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست هم اندیشی نمایندگان ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی سیما با حضور مسئولان مسعود احمدی افزادی رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی با جمعی از مدیران شبکه‌های مختلف روز شنبه ۲۰ مهر در شبکه آموزش برگزار شد.

در بخش ابتدایی احمدی افزادی گفت:ستاد زبان و ادبیات فارسی و ستاد کتاب باهم یکی بود که هر دو بر عهده معینی پور مدیر شبکه چهار بود، اما به دلیل پرداخت دقیق‌تر، این ضرورت احساس شد که دو ستاد از هم جدا شود و با توجه به اینکه شبکه آموزش در زمینه زبان فارسی کار‌هایی را انجام داده بود، دبیرخانه ستاد زبان فارسی در این شبکه شکل گرفت.

وی پیرامون محورهای ابلاغیه از سوی معاون سیما توضیح داد: انتخاب و دعوت از اشخاص حقیقی و حقوقی برای تشکیل دبیرخانه تخصصی،پیشنهاد و معرفی یک نفر به عنوان دبیر ستاد برای پیگیری امور دبیرخانه و هماهنگی امور به معاون سیما، تشکیل جلسات متمرکز برای تشریح محورهای مرتبط با موضوع انتخاب و معرفی اولویت‌های محوری و مهم در موضوع مذکور برای ایجاد همگرایی در فعالیت‌های شبکه ها، ارتباط و تعامل شبکه های معین و ایجاد حلقه های ارتباطی برای تامین تولید و بخش آثار مرتبط در شبکه های همکار، استفاده از ظرفیت، هم افزایی برون سازمانی با تعامل با ارگانها، سازمانها و نهادهای مرسوم و مرتبط با موضوع دبیرخانه، ارائه گزارش ادواری به منظور ارائه در جلسه شورای مدیران سیما و شورای معاونان سازمان بخشی از ابلاغیه است.

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: هفته پیش مراسمی در ارومیه در حوزه زبان و ادبیات فارسی برگزار شد و نکته جالب این بود که استادان ادبیات فارسی با کارهای سیما آشنایی نداشتند قبل از جلسه معتقد بودند که سیما در این زمینه کاری نکرده است ولی با توضیحات و گزارش هایی که ارائه شد، نظر همه بعد از آن تغییر کرد.

وی گفت:قرار شد تفاهمنامه ای بین سازمان و انجمن زبان فارسی منعقد شود و باید ارتباط نزدیک و کامل تری با گروه های مرجع داشته باشیم.

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی ادامه داد:با توجه به زمانی که در اختیار داریم باید زمان را به سه دوره کوتاه مدت تا اواخر زمستان ۹۸ و دوره میان مدت تا تابستان ۹۹ و همچنین دوره بلند مدت از پاییز ۹۹ تا ۱۴۰۰ تقسیم کنیم. دوره کوتاه مدت از اکنون شروع شده است و باید طی این دوره برخی از مسائل به صورت آنی اصلاح شده و جریان های کوچکی را راه اندازی کنیم.اولین کار ما ساماندهی و سازماندهی دوباره داشته های موجود است.

راه اندازی برنامه های آیتمی برای حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی

احمدی با اشاره به راه اندازی برنامه های آیتمی در شبکه های سیما عنوان کرد: برنامک یا برنامه های کوچک کاربردی شامل «قند پارسی» در شبکه سه، «چهار دقیقه با پارسی»، «پارسی را پاس بداریم» است. بهتر است بگوییم در شبکه نمایش اکنون وجود دارند و باید چنین برنامه هایی ساماندهی شود.

وی گفت:بخشی از اتفاقات باید در دل برنامه ها باشد مثلا اینکه سراغ یک استاد زبان ادبیات فارسی می روند و او آموزش هایی می دهد که اینها قابلیت پخش چند باره دارند.

احمدی افزادی درباره برنامه های مستقل بیان کرد: برنامه «مشاعره»، «قند پهلو» در شبکه آموزش، برنامه های مستقل در حوزه زبان و ادبیات فارسی است و یا آقا و خانم پارسی در شبکه دو برنامه ای مستقل است.در حوزه سازمان یا فراسیما که شامل رادیو، معاونت امور استان ها و معاونت برون مرزی می شود نیز برنامه سازی های خوبی صورت گرفته است که باید از آنها یاد کرد‌.

در پایان این نشست هر یک از مدیران طرح و برنامه شبکه ها گزارشی را درباره برنامه ها و اقدامات انجام شده در حوزه زبان فارسی ارائه کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.