نماینده ولی فقیه در فارس گفت: راه حافظ را ادامه دهیم تا همانگونه که در گذشته‌های تاریخی، اهل علم و فرهنگ بوده ایم در آینده هم از قله‌ها فاصله نگیریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس در مراسم یادروز حافظ با بیان اینکه ادامه دهنده مسیر حافظ باشیم، اظهار کرد: چهارچوبی تعیین کنیم که چگونه باید در ادامه راه حافظ طی طریق کنیم تا همانگونه که در گذشته تاریخی مان در قله‌های رفیع علم و ادب و فرهنگ و تمدن بودیم در آینده هم از این قله‌ها فاصله نگیریم و به دامن سقوط نکنیم.

او با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) افزود: پیامبر گرامی فرموده است بنی اسرائیل به ۷۲ فرقه تقسیم شده است که از این ۷۲ فرقه، ۷۱ فرقه گمراه و یک فرقه اهل حق بودند، اما امت من ۷۳ فرقه می‌شود که ۷۲ فرقه گمراه و یک فرقه اهل حق هستند.

آیت الله دژکام اضافه کرد: آیا حافظ می‌خواسته همه فرقه‌های مختلف را تایید کند و همدلی برای همدلی و صلح برای صلح وارد شود؟ او قائل بود که انسان حقیقت را می‌تواند کشف کند.

امام جمعه شیراز بیان کرد: در یک تمدن پویا و شکوفا نمی‌توان پارادایم‌های مهم و مختلف را یک شکل نگاه کرد.

او ادامه داد: پارادایم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ از حیث معرفت شناسی، بر شناخت حق استوار شده است و باید بر آن پایبند بود.

آیت الله دژکام گفت: اگر به تفسیر حافظ نشستیم، در فضا و بستر فلسفه شک و فلسفه‌هایی که به حقیقت نمی‌رسد حافظ را تفسیر خواهیم کرد و و اگر در بستر و فلسفه حقیقت نشستیم چیز دیگری خواهد شد و حافظ خودش رهرو طریق دوم بود.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر گفت: اسلام دینی است که آقامنشی را به انسان‌ها می‌دهد و کرامت انسان را توسعه می‌دهد.

او تصریح کرد: دین اسلام سختگیرانه نیست و بلکه فضا را برای زندگی فراهم می‌کند و کرامت انسان را نوسعه می‌دهد و مسلما در روش و منش حافظ این ویژگی وجود دارد.

آیت الله دژکام با بیان اینکه ما در فرایند کشف حقیقت به تناسب اینکه کدام ابزار را بکار بگیریم، اضافه کرد: گاهی بین خودمان اختلافاتی ایجاد می‌شود این دعوا بین طریقت و شریعت و عقل و دل است و اگر بنا باشد روزی به پایان برسد، باید آن روزی را ما فرض کنیم که فلسفه ما به سطحی رسیده باشد که بتواند عقل، کشف و نقل را کنار هم بنشاند که این فلسفه در اندیشه ملاصدرا بوده و آغاز یک حرکت نو در تمدن اسلامی است.

انتهای پیام/م 

صحبت های امام جمعه شیراز در مراسم یادروز حافظ

برچسب ها: نماز جمعه ، حافظ قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار