در آستانه مراسم بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توصیه های بهداشتی برای سلامت زائران را بیان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افتخار دارد در طی ایام اربعین امسال نیز همچون سال های گذشته با اقدامات شبانه روزی تیم های بهداشتی نسبت به کنترل عوامل محیطی و مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر و حفظ سلامت زائران و بهره مندی آن ها از برکات این سفر معنوی، نقش بسزایی داشته باشد.

او با بیان اینکه در تجمعات انبوه، بیماری های مهمی مانند بیماری های قابل انتقال از آب و مواد غذایی و بیماری های تنفسی ویروسی، سلامت افراد را تهدید می کند، افزود: افراد شرکت کننده در این تجمعات می توانند با رعایت توصیه های بهداشتی همچون استفاده از آب سالم بسته بندی شده، مصرف غذای سالم بهداشتی و رعایت بهداشت فردی، از ابتلای خود و دیگران به این بیماری ها جلوگیری کنند.

همتی مهمترین نشانه های بیماری های قابل انتقال از آب و غذا را اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی عنوان کرد و افزود: این علائم به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه پیدا می کند.

معاون بهداشت دانشگاه به زائران توصیه کرد تا غذا را به صورت گرم و تازه و به همراه لیمو ترش و یا آبلیمو مصرف کنند و از مصرف هرگونه شربت، سالاد و سبزی های خام و مواد غذایی فسادپذیر مانند سالاد الویه خودداری کنند؛ همچنین قبل از باز کردن کنسرو، آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند.

او همچنین از زائران خواست برای نوشیدن آب، تنها از بطری های آب معدنی پلمب استفاده کنند.

پرهیز از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، شیرخام، خامه و پنیرهای محلی، شست و شوی صحیح و پوست کندن میوه، دیگر توصیه های معاون بهداشت دانشگاه به زائران اربعین حسینی بود.

ضرورت شست و شوی صحیح دست ها به مدت ۴۰ تا ۶۰ ثانیه

همتی تاکید کرد: شستن دست ها به روش صحیح و بهداشتی به مدت ۴۰ تا ۶۰ ثانیه با آب و صابون مایع به ویژه بین انگشتان، زیر ناخن ها، مچ ها، پشت دست و گودی کف دست در طول روز، بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از راه آب و غذا است.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: دسته دیگری از بیماری ها، بیماری های حاد تنفسی هستند و به افرادی که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند به ویژه زائرانی که جزو گروه های در معرض ابتلا به فرم شدید بیماری هستند توصیه می شود قبل از خروج از مرز، واکسن آنفلوانزای فصلی را از داروخانه های مجاز و با رعایت زنجیره سرما تهیه و تزریق کنند.

او برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های حاد تنفسی مثل آنفلوانزا توصیه کرد: باید هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی پوشاند و دست ها را به طور مرتب با آب و صابون مایع شست و از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن پرهیز کرد.

همتی افزود: همچنین لازم است از تماس دست آلوده با چشم ها، بینی و دهان خودداری شود و در صورت مشاهده علائم شبه آنفلوانزا باید به پزشک مراجعه و دستورات درمانی مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات رعایت شود و تا زمان بهبودی و رفع علایم، از تماس نزدیک با افراد و ورود به اماکن سربسته و شلوغ خودداری کرد.

او بیان کرد: به زائرانی که به بیماری های مزمنی مانند دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی مبتلا هستند، توصیه می شود قبل از عزیمت، به پزشک خود مراجعه کنند و ضمن معاینه با اجازه پزشک خود در این سفر حاضر شوند و داروهای لازم را به میزان کافی به همراه داشته باشند.

همتی ادامه داد: تهیه و توزیع سه هزار تراکت توصیه های بهداشتی در موکب احمد بن موسی(ع) در شلمچه و ارائه خدمات بهداشتی با تیمی متشکل از پزشک، کارشناس بیماری ها و کارشناس بهداشت محیط در ایستگاه های شهرستان های نی ریز (جنب پلیس راه)، شیراز (باغ جنت)، قائمیه (دو راهی قائمیه جنب پلیس راه)، ممسنی و رستم (جنب پلیس راه) از پانزدهم مهر، از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۲۲، از دیگر اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه است.

او با بیان اینکه ۲۹۰ لوح فشرده توصیه های بهداشتی در سفر نیز در اختیار اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس قرار گرفته، اضافه کرد: پزشکان خانواده نیز در خصوص ارجاع زائران به مراکز بهداشتی برای دریافت خدمات بهداشتی آموزش های لازم را گذرانده اند.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار