معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران از ساخت ۸۳۰ مسجد در کشور به دست استاد لرزاده خبر داد.

ساخت ۸۳۰ مسجد به دست استاد لرزادهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران عصر امروز در مراسم افتتاحیه خانه موزه استاد لرزاده که با حضور شهردار تهران و چند تن از اعضای شورای شهر صورت گرفت، گفت: بر اساس مصوبه‌ شورای چهارم  قرار شد بنای خانه استاد لرزاده به خانه معمار تبدیل شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه معماری ایرانی که به دست استاد لرزاده انجام شده، افتخاری برای معماران نسل امروز است، گفت: آثار استاد لرزاده تابلویی از تداوم معماری در کار‌های وی است و انتخاب این خانه به عنوان خانه معمار رویکردی برای جامعه ایرانی است.

گلپایگانی با اشاره به دوره‌ای که فرهنگ نوگرایی به ایران وارد شد، گفت: در این دوره تداوم سنت ایرانی ریشه دار کار مشکلی بود، اما استاد لرزاده در همان زمینه معماری ایرانی را پرورش داد.

تاج معماری ایرانی مانند تاج هدهد است

وی با بیان اینکه کار‌های ارزشمندی از استاد لرزاده به یادگار مانده است، گفت: ۸۳۰ مسجد کشور به دست وی ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی خاصی دارند و نظم ساده‌ای که فضای روحانی مسجد را تداعی می‌کند، در کار‌های وی پر رنگ است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه مسجد اعظم قم هم از آثار استاد لرزاده است، گفت: در سنت معماری ایرانی طراح از سازنده جدا نیست و در تداوم معماری ایرانی سنت‌های معماری که در همین خانه قابل مشاهده‌اند بی نظیر هستند.

گلپایگانی با بیان اینکه در تهران آبرسانی بر مبنای آب انبار انجام می‌شد، گفت: در این خانه آب انبار شکل دیگری پیدا کرده است و توسط کانال‌های ویژه‌ای خنکی زیرزمین به قسمت‌های بالایی منتقل می‌شود.


بیشتر بخوانید: روح معماری ایرانی در خانه استاد لرزاده مشهود است


وی با بیان اینکه در دوره قاجاریه و پهلوی هنوز تداوم معماری ایرانی در ساختار‌های ایرانی وجود دارد، گفت: کاری که در معماری ایرانی دیده می‌شود و تاجی که بر سر آن است مانند تاج هد هد است نه تاج پادشاهان، زیرا تاج هدهد برآمده از جان اوست، اما تاج پادشاهان عاریت است و کار استاد لرزاده هم بر آمده از جان و سلیقه و نوآوری اوست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار