سالاری گفت:شهرداری‌ها به نمای اماکن توجهی نداشتند و این غفلت در حالی است که نمای ساختمان به هویت شهری گره خورده است.

حافظان ابنیه تاریخی منافع شهر را به منافع خود ترجیح دادندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در همایش تجلیل از حافظان ابنیه تاریخی گفت: امروز به عنوان روز هنر و معماری و شهرسازی نامگذاری شده است و باید اعلام کنم پویشی در حوزه نما‌های شهر تهران تشکیل شده و دلیل آن هم این بود که در کل کشور در فرآیند صدور پروانه تا دوره چهارم شورا به موضوعی، چون نما‌های شهری توجهی نشده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: با اینکه شهرداری‌های مناطق ورود خوبی به مجموعه‌ای از الزامات شهرسازی و صدور پروانه داشتند، اما به نمای اماکن توجهی نداشتند و این غفلت در حالی است که نمای ساختمان به هویت شهری گره خورده است.

سالاری بیان کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران که  مسجد جامعی رییس شورا بود کمیسیون معماری و شهرسازی و کمیته نما تشکیل شد و این کمیته مصوباتی هم داشت.

او با اشاره به فعالیت کمیته نما در شهرداری مناطق ادامه داد: امروز در شهرداری‌های مناطق تهران کمیته‌های نما فعال هستند و در این کمیته‌ها هم فعالان حوزه معماری و هم کارشناسان حضور دارند.

او ادامه داد: با فعالیت این کمیته دیگر هیچ پروانه‌ای بدون بررسی نمای ساختمان صادر نمی‌شود که این نقش بزرگی در حوزه مدیریت هویت شهری دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به رونمایی از سرویس‌های هوشمند شهرسازی گفت: امروز شاهد رونمایی از سامانه‌های هوشمندسازی معماری و شهرسازی بودیم که باعث می‌شود هیچ کس نتواند از قوانین و مقررات عدول کند و باید گفت این کار قرار بود زمانی انجام شود که طرح تفصیلی پایتخت ابلاغ شد، اما این موضوع به تأخیر افتاد که در نهایت امروز این کار انجام شده و دیگر طبقه اضافه و تخلف ساخت و ساز نخواهیم داشت.

سالاری تصریح کرد: با رونمایی از سرویس هوشمند شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران موظف شد تا فرآیند‌ها سیستماتیک شود و مفاد طرح تفصیلی از این پس به بهترین شکل اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از این پس موضوع کف در ۹۶۰ پارسل (قطعه زمین) شهر هم مشخص شده و به ویژه در خیابان‌های شیب دار دیگر آن مشکلات سابق را نخواهیم داشت و پیاده راه‌ها در مقابل هر ساختمانی متناسب با کل خیابان ساخته می‌شود.

سالاری با اشاره به پروژه‌های عمرانی ساخته شده در دوره قبل مدیریت شهری گفت: برخی ما را متهم کرده اند که ما پروژه‌های بزرگ مقیاس نمی‌سازیم و در پاسخ به ان‌ها می‌توان گفت، اتوبان‌های بزرگ مقیاسی که به ساخت آن می‌بالیم نه تنها مشکل آلودگی و ترافیک را حل نکرد بلکه بر مشکلات شهر هم افزوده است.

او ادامه داد: تمام دنیا به این باور رسیده اند که هر چه پل و بزرگراه بیشتر ساخته شود تقاضای سفر با وسیله شخصی هم اضافه می‌شود و چاره ما به جای ساخت بزرگراه و پل و اتوبان در پایتخت توسعه حمل و نقل عمومی بوده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: جامعه شهری به جای مطالبه گری حقوق عمومی بیشتر دنبال منافع شخصی است و این موضوع را ما در ملاقات‌های مردمی فهمیدیم که مردم در صف‌های طولانی در ملاقات‌های مردمی به دنبال طبقه اضافه و ساخت و تراکم بیشتر هستند.

سالاری تصریح کرد: وقتی در جمع شما حافظان ابنیه تاریخی قرار می‌گیرم به این باور می‌رسم که هستند افرادی که منافع شهر را بر منافع خود ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار