نماینده مجلس گفت: برای کالاهایی همچون خودرو و لوازم خانگی باید استانداردسازی شود.

ضرورت استانداردسازی در حوزه خودرو و لوازم خانگی/ برخورد قضایی با کالاهای غیراستانداردبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیره پیروزبخت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ در خصوص توسعه استانداردها ْ چالش ها و راهکارها تصریح کرد: نشان استاندارد به صورت تصادفی روی اجناس درج نمی شود و ما کل فرآیند تولید کالا را تحت نظر داریم. مسئول کنترل کیفیت کارخانه ها از سوی سازمان استاندارد تعیین می شود . به غیر از این طرح کنترل بازار هم داریم.

وی ادامه داد: در بازرسی ها از بازار اگر کالایی نشان جعلی استاندارد داشته باشد مشخص می شود. نشان اصلی است استاندارد یک کد ۱۰ رقمی دارد که با ارسال آن به سامانه سازمان استاندارد اطلاعات کالا نمایان می شود.

رئیس سازمان استاندارد بیان کرد: به مواردی که مردم درباره استاندارد نداشتن کالای عرضه شده در بازار گزارش می‌کنند طبق اختیاراتی که داریم با همکاری قوه قضائیه برخورد قانونی می‌کنیم.

پیروز بخت با بیان اینکه برای فروش یا تبلیغ هر کالایی که مشمول استاندارد اجباری است باید بر اساس موازین سازمان استاندارد عمل شود، گفت: طبق برنامه ریزی‌ها در نظر داریم فروشگاه‌های اینترنتی را پس از طی مراحل قانونی تحت پوشش قرار دهیم و بر کل مراحل از تامین تا تبلیغ و فروش کنترل و نظارت خواهیم داشت.

رئیس سازمان استاندارد تصریح کرد: در طرح نظارت بر بازار  از کالاهای مصرفی به صورت رندم نمونه برداری می شود و اگر مسئله ای باشد که به سلامت مردم ضرر برساند بلافاصله فراخوان جمع آوری آن از سطح بازار داده می شود . نمونه آن سیلندر گاز خودرو بود که سال گذشته برای جمع آوری آن از بازار با همکاری قوه قضاییه اقدام کردیم.

پیروزبخت درباره استاندارد های حوزه لوازم خانگی و خودرو اظهار کرد: در بخش لوازم خانگی وضعیت تولید داخل مناسب است و اجناس داخلی قابل رقابت با کشورهای خارجی است. با این وجود مشکلاتی به سبب تحریم ها به وجودآمده و ما باید دید حمایتی از این صنعت داشته باشیم اما دلیل نمی شود که از استانداردها عبور کنیم.

وی تاکید کرد: هفته آینده جلسه ای در شورای ملی استاندارد در خصوص حوزه خودرو؛ قطعات خودرو و لوازم خانگی برگزار می شود که برنامه ریزی های لازم در خصوص این موارد گرفته خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تدوین ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد در کشور



در ادامه رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میهمان تلفنی برنامه در ادامه درباره وضع استاندارد موجود در بازار گفت: استاندارد موادغذایی در کشور به خوبی انجام می‌شود، ولی کالا‌هایی که مصرف عمومی بالایی دارند، مانند لوازم خانگی و خودرو نیاز به کار بیشتری دارند.

وی ادامه داد: برای خودرو و لوازم خانگی باید استانداردسازی شود و سطح استانداردهای موجود ارتقا یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار