کارگردان نمایش «خاتون» گفت: نمایش‌های مذهبی نباید پس از چند روز اجرا به پایان برسند، خیلی از کار‌ها این قابلیت را دارند که در دیگر شهر‌ها حتی دیگر کشور‌ها مثل سوریه، عراق، لبنان و ... هم اجرا شوند تا پیام ما را به گوش دنیا برسانند، بنابراین تصمیممان این است که با همکاری شهرستان اردستان این کار ابتدا در آنجا اجرا شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حسین عالم‌بخش کارگردان نمایش «خاتون» پیرامون جدیدترین نمایش خود با موضوع «حضرت رقیه (س)» گفت: نمایش «خاتون» پیرامون زندگی «حضرت رقیه (س)» از دوران اسارت تا شهادت ایشان است که به نوعی سعی شده در این نمایش شرایط اسرای کربلا در خرابان شام به تصویر کشیده شود.

«خاتون»، نمایشی با موضوع زندگی «حضرت رقیه (س)»/لزوم اجرای آثار مذهبی در دیگر کشور‌ها

وی در همین راستا ادامه داد: اجرا‌های قبلی این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر و تالار اندیشه حوزه هنری بوده که امسال به سفارش رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه رفتیم و خوشبختانه استقبال مردم از کار خیلی خوب بود و هر شب بیش از ظرفیت سالن مهمان داریم.

عالم بخش پیرامون داستان نمایش «خاتون» ابراز کرد: داستان نمایش «خاتون» در مورد «بی بی آسیه» است که مقابل قصر یزید در شهر شام خرابه‌ای دارد و به هیچ وجه حاضر نمی‌شود آن را به مأموران دولتی یزید بفروشد. ماجرایی که پیرامون وجود مبارک «حضرت رقیه (س)» در این نمایش به تصویر کشیده می‌شود مخاطب را با خود همراه می‌کند.

این کارگردان درباره نمایشنامه نمایش «خاتون» اظهار کرد: نمایش «خاتون» از اسناد موثق تاریخ اسلام درباره بازگشت اسرای کربلا و محوریت زندگی «حضرت رقیه (س)» نشأت گرفته است.

وی پیرامون رایگان بودن تماشای نمایش «خاتون» افزود: به تدریج می‌بایست این فرهنگ را هم ایجاد کنیم که کار‌های مذهبی همچون دیگر نمایش‌ها نیاز به فروش بلیت دارند و این اصلا بد نیست چنین اتفاقی با انسجام هنرمندان ایجاد می‌شود.

کارگردان نمایش «خاتون» همچنین در مورد اینکه آیا قصد به ساخت مجموعه تلویزیونی این نمایش وجود دارد اظهار کرد: من قبلا هم گفته‌ام که نمایش «خاتون» طرح یک سریال سیزده قسمتی برای تلویزیون بود که به اجرا نرسید، بعد از آن فیلمنامه آن هم نوشته شد که تصمیم داریم اگر پیش بیاید درصورتی که حمایت از این کار بشود نسخه تلویزیونی آن را تولید کنیم.

وی همچنین با اشاره به دغدغه اصلی‌اش از اجرای چند باره نمایش «خاتون» گفت: ما در این نمایش تلاش داریم محتوایی مذهبی را در قالبی با اصول و مبانی تئاتری به صحنه ببریم، امیدواریم این درام خوب از آب در آمده باشد چرا که تمام فکرمان این بود که مفاهیم تئاتری در چارچوب صحیح مذهبی و دینی روی صحنه برود.

وی درباره هدف خود از اجرای استانی نمایش «خاتون» ابراز کرد: نمایش‌های مذهبی نباید پس از چند روز اجرا به پایان برسند، خیلی از کار‌ها این قابلیت را دارند که در دیگر شهر‌ها حتی دیگر کشور‌ها مثل سوریه، عراق، لبنان و ... هم اجرا شوند تا پیام ما را به گوش دنیا برسانند، بنابراین تصمیممان این است که با همکاری شهرستان اردستان این کار ابتدا در آنجا اجرا شود.

نمایش خاتون پس از اتمام اجرا در تهران در شهرستان اردستان نیز روی صحنه خواهد رفت. بازیگران این نمایش فرهاد بشارتی، علی برجی، امید زندگانی، بهار ارجمند، عطیه غبیشاوی، کیمیا ملائی و منوچهر علیپور هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خرابه معروف شام در کنار قصر سبز یزید، مدتی از رفتن اسرا از شهر می‌گذرد و مسئولین حکومتی برای خرید آن خرابه به نزد آسیه پیرزن صاحب ویرانه می‌آیند. «آریحا» دختر کوچک نصرانی که یتیم است و نزد عمویش یوحنا که تاجر جوانی است به آنجا رفت و آمد دارد و با همبازی خود در حجره‌ای مشغول بازی است. مأمورین حکومت در هنگام حضور در خرابه با حمیده یکی از غساله‌های شهر که همدم آسیه است و یوحنا برخورد می‌کنند و...»

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار