کارشناس مسائل ترکیه گفت:ترامپ با تصمیم ناگهانی خود برای عقب‌نشینی از شمال سوریه پشت کرد‌ها را خالی کرد.


نیرو‌های آمریکایی پشت کرد‌های سوریه را خالی کردند/ ترکیه و کرد‌های سوریه باید با دولت دمشق مذاکره کنند/صلح و به رسمیت شناختن دولت دمشق بهترین راهکار برای پایان مصیبت‌های سوریه است/ اردوغان برای انتقال بحران داخلی خود به خارج دست به لشکرکشی به سمت دمشق زدابراهیم فراهانی کارشناس مسائل ترکیه درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تهدید اردوغان ببرای لشکرکشی به فرات، گفت: بحران داخلی ترکیه  باعث شد که محبوبیت اردوغان در انتخابات محلی به شدت کاهش یابد و اختلافات درون حزبی، حزب عدالت و توسعه، رییس دولت این کشور  را  به این نتیجه رساند که برای انتقال  بحران داخلی خود به خارج  جنگی راه بیاندازد. همچنین نتیجه نگرفتن ترکیه از مذاکره و دیدار با ترامپ را می توان یکی از دلایل لشکرکشی اردوغان به سمت سوریه دانست.

او افزود: در حقیقت کانتون جزیره و کوبانی به راحتی کانتون عفرین قابل تصرف و اشغال توسط ترکیه نیست، ترامپ سال‌های گذشته دستوراتی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از شرق فرات صادر کرد  ولی محقق نشد تا اینکه امسال خروج این نیروها از سوریه باوجود مخالفت پنتاگون انجام شد و  گفته می شودکه  رییس جمهور آمریکا با این اقدام  پشت کرد‌ها را خالی کرده و آنها را تنها گذاشت.

کارشناس مسائل ترکیه گفت: آمریکا در اقلیم کردستان با یک حمایت تو خالی  با آن ها وارد یک رفراندوم شدند، اما در نهایت واشنگتن پشت آن‌ها را خالی کرد و همین اتفاق دوباره رخ داد.

او  تصریح کرد:آمریکا با حمایت تو خالی که از اقلیم کردستان انجام داد، آن‌ها را به سمت برگزاری رفراندوم سوق داد و در نهایت دیدیم که چطور واشنگتن پشت آن‌ها را خالی کرد و همین اتفاق مجددا در رابطه با ترکیه هم رخ خواهد داد.

فراهانی در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: ترکیه از لحاظ امنیتی در قبال کرد‌های سوریه نگرانی‌هایی دارد، از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که ورود اردوغان به شرق فرات هم به راحتی امکان پذیر نخواهد بود، به گمان برخی تحلیل گران این منطقه می‌تواند به یک باتلاق و منجلاب برای نیرو‌های ترکیه تبدیل شود.

او تاکید کرد:همچنین احتمال ورود ارتش سوریه و درگیری آنها با نیرو‌های متجاوز ترکیه هم وجود دارد، رئیس جمهور سوریه هشدار داده بود که در صورت نقض حق حاکمیت کشورش به دست آنکارا سکوت نکرده و با هرگونه حمله‌ای مقابله خواهد کرد.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به راه حل مشکلات سوریه و ترکیه، تصریح کرد: راه حل این مشکلات  همان  پیشنهادی است که تهران و مسکو به  ترکیه دادند؛ یعنی صلح و به رسمیت شناختن دولت دمشق چراکه در بلوک آستانه که سه کشور ترکیه، ایران روسیه حضور دارند ولی  همچنان آنکارا دولت دمشق را به رسمیت نشناخته ، بنابراین بهترین راه حل این مسائل  مذاکره ترکیه و کرد‌های سوریه با دولت دمشق است.

فراهانی خاطرنشان کرد: در کنفرانسی که توسط رهبر حزب جمهوری خلق در استانبول برای بحران سوریه برگزار شد، رهبر اپوزیسیون ترکیه پیشنهاد داد که آنکارا وارد مذاکره با دولت دمشق  شود چراکه هرگونه جنگ بیشتر باعث بحرانی شدن دمشق می شود و روند سیاسی که منتهی به تدوین  قانون اساسی جدید این کشور می شود را هم با مشکلات بیشتر و پیچیده تری مواجه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:سخنگوی اردوغان: ترکیه در پی اشغالگری در سوریه نیست 


منطقه شرق فرات و شمال سوریه طی روز‌های اخیر شاهد تحولات تازه‌ای از سوی آمریکا و ترکیه است. به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره استقرار نیرو و تجهیزات نظامی ترکیه در مرز‌های مشترک با سوریه، کاخ سفید پس از گفت و گوی تلفنی"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا با همتای ترک خود، دستور عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از مرز‌های سوریه و ترکیه را صادر کرد. این گفتگو در حالی صورت گرفت که اردوغان چند روز گذشته از آغاز عملیات قریب الوقوع علیه کرد‌های سوریه در شمال این کشور خبر داد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد که دستوری از دولت برای خروج کامل از سوریه را دریافت کرده است. از سوی دیگر اردوغان امروز تأیید کرد که نیرو‌های آمریکایی از مرز‌های سوریه و ترکیه در حال عقب نشینی هستند. همزمان با انتشار خبر عقب نشینی نیرو‌های آمریکا از سوریه، نیرو‌های موسوم به «ارتش آزاد سوریه» مورد حمایت آنکارا تحرکات خود را افزایش داده و برای شرکت در عملیات احتمالی ترکیه در شرق فرات، مانور نظامی برگزار کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار