روسیه، اتحادیه اروپا، فرانسه و سازمان ملل درباره پیامد‌های خطرناک عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه هشدار دادند.

عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه موجی از انتقادات جهانی را در پی داشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، هشدار‌های بین‌المللی درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه (اینجا) در حال افزایش است.

در این چارچوب، روسیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت مسکو اطمینان دارد ترکیه درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه همان موضع روسیه را دارد و ابراز امیدواری کرد آنکارا به این موضع در همه شرایط پایبند باشد.

در همین حال، اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، آغاز دوباره عملیات نظامی را تضعیف‌کننده تلاش‌ها برای حل و فصل منازعه در سوریه عنوان کرد.

«مایا کوسیانچیچ» سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «اتحادیه اروپا همچنان به حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه پایبند است و عملیات جدید نظامی در سوریه نه تنها به افزایش رنج‌های غیرنظامیان و آوارگی دسته جمعی منجر می‌شود بلکه تلاش‌های سیاسی فعلی برای حل بحران را که مورد حمایت ماست تضعیف می‌کند».


بیشتر بخوانید: مقرهای آمریکا در تل‌ابیض و راس‌العین خالی شد + عکس


فرانسه نیز ترکیه را از در پیش گرفتن هر اقدامی که با منافع ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در تضاد است، بر حذر داشت و خواستار باقی ماندن زندانیان داعش در شمال سوریه تحت نظارت شدید شد.

«فلورانس بارلی» وزیر دفاع این کشور گفت پاریس خروج نظامیان آمریکایی و حمله احتمالی ترکیه را به شمال سوریه از نزدیک زیر نظر دارد چرا که این دو موضوع ممکن است باعث تقویت داعش شوند.

مسئله آوارگی احتمالی ساکنان شمال سوریه نکته‌ای است که مورد توجه سازمان ملل قرار دارد و این سازمان تأکید کرد پس از اعلام آغاز عملیات احتمالی ترکیه در سوریه خود را برای بدترین شرایط آماده و برنامه‌های اضطراری را برای ارائه کمک‌های انسانی طراحی کرده است.

«پانوس مومسیس» هماهنگ‌کننده منطقه‌ای امور انسانی سازمان ملل در این خصوص گفت: «در صورت انجام هر گونه عملیات نظامی در شمال سوریه نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد و ما آماده بدترین شرایط هستیم. طبق تجربه‌های گذشته این عملیات به آوارگی شمار زیادی از غیرنظامیان منجر می‌شود».

وی افزود در مورد پیامد‌های عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه هنوز سؤال‌های زیادی بی پاسخ مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار