رئیس شبکه فن بازار ملی ایران دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند را فرصتی مناسب برای ارایه تعریفی جامع از این مقوله و حرکت به سمت ایران هوشمند در افق ۱۴۱۴ ارزیابی کرد.

دومین نمایشگاه شهر هوشمند فرصتی برای رسیدن به افق ۱۴۱۴به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، میلاد صدرخانلو رئیس شبکه فن بازار ملی ایران، یکی از موانع اصلی برای هوشمند سازی در کشور را عدم وجود تعریف واحد و صحیح از شهر هوشمند دانسته و گفت: من بار‌ها در جلسات و سمینار‌های مختلفی که مقامات مدیریت شهری در آن حضور داشتند مشاهده کرده‌ام که تعاریف متنوع و متفاوتی از شهر هوشمند ارائه شده است. در برخی موارد شهر هوشمند را با دولت الکترونیک اشتباه می‌گیرند و در بعضی موارد شهر هوشمند را با مفاهیمی همچون مکانیزه کردن خدمات شهری برابر می‌دانند؛ در حالی که این چنین نیست.

وی افزود: به نظرمن بهترین خدمتی که دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند می‌تواند در حوزه هوشمند سازی ارائه دهد آن است که سعی کند تعریفی صحیح و واحد از شهر هوشمند ارائه کند. ما می‌بایست ابتدا مشخص کنیم که چه تعریفی از شهر هوشمند مدنظر داریم و به چه چیزی می‌خواهیم برسیم و این اولین حرکت به سمت موفقیت در حوزه هوشمندسازی خواهد بود. زمانی که بدانیم به دنبال چه هستیم و مدینه فاضله ما چیست می‌توان به سمت ایجاد شهر هوشمند حرکت کرد، در غیر این صورت ما مسیرمان را به درستی تشخیص نداده و حرکات متفاوت و بعضاً متضادی را انجام می‌دهیم که خروجی مناسبی را در پی نخواهد داشت.

صدرخانلو که عضو گروه D۸ نیز هست در ادامه تعریف خود از شهر هوشمند را اینطور بیان داشت: شهر هوشمند از نظر من آن است که بتوانیم خدمات خدمات حوزه شهری را به صورت یکپارچه در ارتباط با یکدیگر و به صورت شبکه‌ای ارائه دهیم تا هم افزایی لازم شکل بگیرد. همچنین می‌بایست از ارائه خدمات موازی جلوگیری شود تا بتوان یک هم‌افزایی هوشمند و سیستماتیک بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم. اگر بر یک چنین بستری خدمات شهروندی ارائه شود آن زمان است که یک هوشمند سازی شهری واقعی اتفاق می‌افتد. در کنار آن چه گفته شد مکانیزه کردن تجهیزات و الکترونیکی کردن خدمات و ابزار‌های مختلف می‌تواند موثر باشد. در مجموع از نظر من هم افزایی بین خدمات قابل ارائه به شهروندان بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات یک تعریف جامع از هوشمندسازی شهری است و مواردی همچون ایجاد اپلیکیشن‌ها و وب‌بیس کردن خدمات و مواردی از این دست همگی صرفاً ابزار‌های هوشمند سازی هستند.


بیشتر بخوانید: آغاز به کار نمایشگاه دائمی حمایت از تولید داخل همراه اول


رئیس شبکه فن بازار ملی ایران در خصوص هوشمند سازی در کشور و رسیدن به اهداف ۱۴۱۴ در جهت هوشمندسازی ایران گفت: مهمترین نکته‌ای که وجود دارد این است که که ما باید سعی کنیم به سمت ناحیه نوآوری حرکت کنیم. تفاوت اکوسیستم نوآوری با اکوسیستم‌های سنتی آن است که به جای آن که دولت یک حمایت مستقیم مالی انجام دهد اکوسیستم نوآوری را شکل می‌دهد و امکان شبکه سازی را فراهم می‌کند. برای مثال به جای آنکه دولت اعتباری در نظر بگیرد و ایده‌هایی که در خصوص شهر هوشمند مطرح شده را مورد توجه قرار دهد و به آن تسهیلات داده و آن‌ها را پرورش دهد در اکوسیستم نوآورانه اتفاقی که می‌افتد آن است که یک شبکه شکل می‌گیرد و ذینفعان در این اکوسیستم رشد می‌کنند؛ و بر همین اساس اتصال‌ها و هم افزایی‌های لازم به اتفاق می‌افتد به طوریکه خود ایده وقتی در این اکوسیستم فعال قرار می‌گیرد پرورش می‌یابد.

وی ادامه داد: به نظر من راه درست برای رسیدن به افق ۱۴۱۴ آن است که به جای تشکیل جلسه و واگذاری اعتبار و تسهیلات باید اکوسیستمی شکل بگیرد که در آن به محض آنکه شرکت و یا فرد حقیقی با یک ایده وارد می‌شود این سیستم بتواند صاحب ایده را به VC‌های مرتبط یا به شرکت‌های مرتبط بزرگتر متصل کند. با این روش بدون آنکه ایده‌پرداز منتظر و معطل یک حامی بگردد و منتظر دریافت تحصیلات بماند به دلیل وجود تعداد زیاد شتاب دهنده‌هایی که از او حمایت می‌کنند از بین آن‌ها انتخاب می‌کند که با کدام یک بهتر می‌تواند کار کند. در واقع صاحب ایده باید بتواند با شرکت‌هایی که به دنبال مشارکت هستند کار کند بدون اینکه این شرکت‌های بزرگ به دنبال بلعیدن صاحب ایده در شرکتشان باشند. وقتی اکوسیستم فعال وجود داشته باشد بدون آن که دولت بخواهد تسهیلات متمرکز در اختیار صاحب ایده قرار دهد می‌تواند شاهد آن باشد که ایده‌ها پرورش یافته و به سر منزل مقصود می‌رسد.

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند را قابل تقدیر دانسته و گفت: هر چقدر که ما به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم کم است چرا که آینده دنیا در این حوزه متمرکز شده است و از آن نباید عقب بمانیم.
وی افزود: پیشنهاد من این است که بخش خصوصی در نمایشگاه حضور فعال داشته باشد و استارت آپ‌ها و SMD‌ها در نمایشگاه حاضر باشند تا احساس کنند که حوزه شهر هوشمند همچنان در کشور زنده است. همچنین باید سعی کرد که از حضور شتاب دهنده‌ها نیز در نمایشگاه شهر هوشمند حداکثر استفاده بشود. افزون بر این حضور ذینفعان دولتی در نمایشگاه می‌تواند بسیار موثر باشد؛ برای مثال شهرداری، شرکت گاز، وزارت نیرو، سازمان پدافند غیرعامل و افتا و سایر ذینفعان مربوط به شهر هوشمند می‌بایست در نمایشگاه حاضر باشند و نظرشان تامین شود. این ذی نفعان می‌توانند با حضور در نمایشگاه مقدمات شکل گیری یک کارگروه را ایجاد کنند. به نظرم اگر نمایشگاه شهر هوشمند در این مسیر حرکت کند بزرگترین خدمت را در حوزه هوشمندسازی برای کشور به انجام رسانده است.

صدرخانلو خاطرنشان کرد: به این ترتیب تصور می‌کنم که نمایشگاه شهر هوشمند بتواند با انجام اقدام عملیاتی گام موثری برای اجرایی شدن شهر هوشمند در کشور بر دارد.
وی در خاتمه گفت: امیدوارم که پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک فناوری کشور و غرب آسیا بتواند حضور موفقی در دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند داشته باشد. همچنین شبکه فن بازار ملی بتواند در نمایشگاه حضور داشته باشد چرا که می‌تواند به ملی‌تر شدن رویداد کمک کند. واقعیت آن است که شهرستان‌های ما ایده‌های بسیار درخشانی را در حوزه هوشمندسازی دارند که بعضاً به خاطر دور از مرکز بودن مورد توجه واقع نشده اند. امیدوارم که در دومین نمایشگاه بین المللی بین المللی شهر هوشمند امکان حضور فن بازار فراهم شود و با برگزاری دومین نمایشگاه شهر هوشمند در دی ماه امسال شاهد شکل گیری یک رویداد موفق در حوزه هوشمندسازی شهری در کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار