لاهیجان‌زاده گفت: افراد مسن و کودکان از جمله گروه‌های آسیب پذیر در جامعه هستند و آلودگی‌های زیست محیطی می‌تواند بر روی این افراد تأثیر بگذارد.

همتی / آلودگی های زیست محیطی مهمترین آسیب را به کودکان می‌زندبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد لاهیجان‌زاده معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم روز ملی کودک و محیط زیست، اظهار کرد: مشکلاتی در جنگ جهانی دوم روی داد که سبب شد یونیسف در سازمان ملل تشکیل شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آسیب‌های مختلفی به کودکان در جنگ وارد شد که یکی از آن‌ها آسیب‌های زیست محیطی بود.

وی با اشاره به اینکه افراد مسن و کودکان از جمله گروه‌های آسیب پذیر در جامعه هستند، گفت: آلودگی‌های زیست محیطی می‌تواند بر روی این افراد تأثیر بگذارد.

لاهیجان‌زاده  تصریح کرد: آسیب‌های زیست محیطی در بعد سلامت هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند و موجب می‌شود که جامعه به شکل سالم شکل نگیرد.

وی  با اشاره به اینکه پژوهش‌های بین‌المللی نشان داده است که میزان پذیرش آموزش‌های زیست محیطی در کودکان بازدهی بالایی دارد، افزود: آموزش‌های زیست محیطی در بین کودکان بین 65 تا 75 درصد می تواند بازدهی داشته باشد در حالی که با افزایش سن افراد افکار آن‌ها نیز تغییر کرده و تفکر آن‌ها نسبت به محیط زیست بین 5 تا 10 درصد  کاهش می‌یابد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود به دلیل ناآگاهی مسائل زیست محیطی است، گفت: در سال‌های گذشته استان فارس که به عنوان یک استان خشک و کم آب محسوب می‌شود در حوزه تولید گندم با استان‌های دیگر در رقابت بود.

وی ادامه داد: همچنین مجوز فعالیت‌های صنایع فولاد در استان‌های کویری  صادر می‌شد؛ این در زمانی  است که اگر آموزش‌های زیست محیطی در دوران کودکی در اولویت قرار می‌گرفت بستری از مشکلاتی که ما هم اکنون با آن مواجه هستیم ایجاد نمی‌شد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی دانش‌آموزان طی 5 سال ابتدای تحصیلی در زمینه مهارت‌های زندگی، حفظ محیط زیست و فرهنگسازی در این زمینه آموزش می‌بینند، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما 5 سال ابتدایی سال تحصیلی را تنها به آموزش حروف الفبا و افزایش اطلاعات درسی می‌پردازیم.

وی در پایان گفت: معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در 42 تالاب کشور برای جوامع محلی برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته است که از جمله آن ها چگونگی حفظ تالاب، مدیریت پسماند، چگونگی کسب درآمد بدون وارد کردن خسارت به تالاب‌ها است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.