مدیرعامل آرامستانهای شیراز گفت: کتیبه سقاخانه در آرامستان دارالسلام اخیرا به سرقت رفته و از طرف مراجع قانونی در حال پیگیری است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، چراغی مدیرعامل آرامستانهای شیراز در گردهمایی معرفی جوانب مختلف تاریخی، مذهبی، گردشگری و اجتماعی آرامستان دارالسلام درخصوص سرقت کتیبه سقاخانه در این آرامستان با بیان اینکه میراث فرهنگی به ما اعلام کرد این کتیبه قبل از سال ۱۳۹۲ مفقود شده است، گفت: پس از بررسیهای صورت گرفته مشخص شد کتیبه سقاخانه در آرامستان دارالسلام اخیرا به سرقت رفته و از طرف مراجع قانونی در حال پیگیری است.
او با بیان اینکه چه بسیار از کتیبهها و سنگ نوشتههایی که قبلا مفقود شده و در آینده هم ممکن است چنین مسالهای پیش آید، اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر بتوانیم این آرامستان را ساماندهی کرده و از بروز چنین اقداماتی جلوگیری کنیم.
چراغی تصریح کرد: در جلسهای که با مدیران کل داشته ایم از آنها خواسته ایم تکلیف این آرامستان را مشخص کنند.
مدیرعامل آرامستانهای شیراز گفت: بحث تحویل ساختمانها است که اداره اوقاف از آن امتناع کرده است.
او ادامه داد: کتیبههایی بر روی ساختمانها قرار دارد که اداره اوقاف متولی امر است و حتی با میراث فرهنگی در این خصوص صحبت شده و اعلام کردند درخصوص مقاوم سازی به شما نقشه داده میشود.
چراغی درخصوص نگهداری از آرامستان با بیان اینکه در این خصوص شهرداری باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: در این باره بخاطر سهل انگاری برخی عذرخواهی میکنم.
مدیرعامل آرامستانهای شیراز تصریح کرد: در صورت روشن شدن وضعیت آرامستان، اتفاقاتی اینچنین رخ نمیدهد.
او گفت: زمانی که آرامستان را تحویل گرفتیم بسیاری از سنگ نوشتهها و کتیبهها مفقود شده بود و سعی کردیم از آن به بعد چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
مدیرعامل آرامستانهای شیراز اضافه کرد: اکنون در این گردهمایی نمایندهای از اوقاف و میراث فرهنگی حضور ندارد و تکلیف این آرامستان هم کاملا مشخص نیست و آرامستان را هم به شهرداری تحویل نداده اند که شهرداری هزینه بکند.
چراغی درخصوص طرح بهسازی و ساماندهی آرامستان تاریخی دارالسلام تصریح کرد: قبل از سال ۱۳۹۲ این آرامستان محل محل تردد افراد ناباب و حیوانات وحشی بود و امنیتی نداشت.
او ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ شهرداری تصمیم گرفت براساس قوانین و وظایفی که دارد جاهایی که به صورت متروکه و یا محل تردد افراد ناباب است شهرداری باید آنجا را ساماندهی کند و به همین منظور از همان تاریخ شهرداری جلساتی را برگزار کرد.
مدیرعامل آرامستانهای شیراز با بیان اینکه این آرامستان چند مدیریتی بود، افزود: مالک اصلی این آرامستان اداره اوقاف، مدعی کتبه ها و سنگ نوشتهها میراث فرهنگی و قسمتی نیز بر عهده شهرداری است و به همین دلیل در سال ۱۳۹۲ جلسهای برگزار و و تصمیم بر آن شد که مسئولیتها بین این سه سازمان تقسیم شود و به امضای همگی رسید.
چراغی ادامه داد: پس از مدتی اوقاف اعلام کرد که هزینهای در این آرامستان نمیتوانم انجام دهم و اگر قرار باشد هزینه صرف شود برای بقاع متبرکه انجام میشود و از طرفی میراث فرهنگی نیز اعلام کرد که وظیفه ما تنها حفظ و نگهداری از بناها کتیبه را عهده دار است و قرار نیست هزینهای در این خصوص صورت گیرد.
او افزود: در ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۲ صورتجلسهای تنظیم شد که در این خصوص اعلام شد که شهرداری ورود کند و اقدامات لازم را به عنوان بهره بردار نهایی انجام دهد، اما مشکل کار این بود که در این خصوص واگذاری صورت نگرفت.
چراغی ادامه داد: در این خصوص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تاکنون هزینه انجام شده و با وجود جلساتی که گرفته شد برای انتقال مالکیت آرامستان از اوقاف به شهرداری، اما اعلام کردند که ما باید مجوزهای لازم را از تهران بگیریم و صرفا در اختیار شهرداری باشد و بهره برداری کند و الزامی به واگذاری نداریم.
مدیرعامل آرامستانهای شیراز تصریح کرد: این موضوع اشکالاتی را به وجود میآورد و به هر حال شهرداری میخواهد هزینههای هنگفتی را برای نگهداری آنجا انجام دهد و شاید روزی آنجا به عنوان مجموعهای درآمدزا باشد و درخصوص مالکیت آن هیچ مدارکی شهرداری ندارد و در این خصوص دچار مشکل میشود.
او اضافه کرد: طی جلساتی که با استانداری انجام شده قرار است به ما مجوزهای لازم را در این خصوص بدهند.
چراغی افزود: از سال ۱۳۹۲ اقداماتی را شهرداری انجام داد که ابتدا اطراف دیوارکشی شده و بر آن نگهبان گماردند چرا که بسیاری از کتیبههای موجود در آرامگاه سهوا یا عمدا در حال تخریب بود.
مدیرعامل آرامستانهای شیراز بیان کرد: سپس قسمت انبار و ساختمان اداری در آنجا بنا شد و در سال ۱۳۹۳ اقدام به بهسازی قبور شد و زمانی که شروع به این اقدام شد طرح و نقشهای وجود نداشت و در و ورودی بهسازی شد دراین خصوص اشکالاتی وجود داشت که نه تنها برطرف نشد بلکه اشکالات جدیدی نیز بوجود آمد و آن اینکه ممکن است خیلی از سنگها را که میخواستند شکل و شمایل زیبایی داشته باشد جابجاییهایی صورت گرفته باشد.
او گفت: در فاز سوم که درِ ورودی است با یکسری کارهای جدید انجام و اشکالاتی باز بوجود آمد و در سال ۱۳۹۶ من در مجموعه شهرداری وارد شدم و اعلام کردم که این طرح باید مصوب باشد و متولی آن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
چراغی افزود: نقشهها را برای میراث فرهنگی تهیه و به آنها اعلام کردیم که طرحها حتما باید ممهور به مهر باشد و طرح مرحله چهارم هم شروع به کار شد و کدگذاری تک تک سنگها صورت گرفت و نقشه برداری و بوته کنی انجام شد.
او ادامه داد: پس از اقدامات انجام شده، باز صاحبنظران نسبت به اقدامات انجام شده انتقادهایی کردند و بنابراین در آخرین اقدام اعلام کردیم اعتبار لازم و مهندسان خبره وجود دارند، اما اینکه طرح به چه شکل باشد بر عهده سازمان فرهنگی شهرداری است.
او گفت: ما آمادگی داریم در کنار سازمان فرهنگی شهرداری با ارائه طرح مصوبی که وجود دارد کار را ادامه دهیم.
پژوهشگر شیرازی گفت: حوزه میراث فرهنگی باید برای بهبود آرامستان دارالسلام افراد مطالبه گر حرفه ای داشته باشد و در این خصوص آموزش های لازم داده شود.
حکمت نیا پژوهشگر شیرازی نیز در این همایش با انتقاد از استقبال نکردن مدیران و مسئولان استان و شیراز برای حضور در گردهمایی معرفی جوانب مختلف تاریخی، مذهبی، گردشگری و اجتماعی آرامستان دارالسلام اظهار امیدواری کرد: مدیران از این نشستهای علمی پذیرایی بهتری کنند چرا که ممکن است سوالاتی مطرح شود که نیاز به حضور مستقیم خودشان باشد.
او ادامه داد: حوزه میراث فرهنگی باید برای بهبود آرامستان دارالسلام افراد مطالبه گر حرفه ای داشته باشد و در این خصوص آموزشهای لازم داده شود.
حکمت نیا تصریح کرد: بررسی طرح مرمت دارالسلام به صورت فنی، بازشناسی قبور مشاهیر شاخص دارالسلام، واکاوی هنرهای موجود در سنگهای مزار، تاریخ شفاهی و میراث معنوی در دارالسلام، باورنگارههای گرافیکی، تعریف مسیر گردشگری، باستان شناسی این آرامستان، جایگاه مرمت شهری، معماری منظر در آن، خوشنویسی شیراز و بازتاب آن در سنگ گورها، تاریخ ادبیات ملی و محلی و بازتاب آن در سنگ گورها و تاریخ علم با رویکرد شخصیتهای مدفون در دارلسلام از جمله موارد قابل بحث در این گردهمایی است.
دارالسلام یادگاری از آداب و رسوم شیراز کهن است، در قلب این آرامستان بزرگان و افرادی آرمیده اند که هر یک سرآمد روزگار خود بوده اند. دارالسلام پیش از آنکه آرامستانی در شیراز قدیم باشد جلوه گاه فرهنگ، مذهب، تاریخ، میراث معنوی و معرف شخصیت های نامدار اجتماع گذشته این شهراست که هر یک نامشان با خط زرین بر لوحه جاودان تاریخ نقش بسته است.
انتهای پیام/ب