رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: بر اساس آخرین آمار تا این لحظه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند.

ثبت نام ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر در سامانه سماح/ هر چهار مرز کشور به روی زوار باز استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند، بیش از ۳ هزار و‌۱۰۰ دستگاه کامیون مواکب از کشور خارج شدند.

او ادامه داد: در حال حاضر هر چهارمرز کشور به روی زائران حسینی باز است و از اول صفر تاکنون ۴۷۹ هزار نفر از مرز‌ها خارج شدند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه نرخ روزانه پارکینگ‌ها ۵ هزار تومان است، تصریح کرد: امسال تقاضای ما این است مردم برای کمک به خدمات رسانی وسایل حمل و‌نقل عمومی از وسیله شخصی خود استفاده کنند؛ در مرز‌ها کسانی هستند که منازل خود را برای اجاره پارکینگ‌ها در اختیار گذاشتند.

ذوالفقاری با اشاره به آخرین وضعیت شهر‌های عراق، یادآور شد: هیچ مشکلی امنیتی در عراق وجود ندارد، خوشبختانه تا این لحظه از جهت امنیتی و‌ تروریستی برای زائران اتفاقی رخ نداده است.

ذوالفقاری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره اختلال اینترنت در کشور عراق، اظهار کرد: مذاکراتی بین وزارت ارتباطات دو‌ کشور صورت گرفته و در صدد هستیم که این مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: در بحث حمل و نقل زوار امسال به دلیل لغو روادید برآورد این است که تعداد زوار افزایش پیدا خواهد کرد؛ بر اساس آمار کشوری، مجموع اتوبوس‌های بین شهری کشور ۱۲ هزار اتوبوس است که پیش‌بینی شده ۹۰۰۰ دستگاه از این ناوگان به اربعین اختصاص پیدا کند و بیش از نیز امکان پذیر نیست.

معاون وزیر کشورادامه داد: ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌های شهرداری برای اربعین در نظر گرفته شده که ۱۲۵۰ از آن‌ها برای کمک به حمل ونقل زوار در مرز‌های عراق و مابقی برای حمل و نقل زوار در مرز‌های داخل ایران خواهد بود.

او افزود: امسال کاپیتاژ اتوبوس‌ها به عراق را کمتر کردیم تا اتوبوس‌های کشور از مدار خدمات رسانی داخلی خارج نشوند. با این حال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس حداکثر کاپیتاژی است که در نظر گرفته شده است. در جلسه‌هایی که با مسئولان عراقی داشتیم تصمیم بر این شد از دیروز تا پایان مهر ماه کاپیتاژ خودرو شخصی به عراق صورت نگیرد که این تصمیم در نهایت به نفع خود مردم است. چرا که قیمت بالای بنزین و نبود زیرساخت‌های جاده‌ای عراق این اجازه را نمی‌دهد که زوار ایرانی با خودرو شخصی وارد عراق شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به ساعت کاری مرز‌های چهارگانه در ایام اربعین، یادآور شد: به جز مرز خسروی که از ۸ صبح تا پنج بعدازظهر باز است، سه مرز دیگر خدمات ۲۴ ساعته دارند.

او درباره تمهیدات پزشکی بهداشتی، گفت: وزارت بهداشت کشورمان توافقی با وزارت بهداشت عراق داشته و در این راستا مسئولیت وزارت بهداشت در داخل خاک عراق نظارت بر امور بهداشتی است. همچنین تدابیری در رابطه با تغذیه و آموزش‌های بهداشتی به زوار در حال انجام است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره خدمات رسانی مواکب ایرانی به زائران گفت: عراق از صبح اربعین موکب‌های خود را جمع می‌کنند، ولی مواکب ما سه روز بعد اربعین فعال بوده، ولی به دلیل تعداد زیاد زوار، این مواکب پاسخگو نیستند، ولی در حد امکان خدمات رسانی می‌کنیم.

ذوالفقاری یادآور شد: چنانچه در مرز‌ها برخی افراد علائمی از بیماری داشته باشند ماموران وزارت بهداشت با بررسی وضعیت آن‌ها از ورود ویروس و بیماری‌های احتمالی به کشور جلوگیری می‌کنند.

معاون وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که چرا در بازگشت از مرز‌ها با مشکل حمل و نقل مواجه می‌شویم، بیان کرد: ما مشکلی برای حمل زائران به داخل کشور تا سقف ۲۰۰ هزار نفر نداریم، اما هرچه به این جمعیت افزوده شود، مشکل بیشتر شده و زائران معطل می‌شوند، برای همین ما از زائران خواهش می‌کنیم که سفر خود را مدیریت کنند تا از تجمع بیش از ۲۰۰ هزار نفر در مرز‌ها جلوگیری شود.

ذوالفقاری درباره کنترل هزینه حمل و نقل در داخل خاک عراق، گفت: سال گذشته برخی راننده‌ها در داخل عراق هزینه‌های بیشتری از زائران طلب کردند که همکاران کنسولی ما وارد شدند و مشکل را پیگیری کردند و پلیس عراق هم وارد شد و جلو کار را گرفت. در عراق ما نمی‌توانیم امر و نهی کنیم، اما از مقامات عراقی خواسته ایم بر هزینه‌های حمل و نقل در داخل عراق نظارت کنند.

در پایان مراسم نیز از سامانه اینترنتی زائرین «موکب اینترنتی» رونمایی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار