خبر دستگیری متخلفان جعل مدرک و مجموعه‌ای از دلا‌ل‌ها و کار چاق کن‌ها در مسیر انتقال دانشجویان به داخل صلاحیت و اعتبار علمی دانشگاه‌های تراز اول کشور را در گوشه رینگ قدرت صاحبان ثروت قرار داده است.
صلاحیت و اعتبار علمی رشته‌های پزشکی در گوشه رینگ دلال‌ها/ صندلی بخر‌هایی که عاقبتشان در هاله‌ای از ابهام استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، انتقال دانشجویان خارج از کشور با گذراندن ۳۶ واحد پدیده جدیدی به نام صندلی فروشی را پر رونق کرده است و هر روز به کاهش صلاحیت دانشگاه‌های تراز اول کشور سرعت می‌بخشد.

در شرایطی که سال گذشته شاهد بالا رفتن قیمت دلار از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان و متشنج شدن بازار داخل بودیم برخی از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های خارج نیز دادشان درآمد که توان پرداخت شهریه را نداریم، اعتراض‌ها منجر به این شد که شرایط انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران تسهیل شود و با گذراندن حداقل ۳۶ واحد به یکی از دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مد نظر انتقالی بگیرند، امری که باعث افزایش روند اعزام‌ها به خارج از کشور برای تحصیل در هر کشوری که امکان پذیر بود انجامید. این آیین نامه بیش از ۳۰ سال است در کشور در حال اجراست، ولی طی دو سال گذشته با کمی تغییر درد سر ساز شد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره میزان آمار دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل و متقاضی انتقالی گفت: بیش از ۸۰ درصد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در رشته‌های دکترای حرفه‌ای گروه پزشکی تحصیل می‌کردند که بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر را شامل می‌شود و بیشترین آن‌ها در مجارستان، هندوستان روسیه، قبرس و بلاروس به تحصیل اشتغال داشتند. در سال ۹۶، ۶۲۴ نفر متقاضی انتقال از خارج به داخل کشور بودند، در حالی که این عدد در سال ۹۷ به دنبال مشکلات پدید آمده بر سر راه انتقال ارز به ۲ هزار و ۸۲۴ نفر رسید، از این میان هزار و ۷۴۱ نفر تا پایان سال ۹۷ مصاحبه شده و با انتقال هزار و ۳۶۵ نفر از آن‌ها موافقت شده بود. در سال ۹۸ نیز ۷۰۰ نفر مصاحبه شده، ۶۰۰ پرونده در دست بررسی است. البته از مهرماه ۹۸ پرونده ورودی‌های سپتامبر ۲۰۱۸ در دست بررسی قرار می‌گیرد که تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر متقاضی داشته است.آماری که نشان دهنده افزایش درخواست انتقالی به بیش از ۴ و نیم برابر است.

این افزایش درخواست‌ها باعث شد که وزارت بهداشت اعلام کند تمامی کسانی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ مشغول به تحصیل در خارج از کشور شوند مشمول انتقالی نخواهند شد.


بیشتر بخوانید: صفر تا صد سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی/ امتیازی که یک بار خلاف قانون شناخته شد!


بر اساس این قانون افرادی که نتوانستند در داخل کشور از سد کنکور عبورکنند و بر کرسی‌های رشته‌های پزشکی داخل کشور تکیه بزنند با یک سال هزینه در خارج از کشور و گذراندن فقط ۳۶ واحد به این کرسی‌های به ظاهر دست نیافتی تکیه زدند و برچسب دکتر و دندان پزشک و ... گرفتند. اما دور زدن کنکور به همین جا ختم نشد و برخی به خود زحمت همین چند واحد را نیز ندادند.

شناسایی ۲۱۱ مورد تخلف در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه پزشکی به داخل کشور

روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفت: در پی گزارش‌هایی مبنی بر بروز برخی تخلفات در مسیر انتقال دانشجویان به داخل و پیگیری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، چند ماه قبل، با دستور وزیر بهداشت، معاونت آموزشی با همکاری مرکز حراست وزارت متبوع، بررسی جوانب موضوع، احصا و شناسایی موارد تخلف و متخلفان احتمالی و آسیب‌های موجود در فرایند انتقال و پذیرش که زمینه‌ساز بروز تخلف می‌تواند باشد را در دستور کار خود قرارداد و با مجوز دستگاه قضایی و بازجویی از مظنونان، تاکنون ۲۱۱ نفر از افراد در حال انتقال یا پذیرفته شده که با عناوین مختلف از جمله ارائه مدارک دیپلم متوسطه و پیش‌دانشگاهی جعلی، جعل مدارک ورود و خروج از کشور، جابجایی در ترتیب و ترتب پذیرش و ... با همکاری حداقل پنج مدرسه و دبیرستان متخلف، یک آژانس مسافرتی متخلف، واسطه‌ها و متخلفان دیگری که با این افراد همراهی داشته‌اند، شناسایی شده و ضمن توقف روند پذیرش یا ادامه تحصیل آن‌ها، جهت برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

متخلفان به دستگاه قضایی معرفی نشدند

اما نکته مهم این است که اسامی این متخلفان به دستگاه قضایی جهت بررسی هم معرفی نشد و سخنگوی قوه قضاییه در این باره گفت: مسئولان وزارت بهداشت چند مرتبه اعلام کردند که ما این‌ها را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم ، سپس گفتند معرفی خواهیم کرد و بعد گفتند که جلوی ورودشان را به دانشگاه گرفتیه‌ایم. در این رابطه گزارشی به مراجع قضایی واصل نشده و ما اطلاع دقیقی در این مورد نداریم.

این مسائل این امر را بر همگان آشکار کرد که می‌توان فقط با پول و بدون درس خواندن در خارج از کشور و واریز کردن میلیارد‌ها تومان به جیب برخی افراد سودجو در دانشگاه‌های داخل صندلی خرید. تخلفات آشکاری که مسئولین ذی ربط نیز به آن اذعان داشته و بر آن صحه گذاشته‌اند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
طبق آمار جهانی ایران سالانه 233 هزار نفر مهندس تولید میکند.
این در حالیست که در ایران با لابی قدرتمند پزشکان در جهت ایجاد انحصار فقط سالی حدود 4 هزار پزشک تولید میشود.
بهانه کاهش کیفیت در صورت افزایش کمیت هم خیلی نخ نما شده.
آخرین اخبار