رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر گفت: اکیپ‌های دامپزشکی در چهار مرحله به منظور مبارزه با بیماری‌های دامی به مناطق سیل‌زده استان اعزام شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، رضا عسکری رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر اظهار داشت: علم دامپزشکی، تنها به معنای درمان یک دام نیست بلکه نقش موثری در ارتقای سلامت دارد که به نوعی فقدان آن، بخشی از سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه ۱۴ مهرماه در سال۱۳۶۹، به نام روز دامپزشکی در تقویم ایران ثبت شده است، افزود: بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده، راه سرایت و طرز انتشار این بیماری ها، تامین بهداشت دام از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر از وظایف دامپزشکی است.

رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر، همکاری با وزارت بهداشت در مبارزه با شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را از مهمترین وظایف دامپزشکی دانست و گفت: حدود ۴۹ درصد از بیماری‌های موجود در جهان مشترک بین انسان و دام هستند که با همکاری شبکه بهداشت و درمان تا امروز در این خصوص بیماری خاصی در شهرستان پلدختر مشاهده نشده است.

عسکری افزود: با معدوم کردن دام‌های بیمار و کنترل مرز‌های جغرافیایی تا حد زیادی می‌توان از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، سل، هاری و بیماری مشمشه مشترک بین انسان و تک سمیان مانند اسب، جلوگیری کرد.

وی یادآورشد: برای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو که یکی از مهمترین این بیماری‌ها است، ۷۰۰ لیتر سم بین عشایر و روستاییان شهرستان توزیع شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری شبکه بهداشت و برگزاری کلاس‌های آموزشی موردی از آنفلوانزای پرندگان در شهرستان پلدختر مشاهده نشده و تنها سال گذشته یک مورد در منطقه واشیان مشاهده شد که بر اساس برنامه زمان بندی معدوم سازی انجام شد.

عسکری افزود: طی ۶ ماهه اول امسال بر اساس آمار، ۳۱۲ هزار راس گوسفند و بز در پلدختر در مبارزه با بیماری آبله واکسیناسیون شدند که معادل ۹۰ درصد جمعیت دامی شهرستان است.

وی، هاری را بیماری خطرناک خواند و گفت: در جریان وقوع سیل اخیر یک مورد هاری دراین شهرستان مشاهده شد که با همکاری شبکه بهداشت و درمان موضوع پیگیری، نمونه گیری انجام و معدوم شد.

رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر خاطرنشان کرد: ۹۴۳ قلاده سگ در شهرستان علیه بیماری هاری واکسینه شده که بیش از تعهد یک ساله شهرستان یعنی ۵۰۰ قلاده است و این به معنای انجام ۱۰۰ درصدی کار است.

عسکری افزود: ۶ سال است واکسیناسیون بیماری شاربن در پلدختر انجام می‌شود که با توجه به سیل اخیر مبارزه علیه این بیماری در سطح شهرستان شروع شده است.

وی گفت: تاکنون در سطح شهرستان، ۴۴ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و۶۷ راس دام سنگین در مناطق سیل‌زده علیه بیماری شاربن واکسینه شده اند.

رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر افزود: بیش از ۶۰ هزار راس دام، در ۶ ماهه اول سال جاری در شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی پی آر) واکسینه شدند.

عسکری از کاهش روند بیماری بروسلوز یا تب مالت انسانی در پلدختر خبر داد و یادآورشد: آمار‌ها نشان می‌دهد این بیماری درجمعیت انسانی شهرستان با پیگیری‌های شبکه بهداشت، دامپزشکی، بخش خصوصی و دولت روند کاهشی داشته است.

وی افزود: دام‌های سبک و سنگین شهرستان در ۶ ماهه اول سال جاری در ۲ نوبت علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند و طبق برنامه زمان بندی شده در ۶ ماهه دوم نیز این کار آغاز می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر گفت: اکیپ‌های دامپزشکی در چهار مرحله به منظور مبارزه با بیماری‌های دامی به مناطق سیل زده اعزام شدند، دارو در این مناطق توزیع و درمان رایگان دام صورت گرفت.

عسکری افزود: کشتارگاه پلدختر بسیار سنتی و قدیمی است، اما برای جلوگیری از تب کریمه کنگو فعال است و به جهت نیاز به طی کردن روند اداری، شهرداری این شهر آن را به بخش خصوصی واگذار نکرده است.

وی یادآورشد: در ۶ ماهه اول امسال، دامپزشکی شهرستان پلدختر ۹۰۰ مورد بازرسی در سطح قصابی‌های داخل شهر و رستوران‌های بین شهری انجام داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی پلدختر گفت: حدود ۹۰۰ هزار راس دام عشایر میهمان از شهرستان‌های آبدانان استان ایلام و شوشتر خوزستان در حوزه شهرستان پلدختر طی برنامه زمان‌بندی شده، بیشتر از طریق بخش خصوصی واکسینه شدند.

انتهای پیام/م

اعزام اکیپ‌های دامپزشکی به مناطق سیلزده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.