حاجی تقی گفت:انبار داری کتاب یکی از مشکلات بزرگی است که ناشران و مرکز پخش با آن مواجه هستند.

انبارداری کتاب یکی از معضلات بزرگ ناشران و مراکز پخش/ دلیل بی تمایلی ناشران به استفاده از انبارهای بزرگ چیست؟

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  وضعیت انبارداری کتاب  گفت: انبارداری کتاب یکی از مشکلات بزرگی است که ناشران و مراکز پخش با آن مواجه هستند. اگر بخواهیم انبارداری کتاب را به شیوه درستی انجام دهیم هزینه اولیه زیادی برای ناشر دارد و انبارها هم باید از بافت مسکونی و اداری شهر خارج شده و به مکانهای مناسب بروند .

وی افزود:بهترین روش استفاده از انبارهای مشترک بزرگ و مکانیزه ای  است که افراد باسابقه و حرفه ای در این زمینه آن را تاسیس می کنند.

 او افزود: اکثر ناشران ما به دلیل اینکه نمی توانند هزینه تاسیس و یا اداره  انبارهای بزرگ را بپردازند، به نگه داری کتاب در انبارهای کوچک درمحل دفتر یا ساختمان های قدیمی نزدیک، آن هم در منطقه شلوغ و مسکونی و اداری شهر  رو می آورند. اکثر آنها اصول انبارداری صحیح و ایمن را رعایت نمی کنند. چینش قفسه ها در انبارهای کتاب مطابق انبارداری استاندارد نیست. حتی نوع قفسه هایی که در انبارهای کتاب استفاده می شود یا برای نگهداری کتاب مناسب نیستند و به آن صدمه می زنند یا نمی توانند وزن کتاب را تحمل کنند.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه انبارداری یکی از معضلات ناشران است، اظهار داشت: انبار داری یک کار تخصصی است و نباید نگاه جنبی به آن شود  انبار استاندارد باید بتواند خدماتی از قبیل حمل و نقل کتاب،انبار صحیح و اصولی،بیمه کالا و خدمات بسته بندی و ارسال را برای ناشر انجام دهد . اخیرا مطلع شدم که چنین سیستمی به وسیله گروهی از فعالان نشر و پخش کتاب در تهران تاسیس شده است و فعالیت می کند که قدم خوبی است.

حاجی تقی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر ناشران و مراکز پخش ما به شیوه سنتی فعالیت و از همان سیستم قدیمی انبار کردن کتاب  استفاده می کنند ، اگر بخواهیم تغییری در این وضعیت بدهیم باید به دومسئله مالی، اقتصادی و دیگر فرهنگی توجه کنیم. انبار داران باید ناشران را توجیه کنند که استفاده از انبارهای بزرگ و مشترک در دراز مدت از نظر مالی به نفع ناشران است، در این نوع انبارداری کتاب هایشان آسیب نمی بیند و با مسائلی مثل کم و کسری انبارهایشان روبه رو نخواهند بود. هزینه هایی که ناشر برای انبارداری بزرگ و مکانیزه متقبل می شوند در نهایت کمتر از هزینه انبارش کتاب به طور سنتی خواهد بود اما در ابتدا شاید اینگونه تصور نشود.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به مسئله فرهنگی که در استفاده از انبارهای بزرگ ومشترک در صنعت نشر مطرح است، تصریح کرد: بخشی از مسئله فرهنگی که در استفاده از انبارداری بزرگ و مشترک وجود دارد به درک همان مسئله اقتصادی برمی گردد که استفاده از انبارداری بزرگ و مکانیزه به طور مشترک در بلند مدت به نفع ناشر است و نگرانی هایی دیگر از قبیل تمایل به محرمانه بودن انتقالات و یا فهرست مشتریان و غیره است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.