بازوند گفت:اگر از امروز شرایط بغداد عادی شود بنابر روال سابق تردد زوار از مرز خسروی از سر گرفته خواهد شد و اگر این اتفاق رخ نداد به دنبال جایگزینی مسیر و تامین امنیت آن خواهیم رفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، استاندار کرمانشاه با بیان اینکه علت انسداد مرز خسروی مربوط به تصمیم کشور عراق و شرایط این کشور است، بیان داشت: در مرز خسروی تفاوتی با سایر مرز‌ها داریم و زوار باید از بغداد عبور کنند؛ در حال حاضر تردد از مرز خسروی تا استان دیالی هیچ مشکلی ندارد، اما در شهر بغداد منع تردد تا اطلاع ثانوی وجود دارد و به همین دلیل نمی‌دانیم که این منع تا چه زمانی پابرجا خواهد بود، شاید یک یا چند روز طول بکشد.

او افزود: به دلیل اینکه امنیت زوار برای ما اهمیت دارد، نمی‌توانیم ریسک کنیم و زائران را به سمت بغداد بفرستیم، برای همین از امروز به دنبال یک مسیر جایگزین هستیم، منتهی برای این مسیر جایگزین هم باید از امنیت آن مطمئن شویم.

بازوند خاطر نشان کرد: اگر از امروز شرایط بغداد عادی شد که بنابر روال سابق تردد زوار از مرز خسروی از سر گرفته خواهد شد و اگر این اتفاق رخ نداد به دنبال جایگزینی مسیر و تامین امنیت آن خواهیم رفت.


بیشتر بخوانید:بازگشایی مرز رسمی خسروی بعد از تعیین مرز جایگزین در عراق


مرز خسروی فعلا باز نمی شود، به مرز مهران مراجعه کنید

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا گفت: متاسفانه مرز خسروی همچنان بسته است و فعلا شرایط بازگشایی آن نیست و افرادی که به آنها اعلام شده بود از مرز خسروی عبور کنند باید به مرز مهران مراجعه کنند.

سردار محسن فتحی‌زاده فرمانده قرارگاه اربعین ناجا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اربعین از چند روز گذشته آغاز شده است و خوشبختانه در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه هیچ مشکلی نداریم و جریان عبور از مرزها ادامه دارد.

فتحی‌زاده گفت: مرز مهران به واسطه حجم زیادی که دارد عبور خودروهای کاپوتاژی از آنجا ممنوع شده است.‌

او گفت: فرآیند صدور گذرنامه و برگ‌تردد اربعین هم به خوبی در حال انجام است و بیش از ۲۴۰ هزار در خواست ارسال شده که نزدیک ۱۸۰ هزارتا برگ تردد چاپ شده است.

فتحی‌زاده گفت: افرادی که درخواست برگ تردد دارند، کدملی را به سرشماره ۱۱۰۳۰۰۰۰۱۰ ارسال کنند و کد تحویل مرسوله را دریافت و پس از مراجعه به اداره پست محله برگ تردد را دریافت کنند.

او گفت: توصیه امنیتی خاصی که به زائران دارم این است که زائران هنگامی که به آن سوی مرز مراجعه می کنند فقط با خودروهای مورد تایید تردد کنند و برای تردد از مسیرهای اصلی عراق عبور کنند.

به دنبال مسیر جایگزین در مرز خسروی هستیم

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه در خصوص تهمیدات صورت گرفته برای مرز خسروی، بیان داشت:دولت عراق با یک بررسی دقیق، مطالبات مردم را پیگیری می‌کند و بسیاری از مردم عراق امسال منتظر زائران اربعین حسینی هستند.

بهرام نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته تلاش مذبوحانه‌ای برای اختلاف بین عراق و ایران انجام گرفت که به‌موقع خنثی شد، افزود: امسال ناآرامی گسترده‌تری موجب تحریک برخی جوانان شده است.

بهرام‌نژاد مرز خسروی را دارای موقعیت بسیار خوب و زیرساخت‌های لازم برای تردد زوار برشمرد و تصریح کرد: همه شرایط برای تردد زوار اربعین حسینی از این مرز بین‌المللی آماده شده است.

سخنگوی ستاد اربعین استان کرمانشاه به تلاش‌های چندجانبه منطقه‌ای برای حفظ استقلال کشور عراق اشاره کرد و گفت: منتظر هستیم تردد زوار از مرز خسروی به زودی از سر گرفته شود و باید توجه داشته باشیم مردم عراق اجازه نمی‌دهند این آشوب گسترش پیدا کند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه تاکید کرد: راهکار‌هایی برای تردد مجدد زوار از مرز خسروی وجود دارد. در تلاش هستیم که مسیر جایگزینی برای عبور زوار از مرز خسروی به سمت کربلا پیدا کنیم و در این باره رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

او اضافه کرد: با توجه به ناآرامی صورت گرفته در بغداد که مسیر اصلی در تردد از مرز خسروی است، در تلاشیم که مرز باز شود و با هماهنگی با نیرو‌های امنیتی دو کشور، مسیر جایگزین پیدا کنیم که زوار از کنار بغداد عبور کنند و به کربلای معلی برسند.

سخنگوی ستاد اربعین تاکید کرد: این پیشنهاد از سوی ایران به مقامات کشور عراق داده شده و نیازمند توافقاتی در این خصوص هستیم که انشاءالله مردم بتوانند از مرز خسروی که امکانات و زیرساخت‌های بهتری نسبت به سایر مرز‌ها دارد، استفاده نمایند.

این مسئول با تاکید بر اینکه جو روانی سنگینی در عراق راه افتاده، ولی با وجود مرجعیت عالی شیعه و علمای آگاه اهل سنت تمام می‌شود، عنوان کرد: مجلس و مسئولان عراق نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: اربعین ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.