به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی گفت: آمار و ارقام فعالیتهای بندری و دریایی ایران نشان میدهد که لجستیک و زنجیره تامین در بنادر به خوبی توانسته از تجارت دریایی کشور حمایت و پشتیبانی کند.
اسلامی، با اشاره به عملکرد مثبت بندرهای شمال و جنوب با وجود قرار گرفتن در جنگ اقتصادی و اعمال تحریمهای ظالمانه افزود: افزایش ظرفیت خدمات رسانی بندرها باید در اولویت قرار گیرد.
بیشتر بخوانید: سازمان بنادر ۴۰۰ میلیاد تومان به صادرکنندگان کالا تخفیف میدهد/ کمبود آب جدی است؛ مردم را ترغیب کنید به نزدیکی سواحل مهاجرت کنند
وی اضافه کرد: موضوع حائز اهمیت که باید به آن توجه داشت این است که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمنان نظام راهبرد خود مبنی بر جنگ اقتصادی و به صفر رساندن ارزش پول ملی ایران را با هدف ایجاد ناهنجاری در جامعه اعلام کردند.
آقای اسلامی افزود: باید با همگرایی و مدیریت صحیح، کشور را از شرایط به وجود آمده خارج میکردیم که گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که دشمن در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده و کشور با در پیش گرفتن یک رشد آرام، روند بهبود را میپیماید.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رویکرد متفاوت در پیش گرفته شده در حوزه بندرها و دریانوردی، نشان میدهد که سرمایهگذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در بنادری که پسکرانههای بزرگ دارند به عنوان یک فرصت مناسب در اولویت قرار دارد و یک نظام لجستیکی در بنادر، از تجارت و بازرگانی دریایی پشتیبانی میکند.
آقای اسلامی در ادامه به موضوع توزیع کالاهای اساسی در بندرها اشاره کرد و گفت: هم اکنون شاهد هستیم که بندرهای شمالی به همراه بندرهای شهید رجایی، امام خمینی و بندر چابهار برای توزیع کالاهای اساسی در نظر گرفته شد و این اقدام باعث شده که در توزیع کالاهای اساسی از منظر جغرافیایی دقیقتر اقدام شود.
وی با اشاره به اهمیت حملونقل ترکیبی، اضافه کرد: با بهرهگیری از حملونقل ترکیبی باید مسئولیت جابهجایی کالا از مبدا تا مقصد بر عهده گرفته شود و صاحب کالا در حد اقل زمان ممکن با هزینه مناسب به بار خود دسترسی پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز این رویکرد در سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن وجود دارد و باید به یک ساز و کار اجرایی تبدیل شود تا بار صاحبان کالا با هماهنگی دستگاههای متولی در مسیرهای مویرگی به مقاصد از پیشتعیین شده برسند.
آقای اسلامی با اشاره نظر مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در نشست دو روزه سال جاری در ارمنستان نسبت به جایگاه ایران در امر حمل و نقل، گفت: آنها اتفاق نظر داشتند که ایران دروازه طلایی و اصلی ترانزیت است و در چهارراه شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد که فرصت مناسبی برای انتقال بارهای ترانزیتی چین از داخل ایران به عنوان مسیر کوتاه و ارزان محسوب میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم ۱۰ میلیون تنی ایران در حمل و نقل بین المللی گفت: این قابلیت وجود دارد که سهم ترانزیت کشور با زیرساختهای موجود به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کند در همین راستا برای جذب بار بیشتر باید هماهنگی بیشتری میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکت راهآهن ایجاد شود.
اسلامی بر اهمیت بندرهای کوچک در اقتصاد شهرهای کوچک تاکید کرد و گفت: با توجه به سهم این بندرها در اقتصادهای کوچک مقیاس باید راهبردهای متفاوتی برای هر یک از آنها در گرفته شود و همه آنها از یک راهبرد واحد پیروی نکنند.
وی در ادامه و با اشاره به تفاهمنامههای منعقد شده بین کشورهای حاشیه دریای خزر در حوزه گردشگری دریایی افزود: توسعه گردشگری دریایی باید در اولویت قرار گیرد و در همین خصوص بنادر جنوبی، همچنین بندر نوشهر با توجه به داشتن فرودگاه از ظرفیت خوبی برای ایجاد مسافرتهای دریایی دارند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم سپس به اهمیت نیروی انسانی و معماری سازمانی اشاره کرد و گفت: پرورش نیروی انسانی حرفهای با کارایی حداکثری به یک روند پایدار در سازمان تبدیل شود و در کنار آن تجارب گذشته به نسل جدید منتقل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص جذب مشارکت شرکتهای خارجی در حوزه بندرها و دریانوردی تاکید کرد: باید این اقدامات به ایجاد منافع مشترک برای سازمان، تولید بار در بنادر و ایجاد فرایند حملونقل منجر شده و پویایی بنادر را تضمین کند، همچنین قراردادها به گونهای نباشد که منجر به ایجاد انحصار و تصدیگری برای شخص شود و حاکمیت سازمان را زیر سوال ببرد.
انتهای پیام/