محققان و پژوهشگران دانشگاه بیرجند دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی طراحی کرده و ساختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، شمسی نژاد عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه بیرجند و مخترع این دستگاه در دانشگاه بیرجند گفت: این دستگاه با همکاری محمد فراهانی دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شده است.

او افزود: این دستگاه دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است که از آن جمله می‌توان به ولتاژ و جریان فتوولتائیک با ریپل بسیار پایین (کمتر از ۰/۵ درصد)، کنترل تمام دیجیتال، دینامیک سریع، انعطاف‌پذیری بالا، تغذیه ورودی سه فاز و بازدهی بالا نام برد.

شمسی نژاد افزود: قیمت این دستگاه در مقایسه با مدل خارجی بسیار پایین و حدود یک ششم قیمت مدل وارداتی است، گفت: در میان منابع انرژی تجدید‌پذیر، استفاده از سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی به دلیل هزینه عملکرد و نگه‌داری پایین، قابلیت اطمینان بالا، طول عمر زیاد، نصب سریع و آسان، عملکرد بدون سر و صدا، تولید توان بدون آلودگی و دسترسی در سراسر کره زمین به سرعت در حال رشد است، اما با وجود مزیت‌های فراوان، سیستم‌های خورشیدی بازدهی مطلوب را ندارند.

او با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی دستگاه شبیه ساز خورشیدی، تولید شده گفت: این دستگاه در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که در زمینه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند قابل استفاده است و می‌تواند رفتار پنل‌های خورشیدی را شبیه سازی کند.

عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه بیرجند با بیان اینکه دستگاه نمونه داخلی ندارد و نمونه خارجی آن قیمت بالایی دارد، افزود: هزینه اجرای این دستگاه ۵ میلیون تومان و زمان طراحی و ساخت آن نیز ۲ سال بود.

اختراع دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی با عملکرد دقیق و دینامیک سریع با شماره ۹۹۰۸۷ در سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/ک

اختراع دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی با عملکرد دقیق و دینامیک سریع

برچسب ها: دانشگاه ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار