رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در مجمع بین المللی والدای در شهر سوچی به موفقیت روند سیاسی در سوریه اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در مجمع بین المللی والدای در شهر سوچی گفت: «به افزایش توانایی نظام جهانی برای رویارویی با عملیات پیچیده در سطح جهانی نیاز داریم.»

او افزود: «نتیجه دخالت ما در سوریه مثبت بود، با اینکه عده‌ای درباره آن ابراز تردید می‌کردند. موفق شدیم روند سیاسی در سوریه را آغاز کنیم. روسیه و شرکای آن برای آزاد کردن سوریه با پایبندی به شروط بین المللی تلاش کردند.»

پوتین تاکید کرد: «حل مسئله سوریه می‌تواند الگویی برای حل بحران‌های منطقه‌ای باشد.»

رئیس جمهور روسیه همچنین ایران و عربستان را پرنفوذترین کشور‌های منطقه خواند و گفت امکان همکاری دو کشور به جای تقابل برای دستیابی به اهداف مشترک وجود دارد.

پوتین گفت: «انگیزه‌های دیگری هم برای تغییر اوضاع موجود در روابط میان عربستان و ایران و انتقال از رویارویی به همکاری وجود دارد؛ این دو کشور غالبا با چالش‌های مشترکی نظیر افراط گرایی، جدایی طلبی و تروریسم روبرو هستند و همچنین هر دو اهداف مشترکی درباره توسعه دارند.»

پوتین تأکید کرد: «غلبه بر اختلافات فعلی چیزی است که فقط توسط عربستان سعودی و خود ایران می‌تواند به دست آید. ما فقط می‌توانیم در آن سهیم باشیم و شرایط را مهیا کنیم و گزینه‌های مختلفی را برای حل مشکلات پیشنهاد دهیم، اما تصمیم به خود عربستان و ایران بازمی‌گردد.»

رئیس جمهور روسیه افزود: «ما می‌دانیم هم رهبران عربستان که من می‌خواهم در اسرع وقت با آن‌ها ملاقات کنم و هم رهبران ایران به عنوان شرکای ما که همواره با آن‌ها در ارتباط بوده و اخیرا هم با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ملاقات داشتم خواهان خیر و امنیت برای ملت سوریه هستند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار