سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: شورای سنجش و پذیرش با وجود جایگاه قانونی، بالاترین مرجع برای رسیدگی به مشکل دانشگاه آزاد است.


عینی///شورای سنجش و پذیرش دانشجو بالاترین مرجع رسیدگی است/ لزوم تشکیل کارگروه برای مشکل دانشجویان دانشگاه آزاد در شورامیرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع اختلاف نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو با دانشگاه آزاد درباره تکمیل ظرفیت این دانشگاه برای کنکور سراسری سال ۹۸ گفت: مطابق ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب دهم شهریور ماه سال ۹۲ نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه‌ها باید زیر نظر شورای سنجش و پذیرش انجام شود.

او تصریح کرد: در این قانون ذکر شده؛ برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش، اتخاذ تصمیم درباره مقررات و روش پذیرش دانشجو، تعیین روش پذیرش دانشجو قبل از ثبت نام برعهده این شوراست.

میرزاده تاکید کرد: شورای سنجش و پذیرش مرکب از وزرای علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، همچنین معاونان آموزشی سه وزارتخانه، رئیس سازمان سنجش، رئیس دانشگاه آزاد، دو نفر از روسای دیگر دانشگا ه‌ها و عضو کمیسیون آموزش مجلس به عنوان ناظر است که سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی در سنجش و پذیرش دانشجو را انجام می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو درباره تحصیلات تکمیلی ذکر کرده، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نحوه سنجش و پذیرش باز برعهده این شوراست و در ماده ۳۸ هم تصویب شیوه‌نامه سنجش و پذیرش دانشجو را برعهده شورا قرار داده است بنابراین بالاترین جایی که باید درباره سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم‌گیری کند، شورای سنجش و پذیرش است.

او در ادامه افزود: براساس مصوبات ۳۰ آذر ماه سال ۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام شده تعیین، اعمال ضریب و ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد منوط به رعایت استاندارد‌های وزارتخانه و قوانین بالادستی است و مرجع تعیین ظرفیت و اعطای مجوز هم وزارت علوم و تحقیقات است.

میرزاده تاکید کرد: همچنین در اصلاحیه اساسنامه دانشگاه آزاد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ماده ۱۷ آن ذکر شده که ظرفیت پذیرش دانشجو باید به تصویب وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و درمان برسد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه شورای سنجش و پذیرش باید توجه داشته باشد که رئیس دانشگاه آزاد به عنوان یک عضو به این شورا دعوت شود، گفت: رئیس دانشگاه آزاد ضمن حضور در جلسات شورای سنجش و پذیرش می‌تواند مشکلات و سخنان خود را مطرح کند، زیرا دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه غیر دولتی بوده که افتخار‌های بسیاری را برای کشور به همراه داشته است.

او با اشاره به کارگروه‌های تخصصی این شورا اظهار کرد: همچنین این شورا می‌تواند کارگروه‌های تخصصی برای بررسی مسایل تشکیل دهد که یکی از آن‌ها می‌تواند مربوط به دانشگاه آزاد باشد، امیدوارم در شورای سنجش و پذیرش به این موضوع توجه شود ونباید برخورد‌های آن‌ها با هم در رسانه‌ها و افکار عمومی طوری القا کند که گویا مرجع فصل‌الخطابی وجود ندارد یا داوطلبان دانشگاه آزاد بلاتکلیف هستند.

میرزاده بیان کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه و جایگاه قانونی دارد و بالاترین مرجعی است که می‌تواند درباره تمامی موارد تصمیم‌گیری و هماهنگی ایجاد کند.

دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو طی اطلاعیه‌ای درباره تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبان ازمون سراسری سال ۱۳۹۸ اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بدون اخذ مجوز از شورای سنجش و پذیرش دانشجو از روز دوم مهرماه سال جاری شروع به انتخاب رشته با عنوان تکمیل ظرفیت کرده است که دبیرخانه این شورا ضمن اعلام مغایرت تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی با مصوبه جلسه دهم شورای مذکور اعلام می‌نماید که انتخاب رشته و پذیرش دانشجو تحت عنوان تکمیل ظرفیت بدون اخذ مجوز از شورای مذکور فاقد وجاهت قانونی بوده و پذیرش این داوطلبان مورد تایید نمی‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریبا معصومی
۱۸:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
لطفاتمدید کنکور نظام قدیم رو در مجلس مطرح کنید من برای نظام قدیم کلی هزینه کردم حالا خانوادم ب خاطر کرونا با حضور من تو کنکور مخالفنن.ب خدا دیگه نمیتونم برای کتابای نظام جدید هزینه کنم از خانوادم خجالت میکشم تو این چن سال کلی هزینه کردم ک امروز نتیجه بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
به نظر من دانشگاه ازاد پیام نور باید فقط در رشتهای علوم انسانی پذیرش داشته باشند واز اول هم باید به همین رشتها اختصاص پیدا می کردند زیر نظر وزارت علوم
آخرین اخبار