حکیمی‌پور گفت: تا زمانی که نقش عینی و عملی احزاب تعریف دقیق و قانونمند نشده باشد، کار حزبی غیر از هزینه نخواهد بود.

امروز در نبود پیوند بین تحزب و قانونگذاری، هزینه اداره کشور بیشتر و سنگین تر می شودبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد حکیمی پور رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب در اولین همایش فصلی نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی که با حضور شخصیت ها و فعالان سیاسی کشور توسط خانه احزاب ایران در تالار وزارت کشور برگزار شد، گفت: هدف همایش در دو بخش پیگیری و جا انداختن نظام انتخاباتی حزبی و احیا و استقرار میز نظارت خانه احزاب در ستادهای انتخاباتی خلاصه می شود.

او در خصوص پیگیری و جا انداختن نظام انتخاباتی حزبی ادامه داد: در این سال ها کارهای خوبی انجام شده و در حال انجام است که آخرین آن قانون جامعه انتخابات کشور است که در ماه های گذشته در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته  و علیرغم اینکه امید زیادی بین کنشگران سیاسی ایجاد کرده، هنوز به فرجام نرسیده است.

حکیمی پور ادامه داد: تا زمانی که نهاد انتخابات و نظام حزبی در کشور ما به یک پیوند ثمر بخش و معنی دار در چارچوب قانون نرسد و به یک کلیت واحد از این دو نرسیم، از شکل گیری مجلس و دولت کارآمد روز به روز فاصله خواهیم گرفت.

او همچنین عنوان کرد: در تاریخ سیاسی کشور بیش از یکصد سال است که مجلس و حزب داریم، امروز اگر بخواهیم به یک قضاوت کلی از این دو نهاد در کشور داشته باشیم، نمی توان اسمی جز درخت کم ثمر روی آن گذاشت؛ زمانی شجره قانونگذاری و تحزب پربار خواهد بود که پیوند وثیقی بین این دو ایجاد شود.

حکیمی پور افزود: امروز در نبود پیوند ضروری و منطقی، هزینه اداره کشور روز به روز بیشتر و سنگین تر می شود و نظام بهره وری هم ناقص و معیوب می نمایاند؛ به نظر می رسد یکی از راه های پایان دادن به بالا بودن هزینه ها نسبت به فایده ها و دستاوردها به حاکمیت در بخش انتخاباتی بر می گردد.

رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران اظهار کرد: خوشبختانه ضرورت عینی و بسترسازی قانونی لازم برای تحقق این مهم، بیش از هر زمان دیگری فراهم شده؛ لازم است با تصمیم گیری شجاعانه مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران، این سازکار برای کشور فراهم شود، چرا که با حزبی شدن انتخابات، امکان سیاست ورزی شفاف، پاسخگو و برنامه محور بیش از پیش فراهم شود.

او همچنین گفت: تا زمانی که نقش عینی و عملی احزاب در فرایند سیاست‌ورزی و تولید و توزیع قدرت سیاسی که از طریق انتخابات اعمال می شود، تعریف دقیق و قانونمند نشده باشد، کار حزبی غیر از هزینه و تلاش بی حاصل نخواهد بود.

حکیمی پور در پایان افزود: کافی است راه باز شود و نقش احزاب در چرخه قدرت و سیاست روشن و شفاف باشد تا هر کنشگری بداند مسیر سیاست ورزی از مجرای تحزب می گذرد، آن وقت خواهیم دید که در این کشور هم احزاب واقعی چگونه خودنمایی خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار