رئیس منابع آب شهرستان قیر و کارزین در فارس گفت: برداشت غیراصولی و بی رویه رسوبات بستر رودخانه مخاطرات جدی به دنبال دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالله خیراندیش گفت: برداشت غیراصولی و بی‌رویه شن، ماسه و رسوبات از بستر رودخانه‌ها، زمینه ساز تهدیدات جدی زیست محیطی بوده و عامل تغییر بستر رودخانه و افزایش آسیب‌های سیل است.

او با اشاره به اثرات متفاوت برداشت مصالح از رودخانه‌ها، گفت: این آسیب‌ها با توجه به عوامل مختلفی نظیر فصل برداشت، طول و عمق بازه، موقعیت برداشت، روش انجام عملیات، مقدار مصالح، میزان پوشش گیاهی، مهارت و امکانات فنی متفاوت است.

خیراندیش تاکید کرد: نوع روش مقابله و مدیریت مصالح و رسوبات رودخانه‌ای نیازمند بومی‌سازی است و باید تحقیق و بررسی را با هدف ارائه راهکار و توصیه‌های بومی و منطقه‌ای جهت داد.

او بیان کرد: در راستای حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها، سواحل و تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها و تالاب‌ها گروه گشت و بازرسی آب این شهرستان ۷۲۰۰ مترمربع از بستر و حریم رودخانه قره آقاج را از دست متصرفان خارج کرده است.

خیراندیش گفت: علاوه بر این ۸۰۰ مترمربع از بستر و حریم رودخانه فصلی در منطقه افزر که متخلفان در آن اقدام به کاشت درخت مرکبات کرده بودند نیز شناسایی و با همکاری نیروی انتظامی، این محدوده رفع تصرف و آزادسازی شده است.

او همچنین از توقف عملیات برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر و حریم سه رودخانه حسن آباد گلک در منطقه باروس، رودخانه فصلی منطقه سکه روان و آبراهه فصلی در منطقه هنگام خبر داد.

رئیس منابع آب شهرستان قیرو و کارزین افزود: در همین راستا یک دستگاه کمپرسور که نیمه شب در حال کف شکنی چاه غیر مجاز در منطقه گاوکار هنگام بود توقیف و به پاسگاه انتظامی منتقل شده است.
انتهای پیام/م

اثرات برداشت مصالح از رودخانه‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار