نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: کسانی که توفیق پیدا کرده‌اند بازیادی اموال خود به جامعه خدمت کنند مجاهدان راه تولید و سرمایه‌گذاری هستند و خدا به همین جهت زندگی ایشان راوسعت می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین  آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه شورای زکات استان، با بیان اینکه با توجه به ظرفیت عظیم زکات واجب و مستحبی در سطح استان و لزوم برنامه‌ریزی همگانی جهت احیای این فریضه واجب الهی باید نقشه‌های راه برای شهرستان‌ها تهیه و تدوین و ترسیم شود گفت:  بر اساس آمار، ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه زکات را شناسایی کنیم تا شناسنامه زکات را در استان دست بیاوریم.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در بخش زکات کار‌های خوبی انجام گرفته و می‌توانیم آن‌ها را شناسایی و حتی در نماز‌های جمعه شهرستان‌ها به نوعی از آن‌ها تجلیل کنیم افزود:  جذب حداکثری زکات‌های واجب و مستحبی در استان بسیار ضرورت دارد چرا که بیش از ۱۶۰۰ روستا در استان ما مشمول این زکات هستند.

او افزود:اما علیرغم افزایش ۵۰ درصدی پرداخت زکات از سوی مومنین شاهد کاهش اعتبارات برای رسیدگی به امور محرومین هستیم.

او ادامه داد: ادارات و نهاد‌ها برای جذب زکات از مومنین امکانات لازم را در اختیار دبیرخانه شورای زکات استان قرار بدهند، همچنین برای عضویت سازمان‌های اقتصادی و دارایی استانداری، فرمانداری و سایر سازمان‌های مربوطه برای جذب حداکثری زکات و کالا برای احداث مسکن برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و نیز سایر اقشار نیازمند لازم است کارگروهی برای همفکری جهت جذب حداکثری زکات در استان تشکیل شود.

امام جمعه تبریز افزود: به دلیل حمایت از برنامه دینی شعائر و فرایض الهی و تشویق سایر مردم برای ادای امر زکات روستا‌های برتر در پرداخت زکات و اولویت قرار دادن آن‌ها در ارائه خدمات ملی شهری و استانی ضرورت ویژه‌ای دارد.

او در بخشی از سخنان خود از مدیر کل صدا و سیمای استان به جهت ترویج، تبلیغ و اقامه امر مهم زکات در استان تقدیر کرد و گفت: انتظار می‌رود تمامی مصوباتی که در کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای زکات مصوب می‌شود بیش از پیش عملیاتی شود.

در ابتدای جلسه کلامی مدیرکل کمیته امداد استان گفت در سال‌های اخیر، جنگ اصلی دشمنان این انقلاب با حامیان اصلی آن است و ما در این بین وظیفه داریم ایجاد الفت کرده و تلاش کنیم تا سربازان انقلاب از انقلاب دور نیفتند و سفره هایشان در تنگنا قرار نگیرد.

او ادامه داد: خوشبختانه سه سال پیاپی است که در جذب کمک‌های مردمی در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده ایم و در شش ماهه اول امسال ۶۰۰ باب مسکن با همکاری سپاه احداث کردیم که بواسطه کمک‌های مردم بوده و هزار باب مسکن دیگر نیز در برنامه داریم که با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد استان افزود: تلاش و تاکید داریم صرف در آمد زکات به سوی امور محرومین بیشتر مصرف شود.

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام محمد زاده دبیر شورای زکات استان با ارائه گزارشی از اقدامات این شورا در استان گفت:  در شش ماهه اول سال ۹۸ درآمد دبیرخانه شورای زکات استان بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال گذشته پنجاه درصد رشد داشته، که ۶۶ درصد آن در امور محرومین هزینه شده و ۴۰ درصد صرف پروژه‌های عمرانی با ۱۰۷ پروژه عمرانی ساخت مساجد کوچک در مناطق محروم با متراژ کل ۱۵۰ متر بوده است.

دبیر شورای زکات استان افزود: از اعنبارات زکات استان برای تامین ۷۷ کمک هزینه خرید جهیزیه - بهسازی مسکن مددجویان- ۱۰۱۴ درمان و تحصیل- ۳۹ هزارو ۸۰۰ معیشت و سایر خدمات- آزادسازی سه زندانی که در مجموع ۴۱ هزار خدمات در ۶ ماهه اول امسال انجام گرفته است.

او همچنین با بیان اینکه در سال ۹۷ پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۸ هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در امور محرومین صرف شده است افزود: ۳۱۴ مُبلّغ در سطح استان فعالیت می‌کنند و بالغ بر ۲۷۸۴ مبلغ در روستا‌ها احکام خود را گرفتند و به صورت افتخاری در امر جذب زکات تلاش می‌کنند.

در ادامه جلسه مرتضی صفری مدیرکل صدا و سیمای استان نیز با ارائه گزارشی از اقدامات کمیته تخصصی اطلاع رسانی و تبلیغات شورای زکات استان گفت:  الحمد لله با هدایت و راهنمایی نماینده، ولی فقیه در استان وامام جمعه تبریز و با تلاش جمع حاضر، خوشبختانه شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در امر فریضه زکات بودیم و معتقدم اگر به احکام و توصیه‌های اقتصادی اسلام درست عمل شود و درست تبیین صورت گیرد شاهد فاصله طبقاتی نباشیم که واقعاً جای کار دارد.

او  ادامه داد: صداوسیما بر حسب وظیفه ذاتی خود در رابطه با مباحث اسلامی تلاش داشته در خصوص آثار و برکات زکات در زندگی افراد و نحوه هزینه کرد آن در استان شفاف‌سازی کند چراکه این حوزه به شدت در فضای مجازی  مورد هجمه دشمنان قرار می‌گیرد.

مدیرکل صدا و سیمای استان افزود: در حوزه خبر تقریباً هر هفته سه گزارش از شهرستان‌های مختلف تولید و پخش می‌شود - ۱۰ خبر مکتوب در این حوزه تولید شده و پخش شده ۲۵ برنامه پنج دقیقه مستند تولید و پخش شده - پخش مستند زکات برکت زندگی در سی و یک قسمت بیست دقیقه‌ای از رادیو و مستند تامین زکات با ۳۲ قسمت از سیما پخش شده است.

همچنین دعوت از مسئولین مختلف این حوزه از اقدامات صداوسیمای استان بوده است.

در ادامه جلسه احکام مسئولیت حجت الاسلام شعبانی و برگی اهدا شد و از ۷ نفر از خیّران حوزه زکات استان تجلیل شد.

 

انتهای پیام/ش

برگزاری جلسه شورای زکات استان در تبریز

 

برچسب ها: زکات ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.