به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان، غضنفر فولادی رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن گفت: ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل میشوند و اگر این پیچها باز شوند به راحتی با یک دیلم میتوان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و از سوی هرکسی باز شود محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه میشود.
او ادامه داد:برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مساله باعث خارج شدن قطار از ریل شد.
رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن گفت: ممکن است به هر دلیلی این پیچها از ریل باز شده باشد، اما ما نمیتوانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.
بیشتر بخوانید:خارج شدن قطار از ریل در زاهدان/ ۴ تن کشته و ۱۵۷ نفر مصدوم شدند + فیلم، عکس و اسامی مصدومان و فوتی ها
فولادی بیان کرد: پس از انجام بررسیهای مختلف علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال شد.
عصر چهارشنبه سوم مهرماه قطار مسافربری زاهدان- تهران پس از طی حدود ۱۰۰ کیلومتر از ایستگاه راهآهن زاهدان، در ۲ کیلومتری ایستگاه "شورو" از ریل خارج شد و بر اثر واژگونی تعدادی از واگنهای آن، چهار نفر کشته و ۱۵۷ نفر مجروح شدند.
انتهای پیام/ع
۲ خط ریل توسط بسیج محلی سپاه نگهبانی داده میشه
۳ همون روز قبل از اون قطار سه قطار دیگه رد شد و مشکلی پیش نیومد
۴ قطار کرمان فقط نیم ساعت جلوتر از اون رد شد
۵ برجک سپاه که نگهیان شبانه روزی داره نزدیک محل حادثه هست
۶ اگه مشکل پیچ و فلان باشه پس چرا واگن های اول خارج نشدن و چند واگن اول از ریل خارج نشدن