رئیس اداره بهداشت و بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : کانون‌های بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است

دو برابر شدن کانون‌های بیماری نیوکاسل در مرغداری‌هابه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،علیرضا حیدری رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : از ابتدای امسال تاکنون هفت، هشت کانون بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان شناسایی شده است، در حالیکه این آمار در سال گذشته سه تا چهار کانون بود.

او گفت : آخرین مورد بیماری نیوکاسل در استان چند روز گذشته در یک واحد مرغداری ۱۰ هزار قطعه‌ای در شهرستان سنقروکلیایی مشاهده شد که تلفات ۵۰ درصدی در پی داشت. البته به منظور جلوگیری از شیوع بیماری به دیگر واحد‌ها تمام طیور این واحد با در نظر گرفتن محدودیت‌های قرنطینه‌ای دفن بهداشتی شدند.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه دلیل افزایش کانون‌های بیماری نیوکاسل در سال جاری را افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری استان عنوان کرد و افزود: در شش ماهه نخست امسال ۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری استان کرمانشاه انجام شده که این آمار در شش ماهه نخست سال گذشته یازده میلیون قطعه بوده است.

حیدری افزود: از مجموع حدود ۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام گرفته در واحد‌های مرغداری استان بین ۶۰ تا ۷۰ هزار قطعه از طیور این مرغداری‌ها به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف و معدوم شده‌اند.

او با بیان اینکه مخزن بیماری نیوکاسل در طیور، پرندگان وحشی و بومی هستند، گفت: امسال برای نخستین بار از واکسن مقاوم به حرارت برای مقابله با بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان استفاده شده است.

حیدری افزود: امسال برای مقابله با بیماری نیوکاسل واکسیناسیون رایگان ۷۰۰ هزار قطعه طیور بومی در تمامی روستا‌های استان با اولویت روستا‌هایی که در نزدیکی مرغداری‌های صنعتی هستند در برنامه قرار گرفته که کار واکسیناسیون از اوایل شهریور ماه شروع شده و تا دهه اول مهر ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

او گفت: هرچه پوشش واکسیناسیون بیشتر شود و واحد‌های مرغداری هم موازین بهداشتی را بیشتر رعایت کنند، کمتر شاهد بروز بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها خواهیم شد.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی بومی است که از حدود ۹۰ سال پیش در مرغداری‌ها دیده شده، گفت: بیماری نیوکاسل درمان اختصاصی ندارد، اما اگر بیماری در مواردی که بسیار حاد نشده شناسایی شود امکان کنترل و درمان وجود دارد.

او با اشاره به اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری جهت کنترل آن، گفت: اگر بیماری زود تشخیص داده شود از تلفات زیاد جلوگیری خواهد شد.

حیدری اشاره‌ای هم به علائم بیماری نیوکاسل در طیور داشت و گفت: بسته به شدت بیماری ممکن است سیستم تنفسی، عصبی و یا گوارشی طیور درگیر شود.

این مسئول افزود: تاج و ریش تیره، کسلی و عدم مصرف آب و غذا و اسهال سبز از علائم عمومی بیماری نیوکاسل در طیور است که در موارد شدید فلجی اعصاب، دست و پا و... نیز در طیور دیده خواهد شد .

 

 

انتهای پیام/د

هشت کانون بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها شناسایی شد

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.