خامسی با اشاره به حذف قبوض آب گفت: هم اکنون این طرح به حالت پایلوت در اصفهان امسال اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در حاشیه افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب  با اشاره به حذف قبوض آب، گفت: هم اکنون این طرح امسال  به حالت پایلوت در اصفهان اجرایی شده است.  هدف ما این است که سال آینده طرح حذف قبوض آب را  اجرایی کند.

خامسی در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری این نمایشگاه اضافه کرد: در این نمایشگاه ۲۶۱ شرکت حضور دارند از این تعداد ۱۳ شرکت خارجی هستند، نقطه بارز این نمایشگاه ۵ برابر شدن حضور شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سال گذشته است.

او گفت: خوشبختانه هیچ یک از تحریم‌ها تا به امروز نتوانسته اخلالی برای ما ایجاد کند و تمامی دستگاه‌های آب و فاضلاب کشور به دست متخصص کشور تولید می‌شود. هم اکنون در دولت دوازدهم ۴۰ تصفیه خانه آب فاضلاب و ۲۷ تصفیه خانه آبی احداث شده است که امیدواریم تا پایان این دولت تعداد این تصفیه خانه‌ها به ۱۰۰ عدد برسد.

معاون وزیر نیرو گفت: متاسفانه طبق آمار اتخاذ شده ۲۰ هزار روستا در کشور دسترسی به آب شرب ندارند و امید داریم بتوانیم تعداد روستاها بدون پوشش آب را، به سیستم توزیع آب متصل کنیم.

خامسی در ادامه با اشاره این که به ساخت تمامی تجهیزات آب و فاضلاب کشور داخلی است، تصریح کرد: هم اکنون در آب و فاضلاب کشور اصلا نیازی به دستگاه‌های خارجی نداریم، ولی هر دستگاهی که ساخت داخل باشد استفاده و استقبال می‌کنیم.

او ادامه داد: اخیرا ما یک بخشنامه‌ای  به سراسر کشور  فرستاده ایم که تمامی ارگان‌ها باید از دستگاه‌های ساخت داخل استفاده کنند چرا که تجهیزات ساخت داخل واقعا به روز و قابل استفاده هستند.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: به نظر من مشکل عمده آب در کشور سو مدیریت درست است به طوری که در بخش شرب ما ۷ درصد مصرف و در بخش کشاورزی ۹۰ درصد مصرف آب داریم که باید یک فکر بهینه بهتری در این زمینه صورت بگیرد متاسفانه در کشور ما آب به خوبی استفاده نمی‌شود.

او گفت:  باید یک برنامه ریزی صحیحی برای هدر رفت آب در کشور شود در این بین جلساتی با وزارت کشاورزی در خصوص جلوگیری از هدررفت آب داشته ایم.

خامسی با اشاره به اینکه سالیانه ۵.۵ میلیارد متر مکعب از مخازن آب زیر زمینی کشور کسر می‌شود، ادامه داد: کسری تجمعی سفره‌های زیرزمینی به ۱۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ این در حالی است که هر سال کمتر از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داریم.

روند کشف چاه های غیر مجاز مطلوب نیست/لایروبی تنها راه حل مدیریت سیلاب نیست

او گفت: پس از مشخص شدن میزان تخصیص آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، تفاهم نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو و استانداران این سه استان به امضا رسید.

تقی زاده خامسی همچنین در اظهاراتی در خصوص میزان تخصیص آب به هر استان گفت: سهم استان خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب، سهم خراسان جنوبی ۶۰ میلیون مترمکعب و سهم سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب است که مجموع این سهم‌ها میزان خروجی آب است، اما از دریا می‌توانند یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت کنند.

او در ادامه با بیان این که ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد، گفت: اگر همین روند وزارت نیرو برای بستن چاه‌های غیر مجاز ادامه داشته باشد، این چاه‌ها تا ۲۰ سال آینده بسته نخواهد شد به همین دلیل اقدام جدیدی که در این زمینه آغاز شده این است که میزان برداشت چاه‌های غیر مجاز بررسی شود.

خامسی افزود: به طور کلی برداشت ۱۲۰ هزار چاه از ۳۲۰ هزار چاه غیر مجاز زیر ۲۰ متر است که از نظر ما آب سطحی محسوب می‌شود.

خامسی در ادامه بر این که سیلاب‌ها در هیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیستند، اضافه کرد: متاسفانه بیشترین خسارت در حوادث غیرمترقبه به سیل اختصاص دارد، سازمان هواشناسی ابتدای هر سال برای کل سال پیش بینی می‌کند که اصلا قابل اتکا نیست. پیش بینی‌های فصلی ۳۰ تا ۵۰ درصد و پیش بینی که ۴۸ ساعت قبل صورت می‌گیرد ۸۰ تا ۹۰ درصد قابل اتکا است.

خامسی در ادامه با بیان این که لایروبی رودخانه‌ها در مهار سیل نقش دارد، اما نقش آن پررنگ نیست گفت: لایروبی تنها راه حل مدیریت سیلاب نیست، در مدیریت سیلاب نکات مهمی از جمله سد‌های که در مسیر قرار دارند باید مورد توجه قرار بگیرند، اگر در خوزستان سد‌های ۱۰ گانه وجود نداشت، امکان این که سیلاب کنترل شود نیز وجود نداشت.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر این که لایروبی رودخانه‌های بزرگ مانند کارون باید صورت بگیرد اضافه کرد: هم اکنون  حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای ترمیم خسارت سیل اختصاص داده شده که بخشی از آن برای لایروبی رودخانه‌ها استفاده می‌شود. البته این میزان کافی نیست و به پنج برابر آن نیاز داریم که سالانه و به صورت تدریجی رودخانه‌ها را لایروبی کنیم.

او با بیان این که سیستم فاضلاب اهواز قدیمی و فرسوده است تصریح کرد: مناقصه‌ای برای ترمیم لوله‌های فاضلاب اهواز به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان  امسال برگزار خواهد شد.

معاون وزیر نیرو با اشاره اختصاص  ۲ هزار میلیارد وام کم بهره به بخش خصوصی به تبصره ۱۸ بودجه اظهار کرد: در این راستا حدود ۲ هزار میلیارد تومان وام کم بهره به بخش خصوصی اشتغال زایی برای تاسیات آب و فاضلاب، اختصاص داده می‌شود ۵۰ درصد این وام از صندوق توسعه ملی، ۵۰ درصد توسط بانک عامل و درصد کمی توسط طرف مقابل تامین خواهد شد.

انتهای پیام /

در حال تکمیل..

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار