به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، کارگاه سواد بصری و بررسی صفحات نشریات مکتوب و مجازی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، خانه مطبوعات گیلان و مجتمع فنی تهران در رشت برگزار میشود.
مدرس این کارگاه آموزشی یک روزه مصطفی خدایاری، کارشناس و مدرس سینما و عکاسی و مدرس این کارگاه آموزشی است.
مدیران، سردبیران، طراحان و فعالان حوزه رسانه و گرافیک برای شرکت در این دوره میتوانند تا تاریخ ۲۲ مهر ماه با مراجعه به واحد مطبوعات اداره کل ارشاد اسلامی گیلان ثبت نام کنند.
کارگاه سواد بصری از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ روز پنجشنبه ۲۳ آبان در سالن رحمدل مجتمع خاتم الانبیای رشت برگزار میشود.
مصطفی خدایاری، کارشناس و مدرس سینما و عکاسی و مدرس این کارگاه آموزشی، با بیان اینکه دانش آموخته رشته کارگردانی سینما و عکاسی از آکادمی هنر تهران، هستم گفت: فعالیت رسانهای را از خبرنامه وزارت کشور و روزنامه همشهری در زمینه طراحی، صفحه آرایی، عکاسی و امور گرافیکی آغاز کردم در سال ۱۳۷۸ وارد گیلان شدم و در آن دوره فضای صفحه آرایی نشریات به صورت روزنامه دیواری و دستی و با برش کاغذ و عکسها و چسباندن آن در صفحات انجام میشد که زحمت فوق العادهای داشت و زمان زیادی را هم به خود اختصاص میداد بر همین اساس با یکی از قدیمیترین نشریات گیلان صفحه آرایی را به صورت دیجیتال شروع کردم که ضمن زیبایی ظاهری، تسهیل در سرعت چیدمان و چاپ و انتشار آن را نیز همراه داشت که این خود توجه مدیران نشریات را برانگیخت و راغب به استفاده از این برنامه شدند بگونهای که بنده به صورت همزمان مجبور به طراحی و صفحه بندی چندین نشریه در روز و هفته شدم.
او با بیان اینکه چطور صفحه آرایی دیجیتالی را جا انداخت و چگونه افراد را وادار به یادگیری این هنر کرد، افزود: برای اولین بار فعالیت دیجیتالی را در گیلان آغاز و پی ریزی نمودم، صفحه آرایی چندین نشریه زمان زیادی را از من میگرفت که بعد از یک مدت تصمیم گرفتم برای سهولت بیشتر و کم کردن حجم کارم به آموزش تعدادی از افراد فعال نشریه بپردازم و خوشبختانه این روند هم ادامه پیدا کرد.
کارشناس و مدرس سینما و عکاسی و مدرس این کارگاه آموزشی درباره فعالیت رسانهها و قالبهای انتشار آن گفت: بر اساس آماری که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه دادند گیلان بعد از تهران به لحاظ کمی و تعداد نشریات جزو ۴ استان اول کشور است بر همین منوال و به مراتب به لحاظ کیفی نیز باید رشد داشته و رتبه برتر را به خود اختصاص دهد؛ با این پیش فرض افتخاری هست که نشریات گیلان طبق اصول تکنیکی و فنی و بهرهمند ازعکسهای دقیق فعالیت کنند و پیشخوان باجههای مطبوعاتی باید نشریات بومی با طراحیهای زیبا در وهله اول چشم مخاطبان را بنوازندو مرحله بعدی متصدیان فروش با افتخار نشریه بومی را در دید عموم قرار دهند.
مصطفی خدایاری درباره برگزاری دورههای آموزشی که تاکنون برگزار کرده است افزود: تا قبل از سال ۸۸ آموزشها به صورت خصوصی و تمرینی از طریق برنامههای بنام Quark و page maker انجام میشد که شرایط خاص سخت افزاری خود را داشت و پس از یک دوره برنامه In Design که امکانات طراحی در آن بسیار گستردهتر بود و چیدمان نیز به مراتب سریعتر انجام میگرفت را برای آموزش در نظر گرفتم بر همین اساس در سال ۸۸ و ۹۰ دو دوره آموزشی به همت خانه مطبوعات گیلان و اداره کل ارشاد استان برگزار کردیم که خوشبختانه خروجی مثبتی هم در فعالیتهای طراحی نشریات همراه داشت و در حال حاضر نیز مطبوعات گیلان همچنان از این دورهها استفاده میکنند.
او درباره کارگاه نگاه و سواد بصری که ماه آینده قرار هست در گیلان برگزار شود، گفت: این دوره نیز یک کارگاه یک روزه با عنوان سواد بصری است که از سوی اداره کل ارشاد گیلان، خانه مطبوعات گیلان و مجتمع فنی تهران برگزار میشود که به بررسی، تحلیل و نقد صفحه آرایی و رفع عیوب و اشکالات در نحوه قاب بندی، عکاسی، پیکره بندی و انتخاب رنگها در نشریات و پایگاهها از چیدمان تا چاپ و انتشار آن میپردازد که قطعا پیامد مثبتی هم خواهد داشت.
کارشناس و مدرس سینما و عکاسی و مدرس این کارگاه آموزشی تصریح کرد: معتقدم مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد استان و خانه مطبوعات گیلان باید فعالیتهای پشت صحنهای چاپ نشریه را رصد کنند و برای ترغیب و ایجاد انگیزه در کیفی سازی تصویری مطبوعات مسابقه یا جشنوارههایی را برگزار کنند و یا در مراسمهای روز خبرنگار و نمایشگاههای مطبوعاتی از بهترینها در این حوزه نیز تقدیر کنند و همچنین باید خاطر نشان کنم که جلوههای بصری به لحاظ زیبایی و صحیح نگاری حدود ۴۰ درصد از تمرکز خواننده را به خود اختصاص میدهد و باعث تمرکز مطالعه کننده میشود و بر این اساس باید توجه ویژه تری نسبت به آن داشت.
انتهای پیام/م.ع