مردم بافق طبق سنوات گذشته از دهه اول صفر تا اربعین برای ابا عبد الله الحسین (ع) عزاداری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  مردم بافق از گذشته‌های دور ارادت خود را به اهل‌بیت ثابت کرده‌اند و به‌ نوعی پرچم‌دار عزای امام حسین (ع) در محرم و صفر هستند.

مردم ولایتمدار شهر شور و شعور حسینی بافق از دهه اول صفر تا اربعین برای ابا عبدالله  الحسین (ع) عزاداری می کنند.

بافقی‌ها پرچم‌دار عزای امام حسین (ع) در محرم و صفر

آداب و سنن و همچنین تجهیزات عزاداری این شهرستان نسل به نسل به یادگار گذاشته شده است به گونه‌ای که حفظ و صیانت از آن سرلوحه کار دست‌اندرکاران هیئت‌های عزاداری است.

آیین ۵۰ ساله پوش کشی حسینه حوض بازو بافق

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق با بیان اینکه بیش از ۱۵حسینیه تاریخی در شهر بافق وجود دارد،گفت: آیین ۵۰ساله پوش کشی حسینه حوض بازو بافق  و قدمت آن به زمان قاجار بر می گردد و حدود ۵۰سال است که مراسم روضه خوانی برای اباعبدالله الحسین علیه السلام در این حسینیه برپا است.

بافقی‌ها پرچم‌دار عزای امام حسین (ع) در محرم و صفر

او افزود: به همین منظور هرساله در ایام عزاداری پوش کشی حسینیه‌ها انجام می‌شود و عزاداری در این حسینیه از دهه اول صفر آغاز می‌شود و تا اربعین ادامه دارد.

رنجبر ادامه داد:  این حسینیه در ایام سوگواری محرم پذیرای روضه‌ خوانان بافق بوده و در میان اهالی منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بافقی‌ها پرچم‌دار عزای امام حسین (ع) در محرم و صفر

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: این در حالی است که سطح مقطع حسینیه به شکل ۴ ضلعی و ورودی و خروجی آن نیز در یک جهت بوده که حیاط مرکزی آن دارای ۱۰ صفه دور تا دور آن واقع شده است، بنایی که سقف ۲ صفه آن به شکل گنبدی و بقیه به صورت محرابی ساخته شده که طول هر صفه ۴ متر و ارتفاع آن‌ها ۵ متر است.

رنجبر افزود: بیشتر مصالح به کار رفته در این بنای قاجاری خشت و گل بوده و در نمای بیرونی صفه‌ها تزیینات زیبای آجرکاری به صورت حصیری دیده می‌شود.

بافقی‌ها پرچم‌دار عزای امام حسین (ع) در محرم و صفر

او گفت: این بنای تاریخی به شماره ۱۴۵۲۸در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

اصغر زینلی یکی از بانیان روضه خوانی این حسینیه نیز می‌گوید: حسینیه حوض بازو از سوی فردی سید ساخته شده و به علت اینکه با زوربازوی خود در آب انبار حسینیه فعالیت می کرده اسم حسینه را حوض بازو گذاشته اند.

او می‌افزاید: بانیان زیادی از جمله شهید ابراهیمی، شهید رنجبر، شهید فتوحی و روح الله میرغنی زاده برای برپایی مجلس عزاداری کمک کرده اند.

در شهرستان بافق  آیین‌های عزاداری دهه اول محرم، همه ساله با حضور خیل عزاداران حسینی برگزار می‌شود که برخی از این آیین‌ها منحصر بفرد و ویژه مردمان این شهرستان است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار