متخصص قلب و عروق در یزد گفت: کم تحرکی و تغذیه نا سالم سبب شده تا زنان یزدی بیشتر از آقایان مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشند.

فرهاد مهدوی متخصص قلب و عروق در یزد در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  با اشاره به این که یکی از سه مورد مرگ و میری که در دنیا اتفاق می‌افتد ناشی بیماری‌های قلبی است،گفت: این آمار جهانی به گونه‌ای است که متاثر از نحوه زندگی کنونی جوامع می‌تواند روند رو به رشدی داشته باشد.

او  افزود: عمدتاً بروز سکته قلبی با درد قفسه سینه و پشت جناق سینه بروز پیدا می‌کند و علائمی مانند تنگی نفس را به دنبال دارد، اما در افراد با سنین بالای ۷۰ سال، ممکن است با گیجی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد.

مهدوی  با اشاره به شیوع بالای بیماری‌های فشارخون، دیابت و چاقی در استان یزد، افزود: علت این بیماری‌ها کم تحرکی و نداشتن تغذیه سالم است و همین موضوع سبب شده تا زنان یزدی بیشتر از آقایان مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشند.

او ادامه داد:  بالغ بر ۴۰ درصد مرگ و میر استان یزد به علت بیماری‌های قلبی  و عروقی است، به طوری که میانگین سنی ابتلا به این بیماری در استان ۶۲ سال است.

بستری ماهانه ۷۰۰  بیمار قلبی در بیمارستان یزد

مهدوی با بیان این که ماهانه ۷۰۰ مورد بیماری قلبی در بیمارستان یزد بستری می‌شوند، ادامه داد: ماهانه ۱۰۰ مورد سکته قلبی در استان ثبت و به طور میانگین ۸۰ عمل جراحی قلب و تعداد ۶۰ آنژیرگرافی جهت بیماران بومی و غیربومی انجام می‌شود.

او تصریح کرد: پیشگیری از این بیماری بسیار ضرورت دارد چرا که بیماری‌های قلبی علاوه بر خسارت جسمی، همراه با هزینه‌های سنگینی است و پیشگیری از آن‌ها حتی از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر از درمان است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به فعالیت کلینیک پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و کلینیک غربالگری در بیمارستان افشار، گفت: در این کلینیک، عوامل مساعد کننده ابتلا به این بیماری در بین مراجعان بررسی شده و چنانچه این عوامل جنبه ارثی داشته باشد از خانواده مراجعه کننده درخواست می‌شود تا جهت دریافت دستورالعمل وتوصیه‌های پیشگیری در کلینیک حضور یابند

مهدوی، آموزش سبک صحیح زندگی را از زمان کودکی توصیه کرد و گفت: افراد باید از کودکی و نوجوانی زندگی و تغذیه خود را اصلاح کنند چرا که ایجاد این بیماری‌ها از این دوران، در بزرگسالی بروز پیدا می‌کند و تبعات آن دامن‌گیر افراد می‌شود.

هفتم مهر ماه به عنوان روز جهانی قلب و با شعار ، قهرمان سلامت قلب شوید، نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۵۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
این حجم بیمار قلبی از استان های دیگه بخصوص سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کرمان هست و یزدی نیستن. بدلیل پیشرفت چشمگیر پزشکی و انصاف و نظم پزشکان یزد و از طرفی ضعف شدید پزشکی در استانهایی که گفتم مردم جهت درمان به یزد میرن و این آمار مربوط به این هست
آخرین اخبار