واشنگتن پست در گزارشی به تحلیل اقداماتی پرداخت که آمریکا بخاطر منافع خود انجام داد تا چهره منفور ولیعهد سعودی احیا شود.

اگرچه ترامپ به بازیابی وجهه منفور بن سلمان کمک کرد، اما پایان آل‌سعود نزدیک استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: قتل جمال خاشقجی، ولیعهد عربستان را منفور کرده، اما ترامپ به بازیابی وجهه خدشه‌دار شده وی در عرصه جهانی کمک کرده است.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: در نشست سالانه گروه ۲۰ که در ماه ژوئن در اوزاکای ژاپن برگزار شد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در یک عکس گروهی که به دقت طراحی شده بود با چهره‌ای خندان در میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن، در مقابل دوربین‌ها ایستاده بود. وی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیش‌خندی بر لب داشت و با خوشحالی با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی دست داد.

برخورد سران جهان با محمد بن سلمان به خوبی نشان داد که بازگشت این ولیعهد جوان به جامعه بین‌المللی، که سازمان سیا، متحدان آمریکا و بازرس سازمان ملل می‌گویند مسئول قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی است، گرچه با اکراه، اما به هر حال مورد استقبال قرار گرفته است و این مهم بدون حمایت ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وی، امکان پذیر نبود.

روز چهارشنبه اولین سالگرد قتل خاشقجی است، روزنامه نگار سعودی در واشنگتن پست که در کنسولگری عربستان در استانبول به دست عوامل سعودی کشته و مثله شد.

محمد بن سلمان که با وعده تغییرات اجتماعی و اقتصادی در یکی از مهمترین کشور‌های جهان به قدرت رسید و فردی که نویسندگان برجسته و مدیران آمریکایی از وی به عنوان منادی آینده‌ای روشن برای عربستان تمجید کردند، به سرعت به فردی منفور تبدیل شد. اما ترامپ و پمپئو هرگز از وی فاصله نگرفتند. آن‌ها بر اهمیت راهبردی عربستان تاکید کردند. از نظر ترامپ، ارزش این رابطه به دلار خلاصه می‌شود. وی هرگز ماهیت وحشتناک مرگ این روزنامه نگار را قابل قبول جلوه نداده، اما بار‌ها خاورمیانه را مکانی خطرناک توصیف کرده و معتقد است مرگ خاشقجی یک اتفاق ناخوشایند است، اما ارزش از دست دادن یک بازار سودآور را ندارد.

ترامپ در ماه ژوئیه به ان بی سی نیوز گفت: "احمق نیستم که بگویم نمی‌خواهم با آن‌ها تجارت کنم. اگر آن‌ها با ما تجارت نکنند با روس‌ها یا چینی‌ها تجارت می‌کنند." پمپئو قول داده است که آمریکا درباره مرگ خاشقجی تحقیق کند و عاملان آن باید پاسخگو باشند. اما این وعده‌ها هنوز تحقق نیافته است.

دیوید اوتاوی، کارشناس خلیج فارس در مرکز ویلسون در واشنگتن گفت: "ظاهرا راهبرد پمپئو از همان ابتدا نجات رابطه آمریکا و عربستان و بازیابی وجهه محمد بن سلمان در واشنگتن به عنوان متحد ارزشمند آمریکا علیه ایران بوده است."

پمپئو موفق شد به هدف خود در تثبیت رابطه آمریکا و عربستان دست یابد و وجهه محمد بن سلمان را بهبود بخشد. موضوع مرگ خاشقجی کمرنگ شده است. محاکمه مقامات سعودی که ناظران آن را نمایش مسخره خواندند، در پشت در‌های بسته انجام می‌شود. یک سال پس از مرگ خاشقجی حتی یک مقام سعودی نیز گناهکار یا مجازات نشد. محاکمه ۱۱ مقام سعودی که اوایل ژانویه آغاز شد، به درازا کشیده شده است. روزنامه نگاران و مردم از شرکت در جلسات محاکمه منع شده‌اند. دیپلمات‌های خارجی به این شرط که جزئیات دادگاه را افشا نکنند، اجازه شرکت در جلسات محاکمه را یافتند. آن‌ها شامل نمایندگان آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل و ترکیه هستند.

دولت ترامپ به ولیعهد عربستان در بازیابی وجهه وی در عرصه بین‌المللی کمک کرده است، اما این حمایت هزینه سیاسی داشته است. پس از قتل خاشقجی، جمهوری خواهان در کنگره به علت حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن اختلاف پیدا کرده‌اند. در آوریل، ترامپ مجبور شد قطعنامه هر دو حزب را برای پایان دادن به مداخله نظامی آمریکا در یمن وتو کند.

نویسنده این تحلیل در خاتمه نوشت: گرچه در کوتاه مدت وجهه محمد بن سلمان بهبود می‌یابد، اما در بلند مدت چشم انداز این حکومت متزلزل است و مخالفانش منتظر چنین روزی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خداوند تمام کارهایش از روی محاسبات دقیق و عدالت است از یکطرف ترامپ در حال استیصال و رو به افول و اضمحلال است و از طرفی دیگر رزمندگان یمن و انصارالله پی در پی جبهه های متعدد را سنگر به سنگر بسوی ریاض در حال فتح هستند از این طرف هم محمدبن سلمان و حکام عرب وهابی و سلفی تکفیری رو به افول هستند از آنجا که این عده خودشان را به ترامپ بسته بودند ترامپ در حال سقوط آل سقوط را نیز با خود به لبه ورطه نابودی کشیده و همگی با هم در حال سقوطند...................
آخرین اخبار