دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز و بانک خون بند ناف وزارت بهداشت گفت: سالانه آمار ابتلا به بدخیمی‌های خونی در کشور ۴۷۵۲ نفر است.
خروج ٩۵٧ هزار یورو برای ورود سلول‌های بنیادی به کشور/ ابتلای سالیانه بیش از ۴٧٠٠ نفر به بدخیمی‌های خونی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آرزو صیاد دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز و بانک خون بند ناف وزارت بهداشت در همایش روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، اظهار کرد:در خرداد ماه سال ۹۴ شورای نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی شکل گرفت و در آبان ماه همان سال آغاز به کار کرد.
 
او ادامه داد: اکنون ۱۳ مرکز سلول‌های پذیرنده اهدای سلول‌های بنیادی و سه مرکز خون بند ناف در کشور داریم و مجموعا ۱۶ مرکز فعال در این حوزه وجود دارد.

دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز و بانک خون بند ناف وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵۵ هزار نفر عضو شبکه ملی اهدای سلول‌های بنیادی هستند، گفت: ٨ هزار و ۶٠٠ نمونه بند ناف نیز در شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز ثبت شده‌اند و ۶۳ هزار دهنده داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی داریم.


بیشتر بخوانید: صرفه جویی ۵۰۰ هزار دلاری با پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در ایران/ باید به سالی ۲ هزار پیوند در کشور برسیم


صیاد ادامه داد: در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸، نسبت به ٢ سال قبل شاهد افزایش امار اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز هستیم و باید توجه داشت که هر نفر می‌تواند با اهدای سلول‌های بنیادی جان یک بیمار را نجات دهد.

دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز و بانک خون بند ناف وزارت بهداشت سلول‌های بنیادی، با اشاره به هزینه‌های بالای آزمایش تشخیصی سازگازی اظهار کرد: متاسفانه برخی از مراکز رجیستری سلول‌های بنیادی با ریزش‌های ۸۵ درصدی اهداکنندگان مواجه هستند؛ در واقع ۸۵ درصد از افرادی که رجیستر شده بودند، انصراف داده‌اند، این عدد بسیار بالاست و برای جلوگیری از این اتفاق وقتی که یک دهنده به مرکزی مراجعه می‌کند، ابتدا باید مشاوره صحیحی به او داده شود تا مطمئن باشیم که او انصراف نمی‌دهد.

صیاد با بیان اینکه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادین کشور به عنوان تنها مرکز رسمی ایران عضو بانک جهانی سلول‌های بنیادی است، گفت: این امکان را فراهم کردیم که اگر نمونه‌ای در کشور برای بیماری یافت نشد، مراکز ما به صورت رایگان در بانک جهانی درخواست دهند. در بانک جهانی سلول‌های بنیادی ۳۶ میلیون نمونه وجود دارد.

او با اشاره به اینکه طی سال‌های ۹۱ تا ۹۷، ۹۵۷ هزار یورو هزینه ورود سلول‌های بنیادی خون ساز از خارج کشور شده است، گفت: این در حالیست که اگر نمونه را در داخل داشته باشیم، هزینه بسیار کمتر است و می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم.

صیاد با بیان اینکه سالانه آمار ابتلا به بدخیمی‌های خونی در کشور ۴۷۵۲ نفر است، گفت: یک سوم این بیماران (۱۵۰۰ نفر) نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی هستند، کمتر از ۲۵ درصد این افراد در خانواده دهنده سازگار دارند و ۷۵ درصدشان دهنده خویشاوند ندارند که این افراد نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی از سوی افراد غیرخویشاوند هستند.

انتهای پیام/

فعالیت ۱۶ مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار