مستند "سیزده. پنجاه و نه" به بیان ناگفته‌های جنگ و خاطرات افرادی که در این سال‌ها به دلیل بی توجهی مسئولین در طاقچه خاطرات خاک خورده اند می‌پردازد.

محمدصادق رمضانی کارگردان مستند "سیزده. پنجاه و نه" در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: در این مستند نگاهی متفاوت به دفاع مقدس مخصوصا به سال‌های ابتدایی جنگ داشتیم که برای نسل امروز جذاب خواهد بود.

او تصریح کرد: سال ابتدایی دفاع مقدس، ویژه‌ترین سال جنگ است، زیرا هیچ‌گونه امکانات، زیرساخت، عقبه و برنامه ریزی تشکیلاتی نبوده‌است. حتی ارتش هم به دلیل مسائل مختلف همچون پاکسازی بدنه فرماندهی، کمبود نیرو و اختلافات داخلی دارای تشکیلات سیستماتیک نبوده است.

کارگردان مستند "سیزده. پنجاه نه" گفت: نیرو‌های سال ابتدایی جنگ، آتش به اختیار عمل می‌کردند منتظر دستور فرمانده و تجهیزات و امکانات نمی‌ماندند بلکه با تعریف شعار "ما می‌توانیم" با ابتکار و خلاقیت خود مسائل را حل و فصل می‌کردند.

رمضانی در ادامه به بیان دغدغه‌های خود در حوزه دفاع مقدس پرداخت و افزود: نگرانی من پنجاه و نه‌هایی هستند که بر اثر کهولت سن و یا بیماری از میان ما می‌روند و متاسفانه فردی یا نهادی گنجینه‌ی خاطرات و تاریخ شفاهی آنان را ثبت و ضبط نکرده‌است. برخی از این افراد پس از پایان جنگ بر سر شغل خود بازگشتند و عضو هیچ نهاد و سیستمی نشده‌اند. متاسفانه امروز این افراد به فراموشی سپرده شده‌اند تا باز با شعارهای‌ها نخ‌نما شده و تقدس‌گرایی پوچ از دفاع مقدس یاد کنیم.

او ادامه داد: این روز‌ها اولویت‌ها تغییر کرده و وظایف جابه‌جا شده‌ است، مسئولین و دستگاه‌های زیر ربط مشغول ساختمان‌سازی‌اند، کمبود بودجه فرهنگی بهانه و کلام همیشگی مسئولین فرهنگی است، جعبه‌ سیاه جنگ در حال انقراض است و مسئولین به حواشی می‌پردازند.

انتهای پیام//ف. غ



مسئولان به گوش باشندجعبه سیاه جنگ در حال انقراض است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.