آمریکا طی دهه‌های اخیر حضور نظامی خود را با صرف ۵.۹ تریلیون دلار در ۴۰ درصد از کشور‌های جهان گسترش داده است.

دلیل علاقه آمریکایی‌ها به جنگ‌افروزی چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه تحلیلی «ریل کلیر» (realclearpublicaffairs) در مطلبی به بررسی تاریخی علل جاه‌طلبی و حضور نظامی آمریکا در کشور‌های مختلف جهان پرداخته است.

نویسنده این مقاله معتقد است: سیاست آمریکا طی نیم قرن گذشته بر پایه جنگ‌افروزی بنا شده است. فتنه‌گری و علاقه آمریکا به آغاز جنگ در نقاط مختلف جهان با ادعای دفاع از منافع خود باعث شده است این کشور در پنجاه سال گذشته همواره حضور نظامی خود را در کشور‌های مختلف جهان حفظ کند.

نزدیک به سه ربع قرن از شکست قدرت‌های محوری می‌گذرد؛ سی سال از برداشته شدن پرده آهنین و ۱۸ سال از حمله به برج‌های دوقلو در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می‌گذرد، اما ارتش آمریکا هنوز در ۴۰ درصد از کشور‌های جهان حضور نظامی دارد.

آمریکا در حال حاضر، به طور مستقیم درگیر جنگ بزرگی نیست و بازی هسته‌ای آن با سایر قدرت‌های جهان کمرنگ شده است؛ با وجود این، طی دهه‌های اخیر حضور نظامی خود را با صرف ۵.۹ تریلیون دلار در ۴۰ درصد از کشور‌های دیگر گسترش داده است.


بیشتر بخوانید: آمریکا قصد دل کندن از افغانستان را ندارد


مهمترین حضور نظامی آمریکا در افغانستان است که ادعا می‌شود با هدف مبارزه با تروریسم صورت گرفته است. هزینه‌های بالای نظامی آمریکا که ادعا می‌شود با هدف مبارزه با تروریسم صرف می‌شود تاثیر چندانی در ارتقای امنیت آمریکا نداشته است. به گونه‌ای که نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند سیاست خارجی کشورشان طی ۲۰ سال گذشته و پس از حملات ۱۱ سپتامبر باعث شده است که این کشور از امنیت کمتری برخوردار شود.

در بخش نتیجه‌گیری این گزارش نویسنده معتقد است آمریکا جایگزین واقع بینانه‌ای برای کاهش حضور نظامی خود در دیگر کشور‌ها ندارد و این کشور رویکردی برای تضمین امنیت و رفاه آمریکایی‌ها ندارد بلکه بزرگترین استراتژی آمریکا در سیاست خارجی این است که می‌خواهد به ژاندارم جهان تبدیل شود و از این طریق موقعیت خود در عرصه جهانی را حفظ کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، قدرت نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
كريم
۱۰:۲۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
دزد بازار آشفته مي خواهد.
Canada
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
قدرت نمایی و فروش اسلحه .بعد از خرابی . بوحود اوردن کار برای خودشون .بعنوان بازسازی کشور و تبلع ان بعنوان فرشته نجات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
من آماده جنگ بااین نامردان امریکای هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
از باشگاه خبرنگاران جوان درخواست داريم حقوق از دست رفته كنكوريهاي نظام قديم 98 را پيگيري فرمايند
آخرین اخبار