نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی گفت: صحبت‌های وزیر انگلیس مبنی بر بستن معاهده جدید نشان می‌دهد که اروپایی‌ها تا به حال درباره برجام، با آمریکایی‌ها تقسیم کار کرده بودند.

دیدار نکردن روحانی و ترامپ، نقطه قوت سفر رئیس جمهور به نیویورک/ بیانیه سه کشور اروپایی نشانه هماهنگی آنها با ترامپ بود/ اروپایی ها تا به حال درباره برجام با آمریکایی‌ها تقسیم کار کرده بودندمحمدجواد جمالی نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور کشورمان به مقرر سازمان ملل متحد، گفت: به عقیده من سفر آقای روحانی به نیویورک با چند موضوع از جمله به گروگان گرفته شدن سازمان ملل متحد توسط آمریکا، محدود کردن نفرات هیئت ایرانی در این سفر و... همراه بود که همگی این موضوعات مسائل ناپسندی بودند که برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل اتفاق افتاد.

او در ادامه افزود: در این سفر رئیس جمهور، نقطه نظرات تهران در رابطه با برجام، مسائل منطقه و بین المللی و همچنین جو روانی ناشی از آرامکو شفاف و صریح بیان شد؛ به عقیده من مواضعی که آقای رئیس جمهور در سازمان ملل متحد گرفتند، مواضع حاکمیت جمهوری اسلامی بود که از این جهت قابل تقدیر است.

بیشتر بخوانید: کشور‌های بزرگ نگذارند آمریکا به زورگویی عادت کند

جمالی نوبندگانی با اشاره به ملاقات‌های آقای روحانی با مقامات کشورهای دیگر، اظهار کرد: علارغم محدودیت‌های زمانی و مکانی که در این سفر اتفاق افتاده بود، رئیس جمهور کشورمان ملاقات های دو جانبه و چند جانبه متعددی در نیویورک داشتند، علاوه بر این می‌توان به موضوعات دیگر این نشست از جمله مواضع نخست وزیر ژاپن در رابطه با نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مواضع برخی کشورها مانند چین و روسیه در محکومیت آمریکا درباره تروریسم اقتصادی و فشار علیه ایران اشاره کرد.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده آقای روحانی دیدارهایی هم با آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه داشتند؛ ولی به عقیده من دیدار نکردن آقای روحانی و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یکی از نقاط قوت بود.

 او در ادامه افزود: رئیس جمهور کشورمان در این نشست تاکید کرد تا زمانی که واشنگتن به برجام بازنگردد ما در قالب دیگری مذاکره نخواهیم کرد و همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند اگر آمریکا به برجام بازگردد می‌توانیم در قالب ۵+۱ و صرفا درباره موضوعات هسته‌ای صحبت کنیم.

جمالی نوبندگانی با اشاره به بیانیه کشورهای اروپایی تصریح کرد: کشورهای اروپایی در بیانیه خود مطالبی را بیان کردند که نشان از هماهنگی کشورهای اروپایی با ترامپ بود، به ویژه صحبت های بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس مبنی بر بستن معاهده جدید نشان می‌دهد که اروپایی ها تا به حال درباره برجام، با آمریکایی ها تقسیم کار کرده بودند.

جمالی نوبندگانی در پایان تاکید کرد: معتقدم ادامه راه ما برای کاهش تعهدات برجام، اروپا و آمریکا را به پای میز مذاکره خواهد کشاند، اما در مجموع سفر رئیس جمهور به نیویورک و نتایج آن را مثبت ارزیابی می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار