برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی سالمندان ادره کل بهزیستی استان سمنان

در جهت تکریم منزلت سالمندان توسعه و پیشرفت نظام‌های سلامت سالمندان اداره کل بهزیستی استان سمنان برنامه های خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،  احمد پیوندی معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان سمنان را در جهت تکریم منزلت سالمندان بشرح ذیل بیان داشت:

او افزود: فصل سالمندی ویژگی‌های خاص خود را دارد و بر ماست که به مقوله سالمندی عنایتی جدی داشته باشیم، این که پیامد طبیعی برنامه‌های توسعه و پیشرفت نظام‌های سلامت، متوجه سالخوردگی ساکنان کره خاکی است. از جمله تخمین زده می‌شود تا ۲۰ سال آینده بیش از ۱۵درصد جمعیت کشور و بیش از ۹ درصد جمعیت استان سمنان را سالمندان تشکیل دهند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان ابراز داشت: در جهان معاصر، افزایش کیفیت زندگی و مشارکت فعال اجتماعی در طول عمر، از نیاز‌های ضروری زندگی بشر محسوب می‌شود؛ به همین دلیل باید زیرساخت‌ها و خدمات به نحو مطلوب توسعه یابد و اجرای راهنما‌های بالینی، ایجاد نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت مورد توجه قرار گیرد.

معاون توانبخشی بیان داشت: امیدوارم با رعایت این موارد و تلاش برای تامین آینده‌ای بهتر برای سالمندان، نه در یک هفته که در تمام روز‌های سال، دین خود را به این عزیزان ادا کنیم و از یاد نبریم که آن‌ها ستون‌های تکرار ناشدنی خیمه خانه و خانواده ما هستند.

احمد پیوندی اظهار داشت: با دارا بودن ۹ مرکز در سطح استان با تعداد ۶۰۰ نفر سالمند که شامل ۴ مرکز شبانه روزی و ۵ مرکز روزانه در حال ارائه خدمات در این بخش می‌باشد و همچنین خدمات حمایتی و مراقبتی در منزل نیز توسط مراکز تحت نظارت این اداره کل انجام می‌شود.

او دیگر برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان سمنان را در خصوص سالمندی بشرح ذیل بیان کرد: پرداخت کمک هزینه مناسب سازی و دسترسی منزل و خودرو ، پرداخت کمک هزینه وسایل کمک توانبخشی (ارتز و پروتز، ویلچر و غیره)

طرح مراقبین در منزل رسمی تعداد ۳۰ نفر سالمند

برنامه تکریم سالمندان در دستگاه‌های دولتی شامل برگزاری جلسات شورای ساماندهی سالمندان در استان و شهرستان‌ها و برگزاری جلسات کمیته تخصصی زیرمجموعه شورای سالمندان استان.

همکاری در طرح شیوه زندگی سالم در سالمندی با مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی

طرح بنیاد فرزانگان که شامل فعالیت بنیاد فرزانگان شهر سمنان با داشتن حدود ۵۰۰ نفر سالمند عضو و دو بنیاد فرزانگان در شهرستان‌های گرمسار و دامغان در حال تاسیس می‌باشد.

شهر‌های دوستدار سالمند توجه به مناسب سازی فضا‌های شهری و معابر و وسایل حمل و نقل عمومی

طرح دفتر توانمندسازی که تا کنون ۱۴۰ نفر سالمند از طرح توانمندسازی در استان بهره‌مند شده اند.

طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در دوران سالمندی توسط معاونت پیشگیری درسال گذشته اجرا گردیده است.

پیوندی در ادامه گفت:

طی مکاتبه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی موارد ذیل جهت اجرای باشکوه‌تر هفته تکریم سالمندی به آن‌ها پیشنهاد شده است.

دیـدار از مراکز نگهـداری سالمنـدان، منازل سالمنـدان، انجمن‌های فعال درحوزه سالمندی و ملاقات ازسالمندان بیمار نام مراکز بهمراه آدرس پیوست می‌باشد (برگزاری مراسم نکوداشت بازنشستگان دستگاه‌ها وخانواده آنان.

شناسایی، معرفی و تقدیر از بازنشستگان موفق آن دستگاه.

اجرای برنامه‌های ورزشی و تفریحی باحضورسالمندان بازنشسته.

همکـاری بـاسازمـانهـای مردم نهاد فعال درحوزه سالمنـدی در راسـتای تجمیع منابع موجود درسـطح دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی، غیردولتی و مردمی.

انتهای پیام / م

برنامه تکریم سالمندان در دستگاه‌های دولتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.