باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

وقتی محدودیت‌ها مانع دیپلماسی سازنده ظریف در نیویورک نشد

با وجود سنگ اندازی‌ آمریکا بر سر راه دیپلماسی ایران، حضور مقامات کشورمان در سازمان ملل بازتاب مثبتی در رسانه‌‌های جهانی داشت.

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ هفته گذشته بود که خبر عدم صدور روادید برای هیئت مقدماتی سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در رسانه ها منتشر شد که از لغو سفر آقای روحانی و وزیر امور خارجه کشورمان به مقر سازمان ملل حکایت می‌کرد، اما در نهایت روادید برای هیئت ایرانی صادر و آقای ظریف آخرین شنبه ماه شهریور راهی نیویورک شد.

وزیر امور خارجه در حالی برنامه‌های خود را در نیویورک به انجام رساند که تحریم‌های آمریکا علیه او باعث شده بود که نتواند از محل اقامت خود یعنی هتل" Milennium Hillton " که فاصله چند دقیقه‌ای با ساختمان سازمان ملل متحد داشت، دورتر برود. هرچند در سفر قبلی ظریف به نیویورک هم این محدودیت‌ها وجود داشت، با این حال او اعلام کرد که می‌تواند با وجود همین شرایط هم دیپلماسی فعالی داشته باشد و رایزنی‌های خود را پیش ببرد.

رایزنی‌های ظریف درباره  موضوعات مختلفی همچون برجام و کانال مالی اینستکس با همتایان خود از فرانسه، دانمارک، چین و روسیه در مقر سازمان ملل پیش از سفر رئیس جمهور، ادامه داشت و حتی در برنامه‌های کاری او برگزاری نشستی با کشورهای باقی مانده در برجام هم گنجانده شده بود.

ظریف: ایران خواهان جنگ نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با وجود ممنوعیت و محدودیت‌ها، در زمان حضورش در نیویورک مصاحبه‌های اختصاصی را با شبکه‌های مختلف آمریکایی از جمله CNN و CBS انجام داد و طی مصاحبه‌های خود به صراحت مواضع ایران در رابطه با مسائل مختلفی همچون اتهام حمله ایران به آرامکو  را تببین کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در اولین مصاحبه خود که با  CNN انجام داد، گفت: ما خواهان جنگ نیستیم، ما نمی‌خواهیم در یک رویارویی نظامی حضور داشته باشیم، ما بر این باوریم که یک رویارویی نظامی بر اساس فریبکاری، وحشتناک است، شاهد تلفات زیادی خواهیم بود، اما ما در دفاع از خاک خود تعلل نخواهیم کرد.

او در با اشاره به حمله به آرامکو ادامه اضافه کرد: می‌دانم که ما این کار را نکردیم و می‌دانم که حوثی‌ها اظهار داشتند که حملات از جانب آنها بوده است. این در حالی است که مقامات آمریکایی و سعودی بار‌ها مسئولیت حوثی‌ها در این حملات را رد کرده اند و انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته اند.

وزیرخارجه کشورمان در این گفت‌وگو تصریح کرد: برجام قراردادی است که در آن ما با آمریکا به توافق رسیدیم، حالا چرا ما باید مذاکره کنیم؟ چرا باید مذاکرات و توافقات دیگر را آغاز کنیم که امکان دارد یکسال و نیم دیگر بی اعتبار باشد؟ اما اگر آنها تحریم‌های غیرقانونی را از میان بردارند، وضعیت متفاوت خواهد بود و ما می‌توانیم مذاکرات را در نظر بگیریم.

 

سفرنامه ظریف درنیویورک

ظریف در واکنش به اظهار نظرات جنگ طلبانه ترامپ: آغازگر جنگ پایان بخش به آن نیست

وزیر امور خارجه کشورمان  همچنین مصاحبه دیگری را روز یکشنبه ۳۱ شهریور با شبکه CBS انجام داد، این گفت‌وگو به دلیل محدودیت تردد او در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ضبط شد و طی این مصاحبه اظهار کرد: من مطمئن نیستم که می‌توانیم از وقوع جنگ جلوگیری کنیم، اما مطمئنم هر کسی که این جنگ را شروع کند، پایان دهنده آن نخواهد بود.

ظریف در بخش دیگری از این گفت وگو در واکنش به خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام و درخواست برای توافق بهتر گفت: فرض کنید، شما یک خانه‌ای را به من می‌فروشید، اما یک سال بعد، کسی که از شما ارث برده می‌آید و می‌گوید که به اندازه کافی پول نداده‌ای و خواستار توافقی بهتر برای خودش و بدتر برای من می‌شود. در کجای تاریخ کسی این امر را پذیرفته است؟!

نشان صلح شاخه زیتون همیشه روی میز بوده است

پس از مصاحبه ظریف با خبرنگار شبکه سی ان ان ،کریستین امان‌پور، خبرنگار این شبکه، درباره گفت‌وگوی خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دو پیام توییتری در صفحه خود منتشر کرد، او به نقل از محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز به من گفت که روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با ترامپ، رئیس‌جمهور [آمریکا]این هفته در نیویورک دیدار کند، «به شرط این که رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد»، [که آن]لغو تحریم‌ها در ازای «نظارت دائمی بر تاسیسات [هسته‌ای]ایران است». امان‌پور در توییت دیگری به نقل از ظریف نوشت: «نشان صلح شاخه زیتون همیشه روی میز بوده است، اما ما بازهم آن را نشان می‌دهیم».

سفرنامه ظریف درنیویورک

اتهامات در منطقه، موجب رسیدن به راه حل نمی‌شوند

ظریف وزیر امور خارجه در جریان سفرش به نیویورک پس از مصاحبه با CBS، گفت وگویی را با کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه CNN انجام داد، او در مصاحبه با این شبکه درباره یکی از اظهاراتش که گفته بود جنگ با ایران جنگی همه‌گیر خواهد بود، افزود: من گفته بودم که اگر جنگی با ایران رخ دهد، جنگی همه‌گیر در کار خواهد بود. اما کاری که من و همتای آمریکایی‌ام به عنوان دیپلمات باید انجام بدهیم این است که تلاش کنیم تا از جنگ دوری کنیم، این وظیفه ماست.

او در پاسخ به این صحبت امان‌پور مبنی برای اینکه «اما امارات متحده عربی در حال عقب‌نشینی است»، تاکید کرد: امارات طفره می‌رود، اما در مسیر درستی حرکت می‌کند. ما امیدواریم که سعودی‌ها نیز این را متوجه شوند. هیچ کسی خواهان وضعیتی تحقیرآمیز برای کسی دیگر نیست، چرا که قابل تحمل نمی‌باشد. ما خواهان وضعیتی هستیم که همه احساس پیروزی داشته باشند.

ظریف در  ادامه این گفت وگو به تشریح  رفتارهای غیر دیپلماتیک ایالات متحده پرداخت و د رمورد اینکه آمریکا یا جنگ و یا تحریم را پیش می‌گیرد، گفت: تحریم، جنگ است؛ چرا که در یک جنگ معمولا اهداف نظامی در نظر گرفته می‌شوند. در تحریم‌ها، این غیرنظامیان هستند که هدف قرار می‌گیرند. بنابراین، (تحریم)جنگ و فراتر از جنگ است. اما بگذارید به گفته آمریکایی‌ها اشاره کنم که می‌گویند خواهان مذاکره‌اند. تحریم دوباره بانک مرکزی ما، خارج کردن آن از فهرست را تقریبا برای آمریکا غیرممکن ساخته است. این بدین معناست که نه تنها رئیس جمهور فعلی آمریکا بلکه رئیس جمهور بعدی آن نیز در یک سناریوی خصومت دائمی با ایران محدود شده‌اند؛ بنابراین چه چیزی برای مذاکره باقی می‌ماند اگر این رئیس جمهور نمی‌تواند اقدام دو روز پیشش [روز شنبه] را لغو کند.

ظریف باز هم از تیم B می‌گوید

همزمان با حضور وزیر خارجه کشورمان در نیویورک، آمریکا تحریم جدید علیه بانک مرکزی کشورمان اعمال کرد، تحریمی که پیشتر هم  انجام شده بود، ظریف هم با انتشار پستی در صفحه توییتر خود، به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و اینگونه نوشت: «تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی نشان می‌دهد: ناامیدی و شکست فشار حداکثری آن‌ها،جلوگیری از فعالیت بانک مرکزی ایران برای تامین هزینه‌های واردات دارو و غذا برای مردم مان، ترس تیم B از بازگشت آمریکا به مذاکره و تلاش‌های تیم B برای کشاندن دونالد ترامپ به جنگ»

سفرنامه ظریف درنیویورک

جامعه جهانی باید تجاوزگری رژیم صهیونیستی به سوریه را متوقف کند

محمد جواد ظریف، پس از مصاحبه با رسانه های آمریکایی  عصر سه شنبه دوم مهر در "نشست بلندپایه اتحادیه اروپا درباره بحران سوریه" که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد ،شرکت کرد و گفت:  تمام نیرو‌های خارجی که بدون اجازه دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارند، باید از سوریه خارج شوند.

ظریف گفت:  تجاوز‌های رژیم اسرائیل علیه سوریه باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع این کشور می‌شود. جامعه جهانی باید آن را وادار کند که همه تجاوزگری‌های خود را متوقف کند. اقدام ایالات متحده برای به رسمیت شناختن الحاق جولان اشغالی سوریه به اسرائیل، غیرقانونی و باطل است. جولان بخشی از خاک سوریه است و خواهد ماند، رایزنی‌های  ظریف با وزرای خارجه ترکیه و روسیه در  مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مکان مهم و در عین حال تاثیرگذاری است، چراکه سالانه کشور‌های زیادی در سازمان ملل به رایزنی می‌پردازند، از این بابت بیانیه سه تهران، مسکو و آنکارا قابل توجه بود.

نشستی فوق‌العاده برای برجام

 وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارها و رایزنی های خود با همتایان و دیگر مقامات کشورهای حاضر در نشست سالانه سازمان ملل،  پیش از شروع نشست فوق العاده برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اظهار کرد: من همیشه به دیپلماسی امیدوار بوده‌ام و معتقدم دیپلماسی تنها راهکار ممکن است. این جلسه باعث می‌شود موقعیت مان را بازبینی کرده و ببینیم برای حفظ این دستاورد باید چه کنیم.

سوریه به نیابت از تمامی جهان در حال مبارزه با تروریسم است

ظریف در آخرین روز حضور خود در نیویورک و در ایستگاه پایانی سخنرانی‌هایش، به منظور شکل‌گیری  تعامل سازنده با کشورهای جهان، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری با ولید معلم همتای سوری خود داشت و درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه با او به بحث و تبادل نظر پرداخت. تا جایی که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) درباره دیدار ظریف و ولید معلم نوشت، در این ملاقات، طرفین آخرین تحولات سیاسی سوریه و منطقه و همچنین روابط دو جانبه را بررسی کرده و ضمن بیان اینکه روابط دو کشور پایدار و با ثبات است بر ضرورت ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها در سطوح مختلف تأکید کردند.

ولید معلم در این دیدار نقش جمهوری اسلامی ایران در سوریه و منطقه را مثبت و سازنده دانست و از کمک‌های ایران در راستای مبارزه با تروریسم تقدیر کرد و گفت که روابط استراتژیک دو کشور در مقابله با فشار‌های آمریکا و غرب که در «تروریسم اقتصادی» متبلور شده و مقاومت مردم دو کشور را نشانه رفته، باید ادامه یابد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مقابل بر التزام جمهوری اسلامی ایران بر هماهنگی دائم با سوریه و ارائه انواع حمایت‌ها تأکید کرد و اضافه کرد که دولت ایران از مقاومت مردم سوریه در برابر طرح‌هایی که منطقه را هدف قرار داده‌اند، پشتیبانی می‌کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سفر خود، در اجلاس وزرای خارجه مجمع تمدن‌های کهن که در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد. این اجلاس برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ تشکیل شد البته قرار است سومین اجلاس وزرای این مجمع در ماه آینده میلادی در پکن تشکیل شود.

او در این سخنرانی با تاکید بر نقش تمدن های کهن در ترویج صلح و ثبات جهانی تصریح کرد: تمدن‌های کهن در جهان امروز موضوعیت داشته و نقش قابل توجهی در صلح و امنیت بین المللی دارند. تنوع تمدن‌های کهن در ذات خود مقابله با انحصارطلبی و برتری طلبی فرهنگی برخی از بازیگران و مقابله با هژمونی و سلطه طلبی آنهاست؛ در کنار تنوع تمدنی و ویژگی‌های هر یک از تمدن ها، همه تمدن‌های کهن برای انسان و کرامت انسانی احترام قائلند و این پدیده‌ای است که دنیای امروز به آن نیازمند است.

سفرنامه ظریف درنیویورک

اقتصاد ایران را در گرو یک دیدار نمایشی قرار نمی‌دهیم

ظریف وزیر امورخارجه در پایان سفر هفت روزه‌اش به نیویورک پیش از بازگشت به تهران، در مصاحبه‌ای درباره برجام، گفت: خیلی از اروپایی‌ها فکر می‌کنند که راه حل مشکل آنها که نتوانستند تعهداتشان را در برجام و پس از خروج آمریکا انجام بدهند این است که ما با آقای ترامپ مذاکره کنیم.

او تاکید کرد: این مشکل ما نیست که آنها در اجرای تعهداتشان مشکل دارند یا اراده کافی ندارند یا توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا بکنند، باید برای این مشکل خودشان راهی پیدا کنند. ما اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار نمی‌دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از تمام تعهداتش خارج شده است.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: شرط ما این بود که تحریم‌ها رفع شود تا دیدار بین روحانی و سران ۵+۱ برگزار شود؛ نه دیدار بین آقای ترامپ و آقای روحانی. آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، این انجام می‌شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می‌گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار تحریم‌ها هم رفع شود.

ظریف پس از این مصاحبه نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

مدعی حقوق بشر، مانع عیادت از بیمار می‌شود

از حاشیه‌های مهم و پر سروصدای سفر ظریف به نیویورک، ممانعت بزرگترین مدعی حقوق بشر یعنی آمریکا برای عیادت ظریف از تخت روانچی بود، مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل، به علت کسالت در بیمارستانی در نیویورک بستری شده و محل آن خارج از محدوده مجاز و تعریف شده برای تردد وزیر امور خارجه است، این اقدام غیرانسانی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که این کشور طبق منشور سازمان ملل ملزم به میزبانی از هیئت‌های نمایندگی کشور‌های عضو این سازمان است.

ظریف پس از کارشکنی آمریکا در عدم اجازه برای عیادت از دوست و همکار ۴۰ ساله خود سرانجام تنها از طریق شبکه‌های ارتباطی مجازی توانست از مجید تخت روانچی عیادت کند.

سفرنامه ظریف درنیویورک

گزارش از نرگس رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار