هشتمین نشست زن و خانواده با حضور خانم نیلچی زاده در مشهد برگزار شد.

برگزاری هشتمین نشست زن و خانواده در مشهد/سبک زندگی اموی، آفت ازدواج اسلامیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  فروغ نیلچی زاده مشاور سازمان ملی جوانان در امور دختران، زنان و خانواده در هشتمین نشست تبیینی گفتمانی «زن و خانواده» در اندیشه رهبر انقلاب در مشهد با بیان اینکه می‌توان انواع سبک زندگی در اسلام را به دو بخش اسلام اموی و اسلام فاطمی تقسیم کرد، گفت: سبک و سلوک ناب اسلام فاطمی، به نوعی است که شما می‌توانید با انتخاب‌های دنیا، مکان آخرت خود را انتخاب کنید.
 
او ادامه داد: اسلامی به دور از تجمل و اشرافی‌گری، و در مقابل این سبک زندگی در اسلام که به واقع سبک زندگی حقیقی اسلامی نیز است، ما سبک زندگی جعلی اسلامی داریم که همان سبک زندگی اسلام اموی می‌باشد. اسلام اموی همان اسلام اشرافی است و این سبک زندگی آفتی برای ازدواج بر مبنای دستورات اسلام است.

نیلچی‌زاده افزود: یکی از مشکلات امروز در جامعه ما، سختگیری‌های غیر دینی در امر ازدواج و شروع زندگی مشترک است.

او بیان کرد: رهبر انقلاب از همان دوران ریاست جمهوری خود تاکید بر توجه به روحیه تجمل گرایی، اشرافیگری و چشم و هم چشمی داشتند.

نیلچی‌زاده با اشاره به اینکه رهبر انقلاب بر ازدواج آسان جوانان و آسان گرفتن خانواده‌ها برای شروع زندگی مشترک جوانان تاکید دارند، افزود: یکی از مصداق‌های ازدواج آسان، برپایی ازدواج‌های دانشجویی است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با ارزش دانستن گسترش ازدواج‌های آسان و بدون تجمل مانند ازدواج‌های دانشجویی، به یکی از آفاتی که دامن گیر چنین ازدواج‌هایی شده است اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ سازی عمیقی در این زمینه صورت نگرفته است، چرا که اکثر افرادی که در این سبک ازدواج سهیم می‌شوند، مجدد برای خود مراسم ازدواج می‌گیرند که این خطایی استراتژیک است، چرا که هدف برپایی چنین مراسماتی، حذف تجمل گرایی است، نه دوباره کاری و سوری گری.

مشاور سازمان ملی جوانان در امور دختران، زنان و خانواده با انتقاد از تجملات در برخی از عروسی ها، به آیاتی از قرآن در مذمت این رفتار‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی در جامعه ما صدای قرآن را اکثر اوقات در مراسم‌های ختم و سوگواری می‌شنویم، همین می‌شود که قرآن، کتاب زندگی نمی‌شود، می‌شود کتاب ختم و سوگواری و به مرور آموزه‌های آن از زندگی‌هایمان رخت بر می‌بندد.

او با اشاره به آیه ۸۳ سوره قصص، افزود: خداوند در قرآن کریم می‌گوید خانه آخرت برای کسانی است که در این دنیا به دنبال برتری و زندگی اشرافی نیستند، در حالی که ما چنین روحیه را کمتر امروزه در خانواده‌ها شاهد هستیم.

نیلچی‌زاده در ادامه تشریح نکات سوء در زمینه ازدواج و برگزیدن همسر، گفت: در خواستگاری سختگیری‌های بی دلیلی است که بار‌ها رهبر انقلاب تاکید کردند باید از این موارد اجتناب شود.

او ادامه داد: البته در این زمینه افرادی که در قلب هایشان مرض دارند، به دنبال این هستند که حرف حق را با مصادیقی باطل ارتباط دهد و به همین واسطه آن را رد کند. اما باید دانست که سخت گیری دو منظر دارد، یک منظر لازم و ضروری است و باید چنین باشد. اما دومین آن سخت گیری‌هایی است مضر است.

نیلچی‌زاده بیان کرد: روزی دانشجویان از رهبر انقلاب پرسیدند که شروط شما برای ازدواج فرزندانتان چه بود. رهبر یکی از مواردی را که بیان می‌کنند این است که به آن‌ها گفتم، نگویید می‌خواهم همسرم چگونه باشد، بگویید می‌خواهم چگونه نباشد و همچنین به آن‌ها گفتم هیچ گاه دچار خودفریبی و عاشق شدن خارج از چهارچوب زوجیت نشوید.

او در ادامه تاکید کرد: همان طور که رهبر انقلاب به دانشجویان فرمودند باید توجه کرد که دل نباید پیش قراول باشد، بلکه باید با عقل فرد را سنجیدید و بعد از تایید عقل، با دل زندگی کرد. دوست داشتن به تنهایی مبنای درستی نیست و سختگیری در این زمینه عاقلانه است و صرف این‌که دل به تپش می‌افتد و علاقه‌ای ایجاد می‌شود هرگز کافی نیست.

او به معرفی کتابی برای شناخت تراز‌های بانویی کامل و نمونه پرداخت و گفت: اثری از جمع بندی گفتار‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مورد زن و ملاک‌های مناسب برای زن تراز اسلامی به نام «بانوی تراز در گفتمان امام خمینی و امام خامنه ای» منتشر شده است که بانوان با مطالعه این کتاب، بر اساس منظومه فکری این بزرگان می‌توانند برای زندگی خود خط مشی تعیین کنند.
 
انتهای پیام//ف.ح
 

 

ازدواج دانشجویی، حذف تجمل گرایی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.