او درباره تاثیر سند تحول بنیادین در پاسخگویی به نیازها و بازنگری در آن گفت: فرایند تولید سند طولانی بود و همینطور که در فصل هشتم آن آمده است، سند بعد از پنج سال نیاز به بازنگری دارد تا از نظر ترسیم چشم اندازها پاسخگو باشد.
زرافشان با اشاره به اینکه دنیا هم مشغول بازنگری در تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: نگاه به آینده از دهه ۷۰ میلادی آغاز شد این رشته به آینده پژوهشی تسری پیدا کرد تا آنکه رشتههای دانشگاهی نگاه آینده نگرانه داشتند، در آموزش و پرورش هم در سال ۲۰۰۲ یونسکو فراخوان داد تا آموزش و پرورش جدید تحت عنوان سندی به نام باز اندیشی سند ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: نبض جامعه در آموزش و پرورش میزند/مدارس دولتی، سرانه دریافت نکرده اند
معاون اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: در این سند پیش بینیهایی صورت گرفته است که ۴-۵ محور اصلی دارد، اول آنکه فلسفه آموزش و پرورش به جای آنکه مبتنی بر غرب باشد، مبتنی بر فلسفه شرق خواهد بود.
زرافشان بیان کرد: نکته دوم در این سند این است به جای آنکه که تمرکز بر موضوعات درسی بگذارد یادگیرنده و رشد آن برایش مهم است، نکته سوم جابجایی بین آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی است.
معاون اسبق آموزش و پرورش متوسطه بیان کرد: اکنون جریان اصلی، مبتنی بر آموزش و پرورش رسمی و پایههای تحصیلی هستند و در هر دورهای مدرک در نظر گرفته میشود. آموزش و پرورش عرضه مدار تبدیل به آموزش و پرورش تقاضا محور شده است.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش در کشور با این سند جهانی چه میزان همخوانی دارد، گفت: تحولات در دنیای فضای مجازی رخ داده است و عدهای معتقد بودند جلوی این فناوری باید دیوار کشید، اما فناوری اطلاعات به طور قطع یک ضرورت است و نمیتواند آن را نادیده گرفت.
معاون اسبق آموزش متوسطه ادامه داد: باید دید آنچه مدیریت میکنیم، چقدر قبول داریم و باید به آن توجه شود.
زرافشان اظهار کرد: در کشور انسجامی در حوزه اندیشیدن نداریم اکنون میگویند بین دانشگاه و صنعت فاصله است، اما نمیبینم دانشگاه علوم انسانی با آموزش و پرورش ارتباط داشته باشد و میان آن انقطاع است.
او ادامه داد: آموزش و پرورش باید خودش را به نوآوری دانشگاهها متصل کند تا آنجا دانش تعلیم و تربیت رصد کند و آنجا که یافتههای علمی به وفور وجود دارد.
انتهای پیام/