با احداث آزادراه جدید تهران-پردیس امیدواری‌های بسیاری مبنی بر کاهش تصادفات و تلفات در این مسیر زنده شد، اما با گذشت ۹ سال از ساخت آن، هیچ کدام از آن امید‌ها رنگ واقعیت به خود ندیدند.

روایت یک ساعته خبرنگار از وضعیت نابسامان آزادراه تهران_ پردیس/ وقتی آزادراه به جای تسهیل تردد، موجبات تصادف را فراهم می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سال‌ها از ساخت آزادراه تهران-پردیس می‌گذرد. آزادراهی که علت ساخت آن ایمن نبودن جاده قدیم تهران-رودهن و استاندارد‌های پایین آن است؛ این ایمن نبودن تردد در جاده قدیم خسارت‌های مالی و جانی زیادی را ایجاد کرده بود.

با احداث آزادراه جدید تهران-پردیس امیدواری‌های بسیاری مبنی بر کاهش تعداد تصادفات و تلفات متعدد در این مسیر زنده شد. اما حال با گذشت ۹ سال از ساخت این آزادراه، هیچ کدام از آن امید‌ها رنگ واقعیت به خود ندیدند و هنوز هم تمام آن مشکلات پا برجا هستند.

شکایت‌های مکرر مردم از این وضعیت ما را بر این داشت تا به آنجا برویم و از نزدیک شاهد وضع موجود باشیم.

ساعت هفت و نیم شب پنجشنبه هنگامی که از اتوبان شهید بابایی وارد مسیر تهران-پردیس شدیم هوا دیگر روشنایی خود را از دست داده بود. از همان ابتدای مسیر ناهمواری‌های جاده بیش از هر چیز دیگری توجه مرا به خود جلب کرد و خودنمایی این ناهمواری‌ها به گونه‌ای بود که احساس کردم گویی پیمانکار این جاده به اشتباه نقشه ساخت پیست موتور پرشی را در این جاده عملیاتی کرده است.

کمی که جلوتر رفتم با اولین صحنه تصادف مواجه شدم. خودرویی که به علت نبود روشنایی و علائم هشدار دهنده، با گاردریل برخورد کرده و واژگون شده بود.

وقتی برای تهیه تصاویر و جویا شدن علت حادثه به سمت محل تصادف رفتم، عوامل آزادراه مانع فیلمبرداری شدند و شخصی که خود را از ماموران آزادراه معرفی می‌کرد با جدیت تمام به دوربین ضربه وارد کرد و خواهان خاموش کردن آن شد.

حداد//////روایت یک ساعته خبرنگار از وضعیت نابسامان آزادراه تهران_ پردیس / وقتی آزادراه به جای تسهیل تردد، موجبات تصادف را فراهم میکند

البته این را هم گفت که اگر به دنبال جواب برای مشکلات آزادراه هستم باید به دفتر آزادراه بروم تا آنجا پاسخ خود را دریافت کنم.

بر همین اساس صحنه تصادف را ترک و جلوتر رفتم. اما در تمامی طول مسیر جز در داخل تونل‌ها هیچ گونه چراغ روشنایی وجود نداشت و ناگریز مجبور بودم مسیری کوهستانی و پر پیچ و خم را در تاریکی مطلق و تنها با نور چراغ اتومبیل طی کنم.

در این شرایط سخت تصمیم گرفتم تا نظر سایر مسافران را هم درباره وضعیت تاریکی مطلقی که بر جاده حاکم است جویا شوم و دوربین و سه پایه را در کنار آزادراه تاریک قرار دادم.

قریب به اتفاق تمامی رانندگان از نبود روشنایی و وضعیت آسفالت جاده ناراضی بودند؛ اکثر این راننگان که ساکن منطقه پردیس هستند هفته‌ای دو سه بار با ترس از تصادف در این آزادراه تردد می‌کردند.

پس از صحبت با رانندگان برای دریافت پاسخی منطقی به سمت دفتر آزادراه حرکت کردم، البته با نزدیک شدن به عوارضی کم کم نور چراغ‌های آزادراه خودنمایی کردند و وضعیت روشنایی به حد مطلوب رسید؛ اما این وضعیت روشنایی هم ادامه نداشت و با دور شدن از عوارضی وضعیت به حالت قبل خود بازگشت.

نکته جالب توجه آن است که برای عوارضی این جاده که استاندارد‌های لازم را ندارد باید مبلغ ۵ هزار تومان پرداخت شود و حداقل انتظار رانندگان این است که‌ ای کاش تنها درصدی از این عوارض خرج روشنایی جاده شود.

۵ هزار تومان عوارضی را پرداخت کردم و به سمت دفتر آزادراه رفتم؛ مسئول شیفت شب آزادراه سریعاً به سمت من آمد و من خوشحال از اینکه جواب مان را می‌گیریم به سمت او حرکت کردم، اما دریغ از اینکه او آمده بود تا مانع فیلمبرداریمان شود.

حداد//////روایت یک ساعته خبرنگار از وضعیت نابسامان آزادراه تهران_ پردیس / وقتی آزادراه به جای تسهیل تردد، موجبات تصادف را فراهم میکند

موضوع نبود روشنایی و ایمنی در آزادراه را با او در میان گذاشتم و درخواست کردم تا علت این مشکل را برایم توضیح دهد. اما اصرار ما انکار او را به همراه داشت.

زمانی که از پاسخگویی او ناامید شدم موضوع را از مراجع بالاتر پیگیری کردم و همان جا با زمانیان مسئول نظارت بر بهره برداری آزادراه‌های کشور تماس گرفتم و او درباره این مشکل اظهار کرد: بنا بر قوانین جز در نقاط خاص و مه گیر یا نقاط پر تصادف هیچ الزامی به تجهیز روشنایی در مسیر و راه‌ها نیست.

حداد//////روایت یک ساعته خبرنگار از وضعیت نابسامان آزادراه تهران_ پردیس / وقتی آزادراه به جای تسهیل تردد، موجبات تصادف را فراهم میکند

او تصریح کرد: در آزادراه تهران-پردیس تمامی تونل‌ها را به روشنایی مجهز کرده ایم و در قسمت‌هایی که الزامی به روشنایی ندارد چراغی نیست، اما با این وجود و از آنجایی که این منطقه کوهستانی و مه گیر است شرکت آزادراه را مکلف کردیم که در این قسمت‌ها هم تجهیزات روشنایی را قرار دهد.

زمانیان درباره روشنایی دیگرمناطق این آزادراه گفت: علی رغم اینکه هیچ تعهد و قانونی برای تجهیز سایر بخش‌ها وجود ندارد، اما این موضوع را در دستور کار شرکت آزادراه قرار دادیم.

البته تصادفات این جاده کم نیستند و در مسیر بازگشت باز هم شاهد حادثه بودیم؛ علت حادثه را بار دیگر جویا شدیم و مسئول اورژانس به ما گفت: این مسیر بسیار پر خطر است و به صورت هفتگی ۱۰ تا ۱۲ تصادف را در این مسیر شاهد هستیم.

حال باید دید که صحبت مسئول نظارت بر بهره برداری آزادراه‌های کشور مبنی بر تجهیز مناسب وسایل روشنایی در این جاده چه زمانی به نتیجه می‌رسد و چگونه تصادفات مرگبار این جاده‌ تمام می‌شوند.

انتهای پیام/

ماجرای ناایمن بودن آزادراه تهران-پردیس از زبان خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: تصادف ، پلیس راهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زخم دیده
۱۹:۵۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
مشکلات رو با جدیت رسانه ای کنید تا نمایندگان مجلس و وزیر راه در جریان باشند و کاری کنند. درود بر خبرنگاران شچاع و مردمی باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
قوه قضاییه لطفا به مسئله ازادراه ها هم لطفا ورود کنه...این همه هزینه ای که دریافت میشه دقیقا کجا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
من یکبار از بابایی میخواستم به سمت اتوبان بسیج برم خیلی دقت کردم که راه را اشتباه نرم ولی باز هم اشتباها وارد آزادراه پردیس شدم، متاسفانه تا خود پردیس امکان دور زدن و برگشت نداشت. یعنی تا هزینه عوارضی پردیس را پرداخت نکردم نتوانستم دور بزنم و برگردم. مجموعا۸هزارتومن و یک ساعت علافی بابت یک اشتباه پرداختم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
اتفاقا بزرگراه خیلی خوبی هم هست فقط عوارض بزرگزاه نسبت یه بقیه راهها خیلی زیاده مخصوصا که ۲۰ کیلومتر هم بیشتر تیست
Iran (Islamic Republic of)
علی قربانزاده
۱۳:۱۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
من هر روز دو بار از این آزاد راه تردد میکنم فقط دو تا ایراد داره یکی پیچ های خیلی خطر ناکش هست یکی هم هزینه اوارضی هست که زیاده البته اونو هم بعضی وقتها با کلک هایی که میزنم پرداخت نمیکنم ولی در کل زیاده
اینم که گفتید کل جاده ناهمواره هم یه دروغ خیلی خیلی بزرگه
-
ali
۱۷:۲۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
عوارضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
ایکاش وزیر محترم راه ویا معاونین ایشان برای باز دید وضع جاده ای کشور با اتوبوس سفر کنند وملاحظه کنند وضعیت اسف بار جاده های کشور را ، کجای دنیا این همه برشهای عرضی با عمق وعرض زیاد ایجاد شده وباعث ایجاد آسیبهای جدی برای خودروهای مردم می گردند جلوبندی ، به صدا افتادن اتاق خودرو خصوصا ناوگان حمل ونقل مسافر، استهلاک کمکها، کیسه باد، لاستیکها وغیره که قانونا بایستی ادراه را ه جبران خسارات وارده جبران کند چرا که جاده استاندار نیست پر از دست انداز، برآمدگی آسفالت ، نشت آسفالت مخصوصا ابندای پلها وغیره ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۴۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام. وقتی که وارد اتوبان پردیس میشوی باید کمربند رو ببندی. که یه وقتی ماشین پشتی از روت رد نشه؟ جلویی که تا آخر اتوبان بهت لج می کنه و نمی گذاره سبقت بگیری. تازه از پشتی و جلویی اگر در امان باشی جدیدا اتوبوس های شرکت واحد باهات کورس می گذارند. ... البته که اتوبان چراغ نداره شیب زیاد داره ولی رانندگی در این جاده مثال رانندگی در پیست هست. حرف هم بزنی ماشالا با چماغ پیاده میشوند. .. مخلص آقا حیدر هم هستیم...
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۱۹:۵۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
چاکریم داداش :)
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
یک مشکل بزرگ تونل های آزاد راه نداشتن شانه است. درصورت خراب شدن یک خوذرو درکجا باید توقف کند تا از برخورد خودروهائی که با سرعت در حال حرکت هستند در امان باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۰:۴۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
شما تهرانی ها ازاد راه به این خوشگلی دارین،تازه ناراضی هم هستین؟
بیاین خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان تا ببینین وضعیت شریان های اصلی کشور رو!!!
محور قاین-بیرجند،بیرجند-نهبندان،نهبندان-زاهدان و ....
تک بانده و با اسفالت بسیار بی کیفیت که اصلی ترین محور شرق کشور هم محسوب میشه!!
Netherlands
اسماعیل
۱۱:۴۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
دوست عزیز این مسیر هایی که فرمودید روزانه چه تعداد خودرو از آنها تردد میکنند ؟ طول این مسر ها چقدر هست ؟ آیا شما هم برای تردد از آنها باید عوارض پرداخت کنید ؟ ولی آزاد راه مه چه عرض طئل بزگراه تهران پردیس تنها 15 کیلو متر است که رو زانه هزاران وسیله نقلیه از آن عبور میکند که باید 5 هزارتومان عوارض پرداخت که این عوارض ابتدای سال 3600 تومان بود که چون مسول پاسخگوئی نیست در سال چند نوبت آنرا افزایش میدهند وکسی هم پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۰۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
دوست عزیز تهرانی مشهدی نداره. خوبه کمی فکر کنی بعد بنویسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
کل آزاد راه مشکل داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
ببخشید متاسفانه همه تقصیر ها را گردن بزرگراه انداختید ، من از این مسیر زیاد تردد میکنم ، فرهنگ درست رانندگی کردن بین رانندگان این مسیر کم رنگ است و بعضی که اصلا دنبال تهدید و چسباندن به خودرو یی که با حداکثر سرعت مجاز نیز دارد حرکت میکند دارند که این مورد بسیار دیده میشود هر چند موارد جاده ای نیزمیباشد ولی واقعا مراعت نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
ملتی که به دادن پول زور و عدم سوال و مطالبه از مسئولین عادت کرده باشند؛ بهتر از این نصیبشان نمی شود. باز خدا پدر و مادر 4 تا خبرنگار با وجدان را بیامرزد که حداقل مشکلات مردم را رسانه ای می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
پس پول های مردم را چه کسی بزنه ب جیب .
امثال همین ها ک جواب سر بالا میدن.
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
مردم ک پولی ندارن
آخرین اخبار