با آغاز فصل برداشت پسته در استان مرکزی پیش بینی می‌شود ۱۳ هزار تن پسته تولید شود.

پیش بینی برداشت ۱۳ هزار تن پسته در استان مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  با آغاز فصل برداشت پسته در استان مرکزی پیش بینی می‌شود از سطح ۱۱ هزار هکتاراز باغات پسته استان مرکزی ۱۳ هزار تن پسته برداشت شود.

قره بیک لو مدیر جهاد کشاورزی زرندیه در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: بیش از ۹۰ درصد تولیدات پسته استان مرکزی در زرندیه تولید می‌شود و این شهرستان دومین رتبه تولید پسته را در استان دارد.

قره بیک لو افزود: استان مرکزی در زمره ۱۶ استان تولید کننده پسته کشور است و به لحاظ کیفی اولین رتبه تولید را در کشور دارد.

او افزود: به دلیل عدم استفاده از سموم شیمیایی و تولید ارگانیک پسته، ۹۰ درصد تولیدات پسته این استان به کشور‌های اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

بارانی تولید کننده برتر کشوری هم گفت: دشت هامون زرندیه که در منطقه سلطان احمدلو این شهرستان واقع شده در گذشته‌های دور در روایات پیشینیان به عنوان دشت آدمخوارنامگذاری شده بوده و بعد از کاشت درختان پسته در این منطقه رونق به کویر رسیده و پسته‌های خندان سوغات این منطقه شده است.

صادرات بیش از ۱۵ میلیون دلاری پسته از دشت آدمخوار

بارانی افزود: بیش از ۸ هزار هکتار وسعت باغات پسته این منطقه است که در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دلار تنها از این منطقه به خارج از کشور صادر شده است.

عباسی کارشناس جهاد کشاورزی هم گفت: ایران نخستین خاستگاه و دومین تولید کننده پسته در جهان است و هر ساله ۳۳۰ هزار تن محصول از سطح باغات کشورمان برداشت می‌شود.

عباسی افزود: سالانه بیش از یک میلیارد دلار پسته ایرانی به کشور‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.