اسلامی گفت: صنعت هوایی کشور ما به ویژه در بخش نظامی بین کشور‌های برتر دنیا است، اما در بخش مسافری عقب مانده‌ایم که امیدواریم به زودی جبران شود.

 

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم ۷۰ سالگی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور و آیین آغاز ورود دانشجویان جدید به این دانشگاه با بیان اینکه این دانشکده در مقایسه با سایر دانشکده‌ها بسیار متفاوت است، گفت: دانشکده هواپیمایی نقش مؤثری در طراحی صنعت هواپیمایی کشور دارد.

او افزود: دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری وظیفه تأمین و تربیت نیروی انسانی را دارد، ولی در چند سال گذشته به دلیل قوانین و مقرراتی که برای تجمیع مراکز آموزشی و پذیرش دانشجو وجود داشته این دانشگاه از پذیرش دانشجو منع بود، اما طبق مصوبه شورای عالی اداری امسال مجوز جذب دانشجوی را گرفت و امیدواریم با پذیرش دانشجو صنعت هواپیمایی کشور با همت این دانشجویان و نوآوری آن‌ها جان جدیدی پیدا کند.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات حمل و نقل در اربعین امسال / ارزان‌ترین راه برای رسیدن به مراسم اربعین چیست؟


اسلامی با بیان اینکه در ایرلاین‌های خارجی همواره نیرو‌های ورزیده و جدید رزرف می‌شوند، گفت: باید دانشجویان در این دانشگاه به گونه‌ای عمل کنند که ایرلاین‌ها نیز بتوانند نیرو‌های جدید را رزرف کنند تا بعد از فارغ‌التحصیل آن‌ها جذب بخش‌های هواپیمایی شوند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در این صنعت ۵۰ هزار نفر نیرو در قالب شرکت‌های هواپیمایی، شرکت تعمیر و نگهداری و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند و روز به روز دامنه فعالیت و سرفصل کار‌های آن‌ها گسترش می‌یابد.

او با بیان اینکه یکی از برکات تحریم‌ها موفقیت و فعالیت نیرو‌های داخلی بوده است، گفت: اگر تحریم نبود ما به طور قطع به این نقطه نمی‌رسیدیم و کشور ما هم‌اکنون در یک و نیم دهه گذشته تبدیل به یک کشور هواپیما ساز شده است.

اسلامی گفت: در یک و نیم دهه گذشته توانسته‌ایم کل اجزای هواپیما را بسازیم و این اقدامات با همت و هدایت بزرگان صنعت هواپیمایی شکل گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نیرو‌های داخلی ما در حوزه طراحی، تکنولوژی، ساخت، تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از آن‌ها حرف برای گفتن دارند و ما توانسته‌ایم به این بلوغ برسیم.

او با بیان اینکه یکی از عوامل مؤثر و محرک در این بخش تحریم بوده است، گفت: اگر تحریم‌ها نبود شرایط کاملا متفاوت بود به طوری که در اقدامات عمقی فعالیت‌های ما کندتر می‌شد، به طور مثال هم‌اکنون تعدادی از کشور‌ها که وابسته به کشور‌های خارجی هستند تحریم‌ها تأثیرات عمقی بر فعالیت آن‌ها گذاشته است.

اسلامی با بیان اینکه در بخش نظامی بعد از پیروزی انقلاب حدود ۵۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران حضور داشتند، گفت: پشتیبانی ناوگان هوایی و نظامی ما بر عهده آن‌ها بود به طوری که در این بخش اجازه تعمیرات سنگین و جابجایی قطعات کوچک را به افسران ایرانی نمی‌دادند و برای سرویس‌های معمول باید از این مستشاران دستور می‌گرفتند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۴۰ سال گذشته افسران آمریکایی اعلام کردند که ما می‌رویم و برمی‌گردیم و مجددا تعمیرات را بر عهده می‌گیریم، اما هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال و تحریم‌های سنگین اجازه نداده‌ایم که این افراد در حوزه هوایی ما دخالت داشته باشند.

او بیان کرد: تحریم‌ها اجازه ورود هواپیما را به ایران نداده و ما در این حوزه با نوسان همراه بوده‌ایم، اما با همت نیرو‌های توانمند ایرانی صنعت پهباد ما جزو ۵ کشور اول دنیا است و ما در بخش هواپیمایی مافق هم جزو ۱۰ کشور او دنیا هستیم.

اسلامی با بیان اینکه در بخش هواپیمایی مسافری به دلیل ناهماهنگی بخش‌ها عقب مانده‌ایم، گفت: امیدواریم هرچه سریعتر این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و صنعت مسافری ما هم پا به پای بخش نظامی حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز در صنعت هواپیمایی نظامی و پهباد‌ها حرف برای گفتن داریم و ما در آینده به گذشته افتخار خواهیم کرد اگر عشق، ایمان و علاقه در بین دانشجویان جدید این صنعت وجود داشته باشد.

او با اشاره به اینکه نظام حمل و نقل هوایی در کشور نیازمند توسعه ناوگان است، گفت: باید با توسعه ظرفیت‌ها و افزایش مسافرت‌های هوایی برای بسیاری از نقاط کشور این صنعت را تقویت کنیم، گفت: بسیاری از نیرو‌های متخصص داخلی در حال تهیه طرح جامع حمل ونقل هستند و ما با تعیین هاب‌های اصلی و فرعی پرواز‌های منطقه‌ای خود را افزایش می‌دهیم.

اسلامی گفت: سعی خواهیم کرد ۹ هاب اصلی را سازماندهی کنیم و از طریق آن بتوانیم سهم خود را در بازار‌های بین‌المللی افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق هدف‌گذاری صورت گرفته باید در طی برنامه ۱۰ ساله میزان جابجایی مسافران در این بخش را به ۱۰۰ میلیون نفر افزایش دهیم، اما هم‌اکنون آمار جابجایی مسافران ما ۳۰ میلیون نفر است که باید این عدد را در آینده نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر برسانیم، همچنین با افزایش تعداد مسافران میزان اشتغال در این صنعت هم باید از ۵۰ هزار نفر بیشتر شود.

او با بیان اینکه ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی مطلوب از شمال، جنوب، شرق و غرب دارد، باید مسیر‌های دورتری را به کشور‌های اروپایی، آفریقایی و آسیایی ایجاد کند و ما با تمهیدات و معاهداتی که امضا کرده‌ایم امیدواریم سهم خود را در این صنعت گسترش دهیم.

اسلامی اظهار کرد: به لحاظ وضعیت ژئوپلوتیک ما در چهار راه سرتیفیکیت قرار داریم و ما از طریق ایجاد مسیر‌های شرقی و غربی و کریدور‌های شمال به جنوب سهم خود را در مسافرت‌های هوایی اروپایی و آسیایی گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: آینده صنعت هوایی ما روشن است و هنوز بسیاری از ظرفیت‌های ما در این بخش شکوفا نشده، ولی ما در آینده نزدیک به توسعه‌های بیشتری در این حوزه دست خواهیم یافت البته این اقدام با درک دقیق مسئولیت و همت مسئولان تقویت می‌شود.

او گفت: باید چرخ توسعه کشور را در این حوزه روان‌تر کنیم تا بتوانیم به بخش‌های توسعه‌ای سریعتر دست یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار