واشنگتن پست در گزارشی به بررسی مسائلی پرداخت که دیروز در نیویورک برای رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس پیش آمد و به منزله شکستی برای آنان بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست، تردیدی نیست که آمریکا و انگلیس به عنوان دو کشور با ”روابط ویژه“ روز سه‌شنبه روز بسیار بدی در سازمان ملل داشتند. تنها سوال این است که روز کدام یک از آن‌ها بدتر بود.

هم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک بودند. در نهایت نیز هیچ یک از آن دو نتوانستند از مشکلات سیاسی خود فرار کنند. جانسون در ساعت پنج و ۴۵ دقیقه صبح به وقت نیویورک خبردار شد که دیوان عالی انگلیس تصمیم وی را برای تعلیق پارلمان این کشور ”غیرقانونی، بی اثر و غیرمشروع“ اعلام کرده است.

این تصمیم فوق‌العاده به این معنی بود که نمایندگان پارلمان انگلیس روز چهارشنبه به پارلمان بازخواهند گشت و این به معنی چوب لای چرخ گذاشتن برای طرح‌های نخست وزیر انگلیس جهت خروج از اتحادیه اروپاست. «برندار هیل» رئیس دیوان عالی انگلیس در تصمیم خود گفت ”پارلمان تعلیق نشده است.“

ترامپ در مقایسه با جانسون ظاهرا روز نسبتا بهتری داشت. وی که در اواسط روز در کنفرانسی خبری با جانسون شرکت کرده بود بیشتر وقت خود را صرف تمجید از نخست وزیر انگلیس کرد. ترامپ درباره جانسون گفت: ”وی یک فرد حرفه‌ای است. این یک روز دیگر کاری است“. البته ترامپ در معرض پرسش‌های دشواری قرار گرفت که از وی درباره تماس تلفنی او با رئیس جمهور اوکراین و درخواست وی از طرف اوکراینی برای راه‌اندازی تحقیقات درباره جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و پسرش هانتر سوال می‌کرد.


بیشتر بخوانید: بوریس جانسون در سازمان ملل راهش را گم کرد + فیلم


وی در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره دلیل قطع کمک‌های آمریکا به اوکراین پاسخی طولانی داد و در آن تقصیر را گردن بقیه انداخت و در نهایت هم اندکی قبل از پایان نشست خبری گفت ”هیچ اقدام تلافی جویانه‌ای در میان نبوده است“. تماس تلفنی میان ترامپ و رئیس جمهور اوکراین بعد از آن در کانون گمانه زنی‌ها قرار گرفت که مشخص شد یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا رسما شکایتی را علیه اظهارات ترامپ مطرح کرده است. در ادامه روز همزمان با ادامه فشارها، در ساعت دو و ده دقیقه بعدازظهر ترامپ گفت متن این گفت‌وگوی تلفنی را منتشر خواهد کرد.

فارغ از محتوای این متن، انتشار آن نمی‌تواند منتقدان را راضی کند زیرا آن‌ها خواستار آن شده اند که شکایت فرد شاکی و عضو جامعه اطلاعاتی نیز به صورت کامل منتشر شود.

«آدام شیف» نماینده دموکرات عضو مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته اطلاعاتی این مجلس در ساعت دو و سی دقیقه بعدازظهر اعلام کرد فرد افشاگر دوست دارد مستقیما با کمیته صحبت کند. وی ابراز امیدواری کرد سریعا و در طول این هفته شاهد جلسه شهادت این فرد باشد.

منابع خبری متعدد نیز به نقل از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور گزارش دادند وی قصد دارد تحقیقات رسمی استیضاح ترامپ را شروع کند. پلوسی در نشستی در شورای آتلانتیک گفت: ”به محض اینکه واقعیت‌ها را داشته باشیم، آمادگی لازم را داریم. حال که این واقعیت‌ها موجود است، ما هم آماده هستیم. “ پلوسی قبلا با درخواست‌ها برای استیضاح ترامپ مخالفت کرده بود. بر اساس تحلیل واشنگتن پست، بخشی از دموکرات‌ها که مخالف استیضاح بودند در طول ۴۸ ساعت گذشته از تحقیقات در این زمینه حمایت کرده‌اند. بیش از ۱۵۰ دموکرات از مجموع ۲۳۵ دموکرات عضو مجلس نمایندگان طرفدار این تحقیقات هستند.

رسوایی‌های سیاسی باعث شد تلاش‌های ترامپ و جانسون برای تعیین دستور کار خود در مهمترین نشست رهبران جهان تحت الشعاع قرار گیرد.

انتهای پیام/

شکست آمریکا و انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
این بوریس جانسون شبیه شخصیت احمق تر فیلم احمق واحمق تر که جیم کری و جف دانیلز بازی کردن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
همین دو نادان کل دنیا رو راه میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﻫﺮﺩﻭﺷﻮﻥ و ﻃﺮﻓﺪاﺭاﺷﻮﻥ ﺯﻳﺮ ﮔﻞ ﺑﺮﻥ
آخرین اخبار