او قلب مردم آبادان را فتح کرد و آن قدر در بین مردم این دیار محبوب شد که نام او را بر روی فرزندان خود گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شاید از این چهره دفاع مقدس کمتر صحبت شده باشد دلاورمردی که در بین ما است، ولی کمتر او را می‌شناسیم. با فرماندهی و رشادت‌های او نخستین پیروزی دوران دفاع مقدس رقم خورد و سرنوشت جنگ با این پیروزی تغییر کرد. حصر آبادان شکسته شد و دشمنی که تا پیش از این پیروز جنگ تحمیلی می‌دانست با این شکست یک گام به عقب رفت. منوچهر کهتری فرمانده گردان پیشتاز در عملیات ثامن الائمه (ع) بود.
 
عملیاتی که محاصره ۱۱ ماهه آبادان را شکست. لشکر ۷۷ خراسان در بیرون راندن ارتش بعثی در منطقه ذوالفقاریه آبادان درخشید و گردان ۱۵۳ قوچان به فرماندهی سرهنگ منوچهر کهتری نقش بسزایی در این پیروزی داشت به طوری‌که به عنوان اولین گردان برای دفاع در برابر حمله دشمن وارد خرمشهر شده بود.

امیر سرتیپ جانباز منوچهر کهتری که لقب ناجی آبادان را گرفته است در آن دوران فرمانده جوانی بود که در روز‌های سخت حصر آبادان یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌ها را آفرید. وی برای مردم آبادان به اندازه‌ای ارزشمند است که به احترام او نام فرزندانشان را «کهتر» گذاشته و «بهمن شیر»، «کهتر شیر» نیز می‌گویند.
 
فرمانده نخستین عملیات موفقیت آمیز دوران دفاع مقدس چه کسی بود؟

رهبر معظم انقلاب در وصف این فرمانده ارزشمند می‌فرمایند: در این ماجرای مهم و تعیین کننده یک گردان از ارتش نیز نقش بسیار اساسی داشت و فرمانده آن به نام سرهنگ کهتری همان روز‌ها به خاطر مقاومت شجاعانه و فداکارانه خیلی معروف شد.

نام سرهنگ کهتری و نیرو‌های گردان ۱۵۳ قوچان چنان وحشتی در دل دشمن بعثی انداخته بود که صدام برای سر فرمانده گردان جایزه تعیین کرد.

امیر سرتیپ منوچهر کهتری متولد بهمن ۱۳۱۴ پس از گذراندن آموزش عالی نظامی و فارغ التحصیلی از دانشکده افسری، محل خدمت خود را به عشق حضرت امام رضا (ع) لشکر ۷۷ خراسان انتخاب کرد.

سرتیپ کهتری با آغاز تجاوز عراق به کشور به عنوان فرمانده گردان ۱۵۳ از لشکر ۷۷ خراسان انتخاب شد و به دستور شهید فلاحی از مهاباد به سوی جنوب کشور حرکت کرد

امیر سرتیپ کهتری در حماسه شکست حصر آبادان چنان دشمن را به ستوه آورد که در میان مردم آبادان برای همیشه چهره ماندگار شد.

 

مردی که ناجی مردم آبادان شد

 

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
درود به شرفشان