امروز در حالی خبر از خروج بیسو از ایران در فضای محازی دست به دست میشود که افراد بسیاری چشم انتظار دریافت خودروهایشان هستند.
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شهریور سال ۹۶، رد پای خودروی جدید چینی تحت عنوان برندی به نام Bisu در کشور دیده شد و بعد از مدت کوتاهی تعداد کمی از آنها به واسطه شرکتی به نام سیف خودرو قدم به بازار ایران گذاشتند؛ مدت زیادی از ورود آنها نگذشته بود که ماجرای ممنوعیت واردات خودرو به وجود آمد و بسیاری از کمپانیهای تولید کننده خودرو خارجی بازار ایران را ترک کردند؛ تا امروز هیچ خبری از این شرکت وارد کننده نبود تا اینکه امروز اخبار متعددی از منابع مختلف، خبر از خداحافظی این برند چینی از بازار کشور میدهد.
سکوت طولانی مدت عرضه کننده این برند چینی ظاهرا ایرادی ندارد اما متاسفانه بستر بسیار مناسبی برای متخلفان و سودجویان فراهم کرد؛ حالا تعداد زیادی از مشتریان این شرکت سردرگم تامین قطعات و استفاده از خدمات پس از فروشی هستند که هیچ کس مسئولیتی درباره آنها قبول نمیکند؛ افراد بسیاری حواله به دست و چشم انتظار دریافت خودروهایشان هستند؛ تعداد زیادی حواله که در سایتهای فروش آنلاین آگهی شده یا حتی برخی از آنها کماکان از طریق دفاتر تقلبی به مردم فروخته میشود.
سکوت سیف خودرو بیش از آنچه که باید طولانی شده است و متاسفانه کماکان، هیچ واکنشی از طرف این شرکت شاهد نبودهایم؛ هیچ کس نمیداند چه بلایی بر سر هزاران مشتری و حواله دار خواهد آمد؛ اگر این سکوت ادامه پیدا کند برگههای حواله، ارزشی بیش از یک کاغذ معمولی نخواهند داشت.
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفتوگو با خبرنگار حوزه
صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خداحافظی شرکت بیسو از بازار ایران اظهار کرد: اختلالات و مشکلات بسیاری وجود دارد که ممکن است با خروج این کمپانی، گریبانگیر مشتریان این شرکت شود بنابراین مسئولان این شرکت باید پاسخگوی مشتریان باشند و طی بیانیهای رسمی پاسخ خود را به مشتریان و افراد جامعه اعلام کنند.
او بیان کرد: از همان ابتدای ممنوعیت واردات خودرو بسیاری از تولیدکنندگان خارجی از بازار ایران خداحافظی کردند؛ این موضوع و محدودیتهای به وجود آمده فضای بازار خودرو را به شدت آلوده کرد به طوری که افراد بسیاری اقدام به انجام تخلفاتی مثل فروش حواله یا پیش فروش غیر قانونی خودرو کردند.
دادفر تاکید کرد: از همان ابتدا تذکرهای لازم را از طریق رسانهها به هموطنان اعلام کردیم؛ همچنین این موضوع طی بیانیهای به ادارات خودرویی کشور اعلام شد، اما متاسفانه کماکان دفاتر بسیاری با سوء استفاده از کم آگاهی مردم، اقدام به انجام تخلفاتی از این قبیل میکنند.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو درباره واردات قطعات خودروهای این شرکتها تصریح کرد: همانطور که میدانیم امروزه واردات قطعات مورد نیاز برای ۲ خودروساز اصلی کشورمان به سختی انجام میشود بنابراین سایر شرکتها به راحتی نمیتوانند تامین قطعات محصولات خود را تضمین کنند.
او درباره حوالههای فروخته شده از طرف این شرکت ادامه داد: در تاریخ ۱۶ دی ۹۷ مصوبهای به ثبت رسید که مبنی بر آن شرکتهای وارد کننده خودرو ۴ ماه زمان داشتند تا محصولات باقی مانده در گمرک را ترخیص کرده و وارد کشور کنند، شرکت نام برده مدتهاست هیچ خودرویی برای تحویل به مشتریان در دست ندارد. اگر خودروی ترخیص نشدهای برای آنها باقی مانده بود در زمان مقرر شده اقدام به ترخیص آنها میکرد پس امیدی به ترخیص خودروهای در گمرک مانده نداریم.
دادفر با تاکید بر اینکه این مصوبه هنوز تمدید نشده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط ذکر شده و این موضوع که مصوبه نام برده هنوز تمدید مجدد نشده است به مردم توصیه میکنیم از خرید حواله خودداری کنید؛ انجام اقداماتی مثل سفته بازی و خرید و فروش حواله اُفق روشنی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: علی رغم تلاشهای صورت گرفته، تعطیلی بسیاری از شرکتهای متخلف در حوزه پیش فروش خودرو و دستگیری رؤسای آنها کماکان شرکتهایی وجود دارند که با سوء استفاده از کم آگاهی مردم اقدام به پیشفروشهای غیر قانونی و خرید و فروش حواله میکنند.
او گفت: برای خرید خودرو باید ابتدا خودرو را رویت کرد و بعد از تنظیم قولنامه اقدام به واریز مبلغ و تحویل خودرو کنید، حتی میتوانید پرداخت بخشی از پول را به زمان شماره گذاری موکول کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
انتهای پیام/