نسخه خطی قرآن کریم با ترجمه فارسی در کتابخانه مرکزی بالکان + فیلم

یک نسخه خطی قرآن کریم با ترجمه فارسی در کتابخانه «غازی خسرو بیگ» سارایوو قرار دارد.

نسخه خطی قرآن کریم با ترجمه فارسی در کتابخانه مرکزی بالکان + فیلمبه گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، نسخه خطی قرآن کریم با ترجمه فارسی در کتابخانه «غازی خسرو بیگ» سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگووین زینت بخش این کتابخانه بزرگ است.

کتابخانه غازی خسروبیگ سارایوو با داشتن بیش از ده هزار کتاب نسخه خطی و بی بدیل به زبان‌های عربی، عثمانی و فارسی و با قدمتی حدود پنج قرن در سراسر شبه جزیره بالکان به عنوان کتابخانه مرکزی بالکان شناخته شده است.

این کتابخانه تاریخی در محله باشچارشیای سارایوو و درست مقابل مسجد غازی خسروبیگ قرار دارد.

در کتابخانه غازی خسروبیگ نسخه‌هایی خطی با قدمتی هزار ساله وجود دارد و نسخه خطی کتاب «الإحیاء» از آثار «ابوحامد غزالی» که در سال ۵۰۰ هجری کتابت شده، نسخه خطی کتاب «فردوس الأخبار فی مسور الخطاب» که «ابوسجی شیراویح الدیلمی الهمدانی» آن را جمعآوری کرد و نیز نسخه خطی کتاب «الکشف و البیان فی تفسیر القرآن» نوشته «ابواسحاق نیشابوری» از جمله این آثار است.

۱۵ هزار نامه با موضوعات علوم اسلامی و علم زبان‌های شرقی و ادبیات کلاسیک و ۱۰ هزار نسخه خطی قدیمی که به زبان‌های عربی، ترکی، فارسی، بوسنیایی، صرب و کرواتی و زبان‌های اروپایی نگاشته شده نیز از دیگر آثار موجود در این کتابخانه است.

قدیمی‌ترین اثر موجود در این اینجا، کتاب دست نویس احیاء علوم الدین از امام محمد غزالی متعلق به سال ۱۱۰۵ میلادی است. این اثر یکی از قدیمی‌ترین آثار دست نویس جهان است که از آن نسخه برداری شده است. یک جلد نسخه خطی قرآن کریم نیز با ترجمه فارسی در کتابخانه «غازی خسرو بیگ» سارایوو همواره مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

کتابخانه غازی خسرو بیگ در طول تاریخ بخش مهمی از آثار خود را طی جنگ‌های متعددی از دست داده است. به ویژه به هنگام جنگ جهانی دوم خمپاره‌ای به سقف آن اصابت کرد که این حادثه سبب بروز آتش سوزی در سقف کتابخانه شد.


بیشتر بخوانید: تلاوت حیرت‌انگیز نوجوان ۱۲ ساله به سبک استاد مصطفی اسماعیل + فیلم 


انتهای پیام/
 

قرآن خطی در بوسنی و هرزگووین + فیلم

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.